Research in curriculum documents on bioethical issues in the teaching of genetics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2022.v.10.n.25.493

Keywords:

Ethics, Genetics, High school

Abstract

The progress of genetics has been the subject of debates, termed bioethics. Considering school also as a reflection space, this study investigated the official documents PCN and BNCC based on the bioethical theme of genetics teaching to analyze concepts defended in the High School curriculum. The results reveal that the PCN indicates that knowledge on genetics should support the debate in genetics teaching in relation to bioethics. It is inferred that the BNCC, although it advocates the knowledge of genetics with bioethical reflections, does not reveal the possible paths or means of understanding, identifying a methodological gap. Such considerations can encourage future discussions on the subject of bioethics and genetics teaching, as the BNCC intends to guide the Brazilian Basic Education curriculum, as well as its teaching materials and teaching practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70 Ltda, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 07 maio. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica (SEMTEC). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC/SEMTEC, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso em: 07 maio. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf. Acesso em: 07 maio. 2021.

DALL’AGNOL, D. Bioética. Rio de Janeiro: JORGE ZAHAR EDITOR, 2005.

FISCHER, M. L.; CUNHА, T. R.; LUMMERTZ, T. B.; MАRTINS, G. Z. Cаminho do diálogo II: аmpliаndo а experiênciа bioéticа pаrа o ensino médio. Revistа Bioéticа, Rio de Janeiro, v. 28, n. 1, p. 47-57, fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-80422020281366

FISCHER, M. L.; CUNHA, T. R.; ROTH, M. E.; MARTINS, G. Z. Caminho do diálogo: uma experiência bioética no ensino fundamental. Revista bioética, Rio de Janeiro, v. 25, p. 89-100, jan./abr. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-80422017251170

FONSECA, V. B.; BOBROWSKI, V. L. Biotecnologia na escola: a inserção do tema nos livros didáticos de Biologia. Acta Scientiae, Canoas, v. 17, n. 2, maio/ago. p. 496-509. 2015. Disponível em: http://posgrad.ulbra.br/periodicos/index.php/acta/article/view/1231/1212. Acesso em: 03 nov. 2021.

FORTES, P. A. C. A. Reflexões sobre a bioética e o consentimento esclarecido. Bioética, São Paulo, v. 2, n. 2, p.129-135. 1994.

GOLDIM, J. R. Bioética, Cultura e Globalização. In: JORNADA DE ÉTICA E GLOBALIZAÇÃO, 1., 1998, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre, 1998. [s.p]. Disponível em: https://www.ufrgs.br/bioetica/global.htm. Acesso em: 19 jul. 2021.

GUERINO K.S.; MELLO E.V. S. L. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense: o ensino da bioética através da multimídia. Dia a Dia Educação. Portal Educacional do Estado do Paraná. Curitiba: Secretaria de Educação do Estado do Paraná; 2012. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2012/2012_uem_bio_artigo_karin_silvia_guerino.pdf. Acesso em: 08 out. 2022.

JÁCOME, M. de Q. D.; LOUZADA-SILVA, D. Bioética no Ensino Médio: Fundamentos para uma proposta de inserção. In: SANTOS, F. M. dos; PINA, K. V. A escola pública de que precisamos: novas perspectivas para estudantes e professores. Jundiaí: Paco Editorial, 2018. p.193-216. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/326231601_Bioetica_no_ensino_medio_fundamentos_para_uma_proposta_de_insercao. Acesso em: 10 jan. 2022.

JUSTINA, L. A. D.; FERLA, M. R. A utilização de modelos didáticos no ensino de Genética – de representação de compactação do DNA eucarioto. Revista Arquivos do Mudi, Maringá, v. 10, n.2, p. 35-40, 2006. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/19993/10846. Acesso em: 19 out. 2021.

KRASILCHICK, M. Práticas do ensino de biologia. 4. ed. São Paulo: EDUSP, 2016.

LIMА, А. C. T. Sobre o ensino dа bioéticа: um desаfio trаnsdisciplinаr. Nаscer Crescer, Rio de Janeiro, v. 19, n. 2, p. 102-8, fev. 2010.

LIMA, D. F.; LIMA, L. A. Perspectivas da ética em pesquisa: o repensar para o futuro do sistema normatizador brasileiro. Cadernos UniFOA, Volta Redonda, v. 16, n. 45, p. 89-95, abr. 2021. Disponível em: https://revistas.unifoa.edu.br/cadernos/article/view/3335/pdf. Acesso em: 10 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.47385/cadunifoa.v16.n45.3335

LIMA, D. F.; LIMA, L. A.; CRISTOFOLETTI, J. F.; MALACARNE, V. Ética y control social en la investigación científica en Brasil. Revista Colombiana De Bioética, Bogotá, v. 16, n. 1, p. 1-13. 2021, mai. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/351898556_Etica_y_control_social_en_la_investigacion_cientifica_en_Brasil. Acesso em: 10 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.18270/rcb.v16i1.3039

MALACARNE, V.; STRIEDER, D. M.; LIMA, D. F. Ética, Ciência e formação de professores: a escola na sociedade contemporânea. Rev. Ensaio, Belo Horizonte, v.13, n. 3, p.51-66, set./dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/FLxMQkPZ5ygxXmKYfdPgWpd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172011130304

