Environmental education and health education from an ecophenomenological lens: rethinking the educational curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.34.782

Keywords:

Environmental education, Health education, Good Living, Curriculum, Initial teacher training

Abstract

This theoretical essay addresses the articulation between the areas of environmental education and health education, from an ecophenomenological and reflective pedagogical perspective, which, through an educational conception, envisions Good Living as a potential interface and means of integration between the areas. The philosophy of Good Living emphasizes the integration of mind~body~environment, proposes a dialogue between scientific and cultural knowledge, seeks to overcome traditional dualities and values the valorization of corporeality. Its insertion in educational practices raises the need for discussion about the curriculum, especially in the training of Science and Biology teachers, as well as the problem of neoliberal influences on the curriculum and which impact teacher training. An ecophenomenological curriculum is proposed that prioritizes experience, understanding of the coexistence and interaction of multiple forms of life, as well as, provides an opportunity to review the complex relationship between society and nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tiago Venturi, Universidade Federal do Paraná

Doutor e Mestre em Educação Científica e Tecnológica pelo Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT), da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade para o Desenvolvimento do Alto Vale do Itajaí (UNIDAVI). Professor do Magistério Superior da área de Educação em Biologia do Departamento de Educação, Ensino e Ciências da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Docente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências, Educação Matemática e Tecnologias Educativas (PPGECEMTE/UFPR) e do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM/UFPR). Pesquisas e interesses em: Educação em Saúde, Alfabetização Científica, Tecnológica e Midiática, Ilhotas Interdisciplinares de Racionalidade, Didática das Ciências, Formação de Professores, Prática Pedagógica, Articulações entre Educação em Saúde e Educação Ambiental. É membro dos grupos de pesquisa: CASULO - Pesquisa e Educação em Ciências e Biologia (UFSC); JANO: Filosofia e História na Educação em Ciências (UFPR); e Alfabetização Científica e Tecnológica na Educação em Ciências (UFPR). E é líder do GPESEC: Grupo de Pesquisa em Educação em Saúde na Educação em Ciências (UFPR). 

Valéria Ghisloti Iared, Universidade Federal do Paraná

Graduada em licenciatura e bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos (2006). Especialista em Educação Ambiental pelo Centro de Recursos Hídricos e Ecologia Aplicada da Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo (CRHEA/ EESC/ USP). Mestra em Ecologia e Recursos Naturais pela UFSCar (2010) Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Carlos (2015). Participa do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental e Cultura da Sustentabilidade, registrado e certificado pelo CNPq. É membro (Affiliate member) do Education, Environment and Sustainability (EES) Faculty Research Group da Monash University (Melbourne, Austrália), da Rede de Educação Ambiental do Paraná (REA -PR), da Rede Brasileiria de Educação Ambiental (REBEA) e Rede Universitária de Programas de EA para Sociedades Sustentáveis (RUPEA). É associada da Aliança Tropical de Pesquisa da Água (TWRA: Tropical Water Research Alliance) e da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Atualmente, é Professora Adjunta da Universidade Federal do Paraná (Setor Palotina) e professora permanente do Programa de Pós Graduação em Educação/ UFPR e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Educação Matemática e Tecnologias Educativas/ UFPR.

References

ACOSTA, A. O bem viver: uma oportunidade para imaginar outros mundos. São Paulo: Autonomia Literária, Elefante, 2017. DOI: https://doi.org/10.7476/9788578794880.0006

ALCÂNTARA, L. C. S.; SAMPAIO, C. A. C. Bem Viver como paradigma de desenvolvimento: utopia ou alternativa possível? Desenvolvimento e Meio ambiente, Curitiba, v. 40, p. 231-2351, abr. 2017. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/made/article/view/48566/32108. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.5380/dma.v40i0.48566

ALCÂNTARA, L. C. S.; SAMPAIO, C. A. C. Indicadores de Bem Viver: pela valorização de identidades culturais. Desenvolvimento e Meio ambiente, Curitiba, v. 53, p. 78-101, 2020. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/made/article/view/62963/40559. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.5380/dma.v53i0.62963

