Scientific initiation in distance higher education: a systematic literature review in the period from 2018 to 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.34.828

Keywords:

Scientific Initiation, Distance Education, Systematic Literature Review

Abstract

This study presents a Systematic Literature Review (SLR) on scientific initiation in the context of distance higher education (EAD), addressing research training. The studyhas the general objective of analyzing, through a Systematic Literature Review, the existing scientific production on scientific initiation in the context of EAD, identifying gaps and research opportunities. Using the CAPES and ERIC databases, the research was conducted in January 2022, covering publications from 2018 to 2022. The document corpus includes ten studies, with 2 from 2018, 1 from 2019, 1 from 2020, and 6 from 2021, with no relevant publications found for 2022. The results reveal the absence of specific research on scientific initiation in EAD, highlighting the need to explore this emerging topic. This study contributes to identifying gaps in the literature and emphasizes the importance of further studies to deepen the understanding and practice of scientific initiation in distance education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dayane Verginia Batista Bessa , Unopar

Dayane Verginia Batista Bessa 

Doutora em metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias (UNOPAR)

Fátima Aparecida da Silva Dias, Unopar

Fátima Aparecida da Silva Dias

Doutora em Educação Matemática (UNIAN)

Dayse de Souza Lourenço Simões, UNOPAR

Dayse de souza Lourenço Simões

Doutora em Estudos da Linguagem (UEL)

Juliane Alves de Sousa, Unopar

Juliane Alves de Sousa

Doutoranda  em Ensino pela Universidade Norte do Paraná (Unopar).

Mestre em Metodologias para o Ensino de Linguagens e Suas Tecnologias (Universidade Norte do Paraná (Unopar)

References

AZEVEDO, T. H. da S.; NASCIMENTO, M. B. da C.; LOPES, J. B. da Cruz. Formação inicial docente: sentidos e singularidades da iniciação científica como política de ciência. Revista On Line de Políticas e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n.3, p. 1402 -1419, set./dez. 2020.

CALEFI, R. M.; ANTUNES-SOUZA, T.; SCHNETZLER, R. P. Iniciação Científica na Formação Inicial: os trabalhos sobre Ensino de Química apresentados nas Jornadas Científicas da SBPC. Educação Química en Punto de Vista, [S.I.], v. 3, n. 1, p. 01-15, 2019.

FIORI, F. C.; SOUZA, M. R. de.; BEZERRA, C. A. A. Publicações científicas e acesso a mestrados de alunos de Iniciação Científica: um estudo nos cursos do Setor de Saúde da Universidade Federal. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 03, p. 204-227, jul./set. 2021.

FREITAS, Maria Lopes de Freitas; PLAZA, Eliane Matheus. Potencialidades da iniciação científica no ensino superior para a formação docente. Educação, Santa Maria, [S. l.], v. 46, n. 1, p. e71/ 1–24, 2021.

LIMA, M. L. de F.; PLAZA, E. M. Potencialidades da iniciação científica no ensino superior para a formação docente. Educação (UFSM), Santa Maria, v. 46, n. 1, p. 1–24, jul. 2021.

MARQUES, F. C.; CUNHA, M. S. da. Impactos da iniciação científica sobre o desempenho estudantil no Enade 2015-2017. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 32, p. e06744, 2021.

OLIVEIRA, M. A. de; FERNANDES, M. C. S. G. Contribuições, sentidos e desafios da Iniciação Científica para o processo formativo do estudante universitário/Contributions, senses and challenges of Scientific Initiation to the formation process of university student. Educação em Foco, Minas Gerais, v. 21, n. 35, p. 75–95, 2018

PONTARI, B.; CHING, E.; KLONIS, S.; BOYD, D. Leveling Up an Award-Winning Undergraduate Research Program: A Case Study from Furman University. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 57-71, apr. 2021.

RAMOS, A.; FARIA, P. M.; FARIA, Á. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 17-36, jan./abr. 2014.

RITCHIE, K. Using IRB Protocols to Teach Ethical Principles for Research and Everyday Life: A High-Impact Practice. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 120-130, 2021.

SANTOS, E. R. A iniciação científica no ensino jurídico brasileiro. Revista de Ciências do Estado, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 1-16, 2021.

SANTOS, E. R. A iniciação científica no ensino jurídico brasileiro. Revista de

Ciências do Estado, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 1-16, 2021.

SOARES, Marisa; SEVERINO, Antonio Joaquim. A prática da pesquisa no ensino superior: conhecimento pertencente na formação humana. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 23, n. 2, p. 372-390, mar. 2018.

Published

2025-07-18

How to Cite

Verginia Batista Bessa , D., Aparecida da Silva Dias, F., de Souza Lourenço Simões, D., & Alves de Sousa, J. (2025). Scientific initiation in distance higher education: a systematic literature review in the period from 2018 to 2022. Qualitative Research Journal , 13(34), 482–500. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.34.828

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.