(Auto)biographical narrative and the process of becoming a school physical education teacher
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.928Keywords:
Teaching, (Auto)biography, Narrative, School Physical education, ExperienceAbstract
The study aims to reflect on the process of becoming a school teacher, through the (auto)biographical narrative of a Physical Education teacher working with Elementary Education, in public institutions. It analyzes the rescues of his memories of personal experiences, from when he was a school student, through his period as an aspiring teacher in the degree course, as well as his daily professional work. It infers the need for institutionalized engendering of a culture of systematized reflective records on the knowledge of teaching experience as a source of inspiration for (future) school Physical Education teachers.
Downloads
References
ANDRADE, O. Serafim Ponte Grande. 8. ed. São Paulo: Globo, 2001.
ARROYO, M. G. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
CONNELLY, F. M.; CLANDININ, D. J. Relatos de experiencia e investigación narrativa. In: LARROSA, J.; ARNAUS, R.; FERRER, V.; LARA, N. P. de.; CONNELLY, M.; CLANDININ, J.; GREENE, M. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativas y educación. Barcelona: Ed. Laertes, 1995. p. 63-81.
CONNELLY, F. M.; CLANDININ, D. J. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: Edufu, 2011.
DELORY-MOMBERGER, C. Biografía y educación: figuras del individuo-proyecto. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires; Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2009.
DELORY-MOMBERGER, C. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, [S.I.], v. 17, n. 51, set./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000300002
FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método autobiográfico. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal: Edufrn, 2014. p. 29-55.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1993.
GOODSON, I. F. Dar voz ao professor: as histórias de vida dos professores e o seu desenvolvimento profissional. In: NÓVOA, A. (org.). Vida de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995. p. 63-78.
JOSSO, M.C. Experiência de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
JOSSO, M.C. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 373-383, maio/ago. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200012
LARROSA, J. B. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira da Educação, Rio de Janeiro, n. 19, jan./fev./mar./abr. 2002.
NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995. p. 11-30.
NÓVOA, A. Professores: libertar o futuro. São Paulo: Diálogos Embalados, 2023.
PASSEGGI, M. da C. A experiência em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, maio/ago. 2011.
PASSEGGI, M. da C. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, jan./abr. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.18593/r.v41i1.9267 DOI: https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9267
ROSA, J. G. Ave, palavra. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
SANTOS, N. Z.; BRACHT, V.; ALMEIDA, F. Q. Vida de professores de Educação Física: o pessoal e o profissional no exercício da docência. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 2, p. 141-165, 2009. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.3067
SOUZA, E. C. DE. Pensar a profissão: escrever a vida: memória (auto)biografia e práticas de formação. Relatório de pesquisa para professor titular. Salvador: Uneb, 2009.
SOUZA, E. C. DE. Territórios das escritas do eu: pensar a profissão: narrar a vida. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 213-220, maio/ago. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.