Didactic and teaching: narratives about unforgettable teachers and their virtues
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1068Keywords:
Didactic, Teacher Training, Teaching, Unforgettable TeachersAbstract
This text, located within the scope of Didactics and teaching, has as its object of study unforgettable teachers and their virtues. Its central objective is to analyze, through narratives, the virtues of unforgettable teachers, which contributed to the training of students in Basic Education. In methodological terms, it used a qualitative approach and narrative research, with participants being 11 (eleven) students from the Higher Education Didactics discipline, from the Postgraduate Program in Teaching (PosEnsino), from the Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). It used the pedagogical letter as a data production technique and discursive textual analysis as a technique for analyzing written narratives. In the narratives, a set of virtues were presented, which we mention: i. Responsibility for teaching; ii. Pedagogical sensitivity; iii. Exemplary and aesthetics in teaching; iv. Creativity and enthusiasm in teaching; and iv. Commitment to student learning.Downloads
References
ALARCÃO, I. Didática: que sentido na atualidade. In: MEDEIROS; E. A. de; FORTUNATO, I.; FERREIRA, L. G.; ARAÚJO, O. H. A. (org.). Vamos conversar sobre Didática? Campinas, SP: Mercado de Letras, 2024. p. 21 - 46.
ALVES, R. A alegria de ensinar. Indaiatuba: ARS poetica editora ltda, 1994.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
CAMINI, I. Cartas Pedagógicas: aprendizados que se entrecruzam e se comunicam. Porto Alegre: ESTEF, 2012.
CANDAU, V. M. A didática em questão. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1983.
CANDAU, V. M. Didática, Interculturalidade e Formação de Professores: desafios atuais. In: MEDEIROS; E. A. de; FORTUNATO, I.; FERREIRA, L. G.; ARAÚJO, O. H. A. (org.). Vamos conversar sobre Didática? Campinas, SP: Mercado de Letras, 2024. p. 73 - 98.
D’ÁVILA, C. Didática Sensível: senti-pensar-agir no processo de ensino e aprendizagem. In: In: LONGAREZI, A. M.; PIMENTA, S. G.; PUENTES, R. V. Didática Crítica no Brasil. São Paulo: Cortez, 2023, p. 233 – 251.
DOTTA, C. L. S. D. L. S.; GARCIA, E. E. B. Cartas Pedagógicas: uma inspiração freireana. Reflexão e Ação, [S.I.], v. 30, n. 1, p. 69-84, mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.16045
FANON, F. Os condenados da Terra. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.
FRANCO, M. A. do R. S. O que pode a Didática? Reflexões em torno do convite à aprendizagem. In: MEDEIROS; E. A. de; FORTUNATO, I.; FERREIRA, L. G.; ARAÚJO, O. H. A. (org.). Vamos conversar sobre Didática? Campinas, SP: Mercado de Letras, 2024. p. 47 – 72.
FREIRE, P. Professora, sim; Tia, não: cartas a quem ousa ensinar. 18. ed. Rio de Janeiro, RJ: Olho D’água, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832001000100016
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
IMBERNÓN, F. O que é a Didática hoje? A Didática como meio de transformação educacional e social. In: MEDEIROS, E. A. de; FORTUNATO, I.; FERREIRA, L. G.; ARAÚJO, O. H. A. (org.). Vamos conversar sobre Didática? Campinas, SP: Mercado de Letras, 2024. p. 11 - 20.
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
LIBÂNEO, J. C. Da Didática Crítico-social à Didática para o Desenvolvimento Humano. In: LONGAREZI, A. M.; PIMENTA, S. G.; PUENTES, R. V. Didática Crítica no Brasil. São Paulo: Cortez, 2023, p. 50 - 97.
MEDEIROS, E. A.; AMORIM, G. C. C. Análise textual discursiva: dispositivo analítico de dados qualitativos para a pesquisa em educação. Laplage em Revista, Sorocaba, v. 3, n. 3, p. 247-260, 2017. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-6220201733385p.247-260
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijui: Ed. Unijui, 2016.
PAIM, A. V. F.; CARMO, M. C. S. (Re)afirmando o lugar da didática na formação docente. In: PIMENTA, S. G. et al. (org.). A didática e os desafios da atualidade. Salvador: EDUFBA, 2019. v. 2. p. 129-148.
PASSEGGI, M. da C. REFLEXIVIDADE NARRATIVA E PODER AUTO(TRANS)FORMADOR. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 93-113, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8018
PIMENTA, S. G. As ondas críticas da Didática em movimento: resistências ao tecnicismo/neotecnicismo neoliberal (excertos do original publicado em 2019). In: LONGAREZI, A. M.; PIMENTA, S. G.; PUENTES, R. V. Didática Crítica no Brasil. São Paulo: Cortez, 2023. p. 17 - 49.
RIOS, T. A. Compreender e ensinar – por uma docência da melhor qualidade. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
ROMANOWSKI, J. P.; MALLAT, J. D.; GUIMARÃES, E. L. Ensino da didática no curso de licenciatura em pedagogia: estudo a partir do programa da disciplina. Revista Educação em Questão, [S. l.], v. 58, n. 55, 2020. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n55ID18889
SACRISTÁN, G.; GÓMEZ, P. Compreender e transformar o ensino. 5. ed. São Paulo: Artmed, 2000.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2021.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
VEIGA, I. P. A. Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas, SP: Papirus, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.