Agential Realism and mathematical education: a con/figuration
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1407Keywords:
Mathematics Education, Agential Realism, Diffractive Reading, Philosophy of Mathematics EducationAbstract
The aim of this paper is to produce reverberations between Agential Realism, as articulated by Karen Barad, and Mathematics educations that perform themselves as practices, movements, and multiple invitations, situated and always in production. By challenging normative modes of knowledge production, we insinuate possibilities of other existences, which materialize discursively amidst the folds of everyday school and academic life. Writing is constructed as a diffractive and performative gesture, operating with concepts such as phenomenon, intra-action, agential cuts, apparatuses, and respons-ability—not as explanatory tools, but rather as conceptual companions that cut, shuffle, and reconfigure meanings. We con/figure boundaries between theory and practice, subject and object, epistemology and ontology, not to delimit them, but to expose them in their instabilities, in a composition, conversations, in a fold of thought, a twist that intensifies a gesture of displacement, a gap in these and other con/figurations: a philosophical exercise in Mathematics education.Downloads
References
BAMPI, L. R. O discurso da Educação Matemática: um sonho da razão. 1999. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1999.
BARAD, K. Meeting the universe halfway: quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Durham: Duke University Press, 2007.
BARAD, K. Diffracting diffraction: cutting together apart. Parallax, Leeds, v. 20, n. 3, p. 168–187, jul. 2014.
CLARETO, S. M.; ROTONDO, M. S.; CAMMAROTA, G. Pesquisar em travessias: entre modos e fluxos esquizos, educações matemáticas. In: OLIVEIRA, A. M. P. de; ORTIGÃO, M. I. R. (org.). Abordagens teóricas e metodológicas nas pesquisas em educação matemática. Brasília: SBEM, 2018. p. 282–297.
CLARETO, S. M. Na sala de aula de matemática: inventividade e resistência. In: CLARETO, S. M.; DETONI, A. R.; PAULO, R. M. (org.). Filosofia, Matemática e Educação Matemática: compreensões dialogadas. 1.d. Juiz de Fora: Editora da UFJF, 2010. p. 73–86.
FLORES, C. R. Olhar, saber, representar: ensaios sobre a representação em perspectiva. 2003. 188 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.
FRANCO, V. N. M. Tem cabimento? Infâncias, matemáticas e vidas na “Dipiandenia”. 2024. 216 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2024. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFMS_e55823bcf1e61a2f910901e58c2e066d. Acesso em: 18 maio 2025.
HARAWAY, D. Situated knowledges: the science question in feminism and the privilege of partial perspective. Feminist Studies, [S.I.], v. 14, n. 3, p. 575-599, 1988.
HARAWAY, D. When species meet. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008.
HARAWAY, D. Staying with the trouble: making kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press, 2016.
JUELSKJÆR, M.; SCHWENNESEN, N. Intra active entanglements – an interview with Karen Barad. Kvinder, Køn & Forskning, Copenhagen, v. 21, n. 1–2, p. 10–23, mar. 2012. DOI: 10.7146/kkf.v0i1-2.28068.
MURRIS, K. (ed.). A glossary for doing postqualitative, new materialist and critical posthumanist research across disciplines. London: Routledge, 2021.
ROTONDO, M. A. Sacramento. O que pode uma escola? Cartografias de uma escola do interior brasileiro. 2010. 158 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2010.
SANTOS, C. de C. A (re)descoberta do corpo: uma abordagem neomaterialista das vivências de mulheres com malformação congênita do aparelho reprodutor. 2021. 242 f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Faculdade de Economia, Universidade de Coimbra, Coimbra, Portugal, 2021.
SKOVSMOSE, O. Travelling through education: uncertainty, mathematics, responsibility. Rotterdam: Sense Publishers, 2005.
SOUZA, L. A. de; SILVA, H. da. Difratando vivências na África do Sul por meio de uma perspectiva pós humanista crítica a fim de um movimento investigativo decolonial. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 39, e240257, 2025. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/BGpXjJNGNwBL4xdjr6zDLxF/. Acesso em: 18 maio 2025.
TRUMAN, S. E.; SPRINGGAY, S. Propositions for walking research. In: BURNARD, P.; MACKINLAY, E.; POWELL, K. A. (org.). The Routledge international handbook of intercultural arts research. London: Routledge, 2016. p. 259–267.
VIANNA, C. Vidas e circunstâncias na educação matemática. 2000. 573 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.
VIANNA, C. R. Classificação e poder: fomentando discussões em sala de aula. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 14, n. 15, p. 24–46, jan. 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.