AMORIM, A. C. R. de; FONSECA, F. S. R. da. Um currículo que guarde um pouco da terra nas mãos. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, Florianópolis, v. 16, n. esp.1, p. 1189-1208, 2023. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1063/412. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.1063

BARBOSA, R. P.; ALVES, N. A Reforma do Ensino Médio e a Plataformização da Educação expansão da privatização e padronização dos processos pedagógicos. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 21, p. 1-26. 2023. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/61619/43301. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e61619

BIESTA, G. On the givenness of teaching: encountering the educational phenomenon. In: HOWARD, P.; SAEVI, T.; FORAN, A.; BIESTA, G. (org.). Phenomenology and educational theory in conversation: back to education itself. Abingdon: Routledge, 2021. p. 11-22. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429264696-3

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Casa Civil, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 27 nov. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Parecer CNE/CES nº 1.301, de 6 de novembro de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Ciências Biológicas. Brasília: MEC, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1301.pdf. Acesso em: 27 nov. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 7, de 11 de março de 2002. Estabelece as Diretrizes Curriculares para os cursos de Ciências Biológicas. Brasília: MEC, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES07-2002.pdf. Acesso em: 27 nov. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 27 nov. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: MEC; CNE, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 27 nov. 2024.

BRASIL, Resolução CNE/CP nº 1, de 27 de outubro de 2020. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Brasília: MEC; CNE, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2020-pdf/164841-rcp001-20/file. Aceso em: 27 nov. 2024.

BRINKMANN, M. Embodied classroom: On the embodied relation of showing, pointing and attention in classroom interactions. In: CONFERENCE SINO-GERMAN DIDACTICS DIALOGUE, 2., 2017, Oldenburg. Annales... Oldenburg: Carl von Ossietzky Universität, 2017. p. 1-16. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/320008896_Embodied_classroom_On_the_embodied_relation_of_showing_pointing_and_attention_in_classroom_interactions. Acesso em: 27 nov. 2024.

CARBONARA, V.; ZUCCO, A. K. S. A ausência do corpo na escola: um olhar sobre a corporeidade dos estudantes. Debates em Educação, Maceió, v. 15, n. 37, p. e14077, jan./dez. 2023. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14077/10474. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14077

CARVALHO, I. C. de M.; MUHLE, R. P. Intenção e atenção nos processos de aprendizagem. Por uma educação ambiental "fora da caixa". Ambiente & Educação, Rio Grande, v. 21, n. 1, p. 26-40, jan./jun. 2016. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/6090/3962. Acesso em: 27 nov. 2024.

COELHO, G. de A.; DE ABREU, R. G.; MILANEZ, J. Aterrando políticas obscurantistas: uma discussão curricular sobre possibilidades de conversas (complicadas) no Antropoceno. Revista Teias, [S. l.], v. 25, n. 76, p. 458-469, jan./mar. 2024. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/76461/49344. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2024.76461

GOMES, H. A.; SILVA, C. T. da.; IARED, V. G. Afetividade, emoção e a experiência estética na pesquisa em educação ambiental. In: BRITO, G. da S. (org). Cultura, Escola e Processos Formativos em Educação: Percursos Metodológicos e Significativos. Rio de Janeiro: BG Business Graphics, 2020. p. 244-258.

GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. Tradução de Attílio Brunetta. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

IARED, V. G.; FERREIRA, A. C.; HOFSTATTER, L. J. V. Por mais experiências estéticas da natureza em escolas públicas de educação básica. Educar em Revista, Curitiba, v. 38, p. e78109. 2022. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/78109/47698. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-0411.78109

IARED, V. G.; HOFSTATTER, L. J. V.; TULLIO, A. Di; OLIVEIRA, H. T. de. Educação Ambiental Pós-Crítica como Possibilidade para Práticas Educativas Mais Sensíveis. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 46, n. 3, p. e104609. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/9D6qd7BTPfKvwxT5Z74sBZg/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-6236104609

IARED, V. G.; OLIVEIRA, H. T. de. O walking ethnography para a compreensão das interações corporais e multissensoriais na educação ambiental. Ambiente & Sociedade, Campinas, v. 20, n. 3, p. 99-116, jul./set. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/asoc/a/KrRqNwY73hCCJfQWXHfbYPr/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 27 nov. 2024.

