(Auto)biographical narrative and the process of becoming a school physical education teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.928

Keywords:

Teaching, (Auto)biography, Narrative, School Physical education, Experience

Abstract

The study aims to reflect on the process of becoming a school teacher, through the (auto)biographical narrative of a Physical Education teacher working with Elementary Education, in public institutions. It analyzes the rescues of his memories of personal experiences, from when he was a school student, through his period as an aspiring teacher in the degree course, as well as his daily professional work. It infers the need for institutionalized engendering of a culture of systematized reflective records on the knowledge of teaching experience as a source of inspiration for (future) school Physical Education teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno Vasconcellos SILVA, Prefeitura Municipal de Cariacica e Prefeitura Municipal de Vila Velha

Doutor em Educação Física pela Ufes (2022). Mestre em Educação Física pela Ufes (2017). Especialista em Gestão Educacional (2008). Licenciado Pleno em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes - 2007). Atualmente estatutário nas Redes Municipais de Ensino de Cariacica e Vila Velha, cidades localizadas na Grande Vitória/ES. Experiência em toda a Educação Básica como professor, inclusive atuando na função de Técnico Pedagógico nas referidas Redes de Ensino. Direciona os estudos para repensar o processo formativo inicial e continuado dos professores de educação física, prática pedagógica, currículo e políticas públicas da educação.

References

ANDRADE, O. Serafim Ponte Grande. 8. ed. São Paulo: Globo, 2001.

ARROYO, M. G. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

CONNELLY, F. M.; CLANDININ, D. J. Relatos de experiencia e investigación narrativa. In: LARROSA, J.; ARNAUS, R.; FERRER, V.; LARA, N. P. de.; CONNELLY, M.; CLANDININ, J.; GREENE, M. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativas y educación. Barcelona: Ed. Laertes, 1995. p. 63-81.

CONNELLY, F. M.; CLANDININ, D. J. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: Edufu, 2011.

DELORY-MOMBERGER, C. Biografía y educación: figuras del individuo-proyecto. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires; Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2009.

DELORY-MOMBERGER, C. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, [S.I.], v. 17, n. 51, set./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000300002

FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método autobiográfico. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal: Edufrn, 2014. p. 29-55.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1993.

GOODSON, I. F. Dar voz ao professor: as histórias de vida dos professores e o seu desenvolvimento profissional. In: NÓVOA, A. (org.). Vida de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995. p. 63-78.

JOSSO, M.C. Experiência de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

JOSSO, M.C. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 373-383, maio/ago. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200012

LARROSA, J. B. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira da Educação, Rio de Janeiro, n. 19, jan./fev./mar./abr. 2002.

NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995. p. 11-30.

NÓVOA, A. Professores: libertar o futuro. São Paulo: Diálogos Embalados, 2023.

PASSEGGI, M. da C. A experiência em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, maio/ago. 2011.

PASSEGGI, M. da C. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, jan./abr. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.18593/r.v41i1.9267 DOI: https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9267

ROSA, J. G. Ave, palavra. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

SANTOS, N. Z.; BRACHT, V.; ALMEIDA, F. Q. Vida de professores de Educação Física: o pessoal e o profissional no exercício da docência. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 2, p. 141-165, 2009. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.3067

SOUZA, E. C. DE. Pensar a profissão: escrever a vida: memória (auto)biografia e práticas de formação. Relatório de pesquisa para professor titular. Salvador: Uneb, 2009.

SOUZA, E. C. DE. Territórios das escritas do eu: pensar a profissão: narrar a vida. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 213-220, maio/ago. 2011.

Published

2025-07-01

How to Cite

SILVA, B. V. (2025). (Auto)biographical narrative and the process of becoming a school physical education teacher. Qualitative Research Journal , 13(35), 20–45. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.928

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.