Life-formation in autobiographical weavings: formative narratives of elementary school teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1065

Keywords:

Narratives, Teacher education, Temporality

Abstract

The life-formation narratives of elementary school teachers are the central theme of this research. Thus, the main objective of the study is to understand the formative paths of the interviewed teachers through their life-formation stories. The categories analyzed include autobiographical narratives and life stories, initial and continuing teacher education, and teacher identity. This is a qualitative descriptive study grounded in the (auto)biographical research approach. Data were produced through the use of narrative interviews. The interview data were interpreted using Discursive Textual Analysis (DTA). The analyses revealed the temporality that emerges from the teachers' narratives; the life stories kept in memory reflect the identities they have assumed at different moments of their life-formation trajectories. The research also highlighted the significance of the continuous process of becoming a teacher and the projections articulated in each participant’s discourse.

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Author Biographies

Ana Paula Moraes Santos Souza, Universidade Regional do Cariri - URCA

Mestra em Educação pela Universidade Regional do Cariri - URCA (2024). Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade Integrada de Patos - FIP (2009) e em Gestão Escolar com ênfase em Coordenação e Supervisão Escolar pela Faculdade Latino Americana de Educação - Flated (2016). Licenciada em Letras pela Universidade Regional do Cariri - URCA (2009) e em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri - URCA (2024). Professora de Língua Portuguesa da Secretaria da Educação do Ceará - Seduc/CE. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática, Docência e Educação (GEPEDE). Foi coordenadora/formadora municipal do eixo de Educação Infantil em Tarrafas/CE no período de 2014 a 2020. Atuou como Articuladora do Mais Infância Ceará na Crede 16 no período de 2021. Desenvolve pesquisas nas áreas de formação de professores, narrativas (auto)biográficas e história de vida.

Cicera, Universidade Regional do Cariri - URCA

  • Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará- UECE (2016). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará- UFC (2011). Especialista em Gestão Escolar (2001) e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri-URCA (1999). Professora Adjunta do Departamento de Educação da URCA/CE. Professora permanente do Mestrado Profissional em Educação-MPEDU-URCA. Foi Coordenadora de Área do PIBID-Pedagogia da URCA, no período de 2010 a 2012, e de 2017 a 2018. Compôs a Sub-chefia do Departamento de Educação da URCA, nos anos de 2018 e 2019. É Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática, Docência e Educação (GEPEDE). Coordenadora do Projeto de Extensão-Alfabetização de adultos/as: “Da leitura de mundo à leitura da palavra” (URCA/ACADB 2024). É membro do Núcleo de Formação Docente (NFD-URCA). Investiga estudos relacionados à Didática, práticas pedagógicas, formação de professores, docência no Ensino Superior e narrativas (auto)biográficas.

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Published

2025-09-07

How to Cite

Moraes Santos Souza, A. P., & Cicera. (2025). Life-formation in autobiographical weavings: formative narratives of elementary school teachers. Qualitative Research Journal , 13(35), 445–473. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1065

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

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