IARED, V. G.; VALENTI, M. W.; MARPICA, N. S.; LOGAREZZ, A. J. M.; OLIVEIRA, H. T. de. Coexistência de diferentes tendências em análises de concepções de educação ambiental. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 27, p. 14-29, jul/dez. 2011. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3243/1930. Acesso em: 27 nov. 2024.

IARED, V. G.; VENTURI, T. Walking ethnography na educação ambiental e educação em saúde: em busca do rigor e da legitimação da pesquisa qualitativa em educação. Ciência & Educação, Bauru, v. 30, p. e24040. 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/CrSgQkPTVFdS9hY3j6QfGcg/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320240040

INGOLD, T. Da transmissão de representações à educação da atenção. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 6-25, jan./abr. 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/6777/4943. Acesso em: 27 nov. 2024.

INGOLD, T. Caminhando com dragões: em direção ao lado selvagem. In: STEIL. C. A.; CARVALHO, I. C. de M. (org.). Cultura, percepção e ambiente: Diálogos com Tim Ingold. São Paulo: Terceiro Nome, 2012a. p. 15-30.

INGOLD, T. Trazendo as coisas de volta à vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 18, n. 37, p. 25-44, jan./jun. 2012b. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/JRMDwSmzv4Cm9m9fTbLSBMs/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-71832012000100002

INGOLD, T. Estar vivo: ensaios sobre movimentos, conhecimento e descrição. Tradução de Fábio Creder. Petrópolis: Vozes, 2015.

INGOLD, T. Correspondences. Medford: Polity Press, 2021.

LARROSA, J. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 28, n. 2, p. 101-115, 2003.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, I. C.; IARED, V. G.; VENTURI, T. Estado do conhecimento sobre educação ambiental e educação em saúde no contexto da formação de professores. Revista de Educación en Biología, Córdoba, v. 27, n. 1, p. 1-13, ene. 2024. Disponível em: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaadbia/article/view/40616/44602. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.59524/2344-9225.v27.n1.40616

MARTINS, J. Um enfoque fenomenológico do currículo: educação como poíesis. São Paulo: Cortez, 1992.

MENTER, I. Teacher Education Research in the Twenty-First Century. In: MENTER, I. (org.). The Palgrave Handbook of teacher education research. Oxford: Springer Nature, 2023. p.3- 31. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-16193-3_85

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MOREIRA, W. W.; GUIMARÃES, A. M.; CAMPOS, M. V. S. de. Escola: presença obrigatória da corporeidade. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, v. 22, n. 3, p. 657-668, set./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3902/3834. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n3p657-668

MORSE, M.; BLENKINSOP, S. Educational possibilities Teaching toward the phenomenological attitude. In: HOWARD, P.; SAEVI, T.; FORAN, A.; BIESTA, G. (org.). Phenomenology and educational theory in conversation: back to education itself. Abingdon: Routledge, 2021.p. 197-209. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429264696-19

PAIVA, D. Teorias não-representacionais na geografia I: conceitos para uma geografia do que acontece. Finisterra, Lisboa, v. 52, n. 106, p.159-168. 2017. DOI: https://doi.org/10.18055/Finis10196

PAIVA, D. Teorias não-representacionais na geografia II: métodos para uma geografia do que acontece. Finisterra, Lisboa, v. 53, n. 107, p. 159-168. 2018. DOI: https://doi.org/10.18055/Finis10197

PAYNE, P. Early YeARS Education in the Anthropocene: An Ecophenomenology of Children’s Experience. In: FLEER, M.; VAN OERS, B. (ed.). International handbook of early childhood education. Cham: Springer, 2017. p. 117-162. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-024-0927-7_6

