Didactic and teaching: narratives about unforgettable teachers and their virtues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1068

Keywords:

Didactic, Teacher Training, Teaching, Unforgettable Teachers

Abstract

This text, located within the scope of Didactics and teaching, has as its object of study unforgettable teachers and their virtues. Its central objective is to analyze, through narratives, the virtues of unforgettable teachers, which contributed to the training of students in Basic Education. In methodological terms, it used a qualitative approach and narrative research, with participants being 11 (eleven) students from the Higher Education Didactics discipline, from the Postgraduate Program in Teaching (PosEnsino), from the Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). It used the pedagogical letter as a data production technique and discursive textual analysis as a technique for analyzing written narratives. In the narratives, a set of virtues were presented, which we mention: i. Responsibility for teaching; ii. Pedagogical sensitivity; iii. Exemplary and aesthetics in teaching; iv. Creativity and enthusiasm in teaching; and iv. Commitment to student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emerson Augusto de MEDEIROS, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Pós-Doutor em Educação pela UnB. Doutor em Educação, área de concentração "Formação de Professores", pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Estadual do Ceará - UECE. Professor Adjunto da Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino - POSENSINO/UERN/UFERSA/IFRN. É Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino (PPGEEN) da UECE. É Líder do Grupo de Pesquisa "Formação Docente", da Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA

Francisco Thiago SILVA, Universidade de Brasília

Professor Adjunto do Departamento de Métodos e Técnicas da Faculdade de Educação - UnB na área de Currículo, Didática e Avaliação. Professor credenciado ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação, Modalidade Profissional (PPGE-MP) na UnB. Doutor e Mestre em Educação e Currículo (2017) pela Universidade de Brasília, UnB. Líder do Grupo de Pesquisa (CNPQ): "Currículo e Processo Formativo: inovação e interdisciplinaridade".

References

ALARCÃO, I. Didática: que sentido na atualidade. In: MEDEIROS; E. A. de; FORTUNATO, I.; FERREIRA, L. G.; ARAÚJO, O. H. A. (org.). Vamos conversar sobre Didática? Campinas, SP: Mercado de Letras, 2024. p. 21 - 46.

ALVES, R. A alegria de ensinar. Indaiatuba: ARS poetica editora ltda, 1994.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

CAMINI, I. Cartas Pedagógicas: aprendizados que se entrecruzam e se comunicam. Porto Alegre: ESTEF, 2012.

CANDAU, V. M. A didática em questão. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1983.

CANDAU, V. M. Didática, Interculturalidade e Formação de Professores: desafios atuais. In: MEDEIROS; E. A. de; FORTUNATO, I.; FERREIRA, L. G.; ARAÚJO, O. H. A. (org.). Vamos conversar sobre Didática? Campinas, SP: Mercado de Letras, 2024. p. 73 - 98.

D’ÁVILA, C. Didática Sensível: senti-pensar-agir no processo de ensino e aprendizagem. In: In: LONGAREZI, A. M.; PIMENTA, S. G.; PUENTES, R. V. Didática Crítica no Brasil. São Paulo: Cortez, 2023, p. 233 – 251.

DOTTA, C. L. S. D. L. S.; GARCIA, E. E. B. Cartas Pedagógicas: uma inspiração freireana. Reflexão e Ação, [S.I.], v. 30, n. 1, p. 69-84, mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.16045

FANON, F. Os condenados da Terra. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.

FRANCO, M. A. do R. S. O que pode a Didática? Reflexões em torno do convite à aprendizagem. In: MEDEIROS; E. A. de; FORTUNATO, I.; FERREIRA, L. G.; ARAÚJO, O. H. A. (org.). Vamos conversar sobre Didática? Campinas, SP: Mercado de Letras, 2024. p. 47 – 72.

FREIRE, P. Professora, sim; Tia, não: cartas a quem ousa ensinar. 18. ed. Rio de Janeiro, RJ: Olho D’água, 2014.

FREIRE, P. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832001000100016

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

IMBERNÓN, F. O que é a Didática hoje? A Didática como meio de transformação educacional e social. In: MEDEIROS, E. A. de; FORTUNATO, I.; FERREIRA, L. G.; ARAÚJO, O. H. A. (org.). Vamos conversar sobre Didática? Campinas, SP: Mercado de Letras, 2024. p. 11 - 20.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

LIBÂNEO, J. C. Da Didática Crítico-social à Didática para o Desenvolvimento Humano. In: LONGAREZI, A. M.; PIMENTA, S. G.; PUENTES, R. V. Didática Crítica no Brasil. São Paulo: Cortez, 2023, p. 50 - 97.

MEDEIROS, E. A.; AMORIM, G. C. C. Análise textual discursiva: dispositivo analítico de dados qualitativos para a pesquisa em educação. Laplage em Revista, Sorocaba, v. 3, n. 3, p. 247-260, 2017. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-6220201733385p.247-260

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijui: Ed. Unijui, 2016.

PAIM, A. V. F.; CARMO, M. C. S. (Re)afirmando o lugar da didática na formação docente. In: PIMENTA, S. G. et al. (org.). A didática e os desafios da atualidade. Salvador: EDUFBA, 2019. v. 2. p. 129-148.

PASSEGGI, M. da C. REFLEXIVIDADE NARRATIVA E PODER AUTO(TRANS)FORMADOR. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 93-113, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8018

PIMENTA, S. G. As ondas críticas da Didática em movimento: resistências ao tecnicismo/neotecnicismo neoliberal (excertos do original publicado em 2019). In: LONGAREZI, A. M.; PIMENTA, S. G.; PUENTES, R. V. Didática Crítica no Brasil. São Paulo: Cortez, 2023. p. 17 - 49.

RIOS, T. A. Compreender e ensinar – por uma docência da melhor qualidade. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

ROMANOWSKI, J. P.; MALLAT, J. D.; GUIMARÃES, E. L. Ensino da didática no curso de licenciatura em pedagogia: estudo a partir do programa da disciplina. Revista Educação em Questão, [S. l.], v. 58, n. 55, 2020. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n55ID18889

SACRISTÁN, G.; GÓMEZ, P. Compreender e transformar o ensino. 5. ed. São Paulo: Artmed, 2000.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2021.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

VEIGA, I. P. A. Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas, SP: Papirus, 2008.

Published

2025-07-01

How to Cite

MEDEIROS, E. A. de, & SILVA, F. T. (2025). Didactic and teaching: narratives about unforgettable teachers and their virtues. Qualitative Research Journal , 13(35), 134–155. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1068

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.