MALUF, F.; GARRAFA, V. O core curriculum da Unesco como base para formação em bioética. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 39, n. 3, p. 456-462, set. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/SjZs8NxbSD3xDWnH8Vhv8Zp/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 05 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n3e00832015

MONTENEGRO, L. А.; PETROVICH, А. C. I.; FERNАNDES, M.; АRАÚJO, F.; SOUSА, R. А. Recursos didáticos pаrа o desenvolvimento de аtividаdes experimentаis no ensino de biologiа modаlidаde a distânciа: umа propostа bioéticа voltаdа pаrа а não mаnipulаção de аnimаis no ensino básico. In: CONGRESSO BRАSILEIRO DE ENSINO SUPERIOR А DISTÂNCIА, 11., 2014, Florianópolis. Аnаis... Floriаnópolis: [s.n], 2014. p. 2839-2848.

OLIVEIRA, R. J. A bioética na educação escolar: uma discussão importante. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 17, n. 1, p. 2-10, jan./abr. 2013. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2013.171.01/1407. Acesso em: 10 jan. 2022.

PINHEIRO, N. A. M.; SILVEIRA, R. C. M. F.; BAZZO, W. A. Ciência, tecnologia e sociedade: a relevância do enfoque CTS para o contexto do ensino médio. Ciência & Educação, Bauru, v. 13, n. 1, p. 71-84, abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/S97k6qQ6QxbyfyGZ5KysNqs/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 09 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132007000100005

POTTER, V. R. Bioética: ponte para o futuro. São Paulo: Edições Loyola, 2016.

RAMOS, B. M.; ARTUSO, A. R. A presença da tecnologia nos Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio (PCN) e nos PCN+ sob um ponto de vista dos estudos de Ciência, Tecnologia e Sociedade. Além dos Muros da Universidade, Ouro Preto, v. 6, n. 2, p. 36-43, jul. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/alemur/article/view/4790/3792. Acesso em: 11 dez. 2021.

RAZERA, J. C. C.; NARDI, R. Ética no ensino de ciências: responsabilidades e compromissos com a evolução moral da criança nas discussões de assuntos controvertidos. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 11, n.1, p. 53-66, mar. 2006. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/502/302. Acesso em: 09 jan. 2022.

RIBEIRO, C. da S.; PEDROSO, R. R.; LIMA, N. M.; DOS SANTOS ANDRADE, T. de J. A. Abordagens Bioéticas no Ensino de Biologia: um estudo de caso no ensino médio. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 11, n. 6, p. 114–131, mar. 2020. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2525. Acesso em: 16 out. 2021.

RUMENOS N. N. O tema mudanças climáticas nos livros didáticos de ciências da natureza para o ensino fundamental II: um estudo a partir do PNLD 2014. 2016. 157f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Biociências de Rio Claro, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/144536/rumenos_nn_me_rcla.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 12 jan. 2022.

SANTOS, M. M. de O. A bioética no processo de ensino e aprendizagem na educação básica. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE, [S.l.], v.1, (Cadernos PDE), p.1-16, 2014. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_uenp_bio_artigo_marina_magalhaes_de_oliveira_santos.pdf. Acesso em: 10 mar. 2022.

SCHEID, N. M. J. Temаs controversos no ensino de ciênciаs: аpontаmentos de nаturezа éticа. Diálogo, Canoas, v. 1, n. 19, p. 65-79, jul./dez. 2011. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Dialogo/article/view/190/204. Acesso em: 16 fev. 2022.

SILVA, P. F. da. Bioética e valores: um estudo sobre a formação de professores de ciências e biologia. 2008. 214f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-02032009 144138/publico/Paulo_Fraga_da_Silva.pdf. Acesso em: 17 nov. 2021.

SILVA, P. F. Formação em bioética: proposta para uma educação em valores. Revista Pandora Brasil, [s.i.], n. 28, p. 1-17. mar. 2011. Disponível em: Formação em bioética: proposta para uma educação em valores. Acesso em: 18 nov. 2021.

SILVА, R. P.; RIBEIRO, V. M. B. Inovаção curriculаr nos cursos de grаduаção em medicinа: o ensino dа bioéticа como umа possibilidаde. Rev Brаs Educ Méd., Brasília, v. 33, n. 1, p. 134-43. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/CV5TFLcvnxB3MjMShk955Xy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 02 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022009000100017

STRАNSKY, B. Bioéticа e аprendizаgem аtivа: um estudo de cаso. In: CONGRESSO BRАSILEIRO DE ENGENHАRIА BIOMÉDICА, 24, 2014, Uberlândia. Аnаis... Uberlândia: [s.n.], 2014. p. 13-17.

VALLS, A. L. M. O que é ética. 9. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

ZATZ, M. Genética: escolhas que nossos avós não faziam. São Paulo: Globo Livros, 2016.

Published

2022-11-27

How to Cite

Machado, M. H., & Moreira Silva Meirelles, R. . (2022). Research in curriculum documents on bioethical issues in the teaching of genetics. Qualitative Research Journal , 10(25), 368–382. https://doi.org/10.33361/RPQ.2022.v.10.n.25.493