PASINI, J. F. S.; Silva, I. G. da. Plataformização da Educação no Estado do Paraná: Caminhos para a Padronização do Trabalho Pedagógico. Revista Pleiade, Foz do Iguaçu, v. 18, n. 43, p. 18-29, abr./jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.32915/pleiade.v18i43.1019

PINAR, W. F.; REYNOLDS, W. M.; SLATTERY, P.; TAUBMAN, P. M. Understanding curriculum as a phenomenological text. In: PINAR, W. F.; REYNOLDS, W. M.; SLATTERY, P.; TAUBMAN, P. M. (org.). Understanding Curriculum: An Introduction to the Study of Historical and Contemporary Curriculum Discourses. New York: Peter Lang, 1995. p. 404-449.

QUALHO-MUNIZ, V. A.; IARED, V. G.; VENTURI, T. Environmental Education and Health Education: Possibilities for Interdisciplinary Articulations Between Fields of Study and Practice. In: MARZABAL, A.; MERINO, C. (org.). Contemporary Trends and Issues in Science Education. Springer Nature Switzerland, 2024. p. 81-103. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-52830-9_5

RODRIGUES, L. Z.; PEREIRA, B.; MOHR, A. Recentes Imposições à Formação de Professores e seus Falsos Pretextos: as BNC Formação Inicial e Continuada para Controle e Padronização da Docência. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 21, p e35617, jan./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/35617/28754. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u12771315

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Tradução de Ernani F. da F. Rosa. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2020.

SANTOS, V. A. A. dos; SOUSA, R. S. de. A fenomenologia da percepção de Merleau-Ponty a partir do corpo e a educação (em ciências). Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 39, n. 121, p. e14366. 2024. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/14366. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14366

SATO, M. ECOFENOMENOLOGIA: uma janela ao mundo. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, Ed. Especial, p. 1-27, jul. 2016. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/5957/3680. Acesso em: 27 nov. 2024.

SCHMITT, L. A.; ALBIERO JUNIOR, A.; CARVALHO, I. C. de M. Trazendo a Prática da Educação em Ciências e em Biologia de Volta à Vida. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 48, p. e125347. 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/hmvG4nwCJ4djpcbPzp9TmsC/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-6236125347vs01

SHUSTERMAN, R.; ESTEVEZ A. A. M.; VELARDI, M. A somaestética e a filosofia pragmatista de Ricard Shusterman: uma entrevista. Cognitio-Estudos: Revista Eletrônica de Filosofia, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 119-131, jan./jun. 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/cognitio/article/view/34084/25826. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-8428.2018v15i1p119-131

SILVA, D. O.; SOUZA, J. C. R. Estudo das ciências no mundo vivido: a partir da epistemologia de Merleau-Ponty. Saberes, Natal, v. 1, n. 13, p. 175-187, mar. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/8081/6319. Acesso em: 11 jan. 2024.

SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

STEIL, C. A; CARVALHO, I. C. M. Epistemologias ecológicas: delimitando um conceito. Mana, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 163-183, abr. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mana/a/q4j7Q5cGKvVv8cvqZrjknpf/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 27 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-93132014000100006

VENTURI, T. Educação em Saúde sob uma Perspectiva Pedagógica e Formação de Professores: contribuições das Ilhotas Interdisciplinares de Racionalidade para o desenvolvimento profissional docente. 2018. 303 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.

VENTURI, T.; IARED, V. G. Educação em saúde e educação ambiental: tendências e interfaces. In: CONGRESSO NACIONAL DE PESQUISA E ENSINO EM CIÊNCIAS, 7., 2022, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Editora Realize, 2022. p. 1011 - 1032. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/87863. Acesso em: 27 nov. 2024.

Published

2025-06-21

How to Cite

Massuchin, D. P., Venturi, T., & Iared, V. G. (2025). Environmental education and health education from an ecophenomenological lens: rethinking the educational curriculum . Qualitative Research Journal , 13(34), 403–431. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.34.782

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.