Agential Realism and mathematical education: a con/figuration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1407

Keywords:

Mathematics Education, Agential Realism, Diffractive Reading, Philosophy of Mathematics Education

Abstract

The aim of this paper is to produce reverberations between Agential Realism, as articulated by Karen Barad, and Mathematics educations that perform themselves as practices, movements, and multiple invitations, situated and always in production. By challenging normative modes of knowledge production, we insinuate possibilities of other existences, which materialize discursively amidst the folds of everyday school and academic life. Writing is constructed as a diffractive and performative gesture, operating with concepts such as phenomenon, intra-action, agential cuts, apparatuses, and respons-ability—not as explanatory tools, but rather as conceptual companions that cut, shuffle, and reconfigure meanings. We con/figure boundaries between theory and practice, subject and object, epistemology and ontology, not to delimit them, but to expose them in their instabilities, in a composition, conversations, in a fold of thought, a twist that intensifies a gesture of displacement, a gap in these and other con/figurations: a philosophical exercise in Mathematics education.

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Author Biography

João Ricardo Viola dos Santos, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Licenciado em Matemática (2004) pela Universidade Estadual de Londrina, Mestre em Educação Matemática (2007) pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina. Realizou estágio, durante o mestrado, na Miami University, United States (2006). Doutor em Educação Matemática (2012) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UNESP de Rio Claro. Realizou pós-doutorado na School of Education da University of Cape Town, South Africa (2019-2020). É professor associado do Instituto de Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e atua no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (Mestrado e Doutorado). Atua também como professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática na UFMT-SINOP (Mestrado Profissional). Foi coordenador Adjunto da UAB-UFMS (2009-2011). Foi coordenador da Licenciatura em Matemática, EAD-UFMS (2016-2017). Foi Editor da revista Perspectivas da Educação Matemática (2014-2019). Foi diretor da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Regional Mato Grosso do Sul (2012-2015 e 2015-2018). Foi coordenador do Grupo de Trabalho de Avaliação e Educação Matemática da SBEM (2019-2021 e 2022-2024). Principais interesses de pesquisa: Formação de Professores, Avaliação em Matemática, Modelo dos Campos Semânticos, Filosofias da Diferença, Pós-Humanismo e Pensamento Decolonial.

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Published

2025-12-09

How to Cite

Ferreira Gomes, L., & Viola dos Santos, J. R. (2025). Agential Realism and mathematical education: a con/figuration. Qualitative Research Journal , 13(37), 313–331. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1407

Issue

Section

Filosofia da Educação Matemática

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