Training research and continuing education of teachers of professional and technological education: between narratives and listening

Authors

Keywords:

Continuing Education, Teacher Training, Professional and Technological Education, Research-Formation, Narrative Inquiry

Abstract

This article focuses on the continuing education of teachers in Professional and Technical Education based on research-training workshops. Its objective is to understand how the continuing education of teachers, through formative narratives, can contribute to their professional development. With a biographical-narrative approach, through research-training and narrative research processes, based on Bolívar (2002), Josso (2004, 2010a), and Clandinin and Connelly (2015), it sought to provide formative moments through narratives and listening in a group of six teachers, in weekly meetings throughout a academic semester. The results highlighted the need for dedicated time and space for teacher training in the work context, beyond administrative and bureaucratic moments, emphasizing the necessary continuity of professional development throughout the teaching career.

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Author Biographies

Elisane Ortiz de TUNES, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

Pedagoga, especialista em Educação e em Gestão em Práticas assertivas na EJA. Mestra em Ensino. Doutoranda em Educação. Supervisora Pedagógica no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense. Atuou como docente da Educação Básica nas redes municipal e estadual na cidade de Pelotas, Rio Grande do Sul. Membro do Grupo de Pesquisa GENE - Grupo de Estudos Narrativos em Educação.

Cristhianny Bento BARREIRO, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

Possui Licenciatura Plena para Professores de Disc. Esp. pela UTFPR, especialização em Metodologia de Ensino pela UCPEL, Mestrado e Doutorado em Educação pela PUC-RS e Pós-doutorado pela Universidade de Lisboa/Portugal. É professora de ensino básico, técnico e tecnológico no Instituto Federal de Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense desde 1994. Atua, no momento, como Docente Permanente no Programa de Pós-graduação em Educação - Mestrado e Doutorado Profissional em Educação e Tecnologia. Atuou como Coordenadora Acadêmica Nacional no Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em rede nacional. Tem experiência em pesquisa na área de Educação, com ênfase em Histórias de Vida, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores e teoria e prática pedagógica.

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Published

2025-07-01

How to Cite

TUNES, E. O. de, & BARREIRO, C. B. (2025). Training research and continuing education of teachers of professional and technological education: between narratives and listening . Qualitative Research Journal , 13(35), 172–201. Retrieved from https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/1093

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

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