EJA, a second-class education? Self-writing to reflect on youth and adult education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.870

Keywords:

Autobiography, Youth and adult education, Reflective education, Living-writing

Abstract

The aim of this article is to develop a reflection on EJA, based on the exercise of self-writing, together with an understanding of how this modality has become a public policy and can even contribute to the continuing education of students. As a methodological approach, we opted for a qualitative, descriptive approach, based on writing experiences, autobiographical narratives, and bibliographical research. Thus, we question: how has Youth and Adult Education become a public policy, and how can it contribute to the education of individuals? As a result, this article leads us to reflect on the educational processes in Brazil, the precariousness of education throughout the country's history, the stigmas surrounding EJA, and the experience and opportunity to fit students into the ideal age-grade. Throughout its existence, EJA has gone through processes of valorization and devaluation, which have a direct impact on dropouts.

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Author Biographies

Ana Cássia Alves CUNHA, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira

Mestrado Interdisciplinar em Humanidades (MIH, 2024) no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Humanidades (POSIH/UNILAB). É Bacharel em Humanidades (UNILAB, 2021) e Comunicação Social (UNIFANOR/PROUNI, 2014). Possui especializações em Gestão Pública, (UNILAB, 2018) e Gestão de Projetos e Programas Sociais (ESTÁCIO, 2016). Atualmente é bolsista no Projeto Defensoras Populares (Defensoria Pública do Ceará/UNILAB). 

Jacqueline da Silva COSTA, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB)

Professora Adjunta da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, ligada ao do Instituto de Humanidades (UNILAB- IH- Ceará). Doutora em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) com bolsa do International Fellowships Program/Brasil (IFP) (2010). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Licenciada em Letras pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) e em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho (UNINOVE). Membra fundadora e Pesquisadora do Núcleo de Estudos Africanos, Afrobrasileiros e Indígenas da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Neaabi/Unilab). Coordeno o Projeto de Extensão Lélia Gonzalez, Presente!

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Published

2025-07-01

How to Cite

CUNHA, A. C. A., & COSTA, J. da S. (2025). EJA, a second-class education? Self-writing to reflect on youth and adult education. Qualitative Research Journal , 13(35), 156–171. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.870

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

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