Mathematical explorations with augmented reality: highlighting the movement of body itself

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1403

Keywords:

Phenomenology, Spatiality, Knowledge Constitution, Teacher Training, Mathematics Education

Abstract

This text highlights the movement of the body itself in the constitution of mathematical knowledge with augmented reality (AR) technology, particularly with the GeoGebra AR software. For this purpose, excerpts from two studies were selected in which the movement of the person exploring with this technology was analyzed. The stance adopted in conducting tasks with people and in analyzing the data is phenomenological, which makes it possible to expose the meaning of movement with AR by looking at the action of the person exploring. To present what was understood, aspects of the analysis of the data from these studies are linked to the meaning attributed to the experience, focusing on teacher training, the ground of the investigations. It is emphasized that, in the experience of the person exploring with the application, the body intentionally moves as a subject of perception, attributing meaning to what it perceives in the world of life in which it is always already thrown.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosa Monteiro Paulo, 11 98325 5908

Livre Docente em Educação Matemática pela Unesp, campus de São José do Rio Preto. Professora Associada da Universidade Estadual Paulista, Unesp´ atuando na Licenciatura em Matemática na Faculdade de Engenharia e Ciências de Guaratinguetá e no Programa de Pós-Graduação em Educação Matema´tica, Rio Claro. Pesquisadora e Líder 2 do grupo de pesquisa Fenomenologia em Educação Matemática. Coordenadora do GT 11- Filosofia da Educação Matemática da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. 

References

ALES BELLO, A. Introdução à Fenomenologia. Trad. Ir. Jacinta Turolo Garcia e Miguel Mahfoud. Bauru: EDUSC, 2006.

BATISTA, C. C. Perceber-se professor de matemática com tecnologia no movimento de forma/ação. 2021. 258f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) —Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Rio Claro, 2021.

BATISTA, C. C.; PAULO, R. M. Formação do professor para ensinar matemática com Realidade Aumentada: o que se mostra? BOLETIM GEPEM, Rio de Janeiro, n. 82, p. 66-82, 2023.

BATISTA, C. C.; PAULO, R. M.; EUFRASIO, N. P. L. O Ensino de Geometria Espacial com Realidade Aumentada: contribuições de um estudo de aula. Revista Paranaense de Educação Matemática - RPEM, Campo Mourão, v. 12, n. 29, p. 100-118, Set-Dez. 2023.

BICUDO, M. A. V. A constituição do conhecimento matemático no corpo vivente. In: BICUDO, M. A. V.; PINHEIRO, J. M. L. (org.). Corpo-vivente e a constituição de conhecimento matemático. São Paulo Livraria da Física, 2023. p. 109-128.

BICUDO, M. A. V. Filosofia da educação matemática: sua importância na formação de professores de matemática. In: SILVA, R. S. R. (org.). Processos formativos em educação matemática: perspectivas filosóficas e pragmáticas. Porto Alegre, RS: Fi, 2018. p. 29-46.

BICUDO, M. A. V. A formação do professor: um olhar fenomenológico. In: M. A. V Bicudo (org). Formação de professores? Da incerteza à compreensão. Edição. Bauru: EDUSC, 2003. p. 19-46.

BICUDO, M. A. V. Fenomenologia: confrontos e avanços. São Paulo: Cortez, 2000.

BICUDO, M. A. V.; MOCROSKY, L. F.; ORLOWSKI, N. Aprender-Ensinar Matemática numa Perspectiva Formativa. Rematec, Belém, v. 17, n. 41, p. 92–105, maio./ago. 2022.

BULLA, F. D; ROSA, M. O design de tarefas-matemáticas-com-realidade-aumentada: uma autorreflexão sobre o processo. Acta Scientiae, Canoas, v. 19, n. 2, p. 296-319, mar./abr. 2017.

CAMINHA, I. O. A experiência de sentir e o sujeito da percepção em Merleau-Ponty. In: CAMINHA, I. O.; SILVA, M. E. A. (org.). Percepção, corpo, subjetividade. São Paulo: LiberArts, 2013. p. 162-185.

CAMINHA, I. de O. Prefácio. In: L. A. M. Santos. O Corpo Próprio como Princípio Educativo: a perspectiva de Merleau-Ponty. Curitiba: Appris, 2016. p. 10-12.

CURI, E. Grupo de Pesquisa Colaborativo: espaço para promoção do desenvolvimento profissional docente. In: CURI, E.; NASCIMENTO, J. C. P; VECE, J. P. (org.). Grupos Colaborativos e Lesson Study: contribuições para a melhoria do ensino de matemática e desenvolvimento profissional de professores. São Paulo: Alexa Cultural, 2018. p. 17-33.

HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. Tradução revisada e apresentação de Marcia Sá Cavalcanti e posfácio de Emmanuel Carneiro Leão. 10 ed. Petrópolis: Vozes, 2020.

MACHADO, O. V. M. Pesquisa Qualitativa: modalidade fenômeno situado. In: BICUDO, M. A. V.; ESPÓSITO, V. H. C. (org.). Pesquisa Qualitativa em Educação. Piracicaba: UNIMEP, 1994. p. 35 – 46.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. Trad. Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

PEREIRA, A. L. Realidade aumentada e o ensino de cálculo: possibilidades para a constituição do conhecimento. 2022. 225p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Rio Claro, 2022

PONTE, J. P; QUARESMA, M.; MATA-PEREIRA, J.; BAPTISTA, M. Exercícios, problemas e explorações: Perspectivas de professoras num estudo de aula. Quadrante, Lisboa, v. 24, n. 2, p. 111-134, 2015.

RICHIT, A.; PONTE, J. P.; GÓMEZ, E. S. Apresentação: Estudos de aula na formação inicial e continuada de professores. In: RICHIT, A.; PONTE, J. P.; GÓMEZ, E. S. (org.). Estudos de Aula na Formação Inicial e Continuada de Professores. São Paulo: Livraria da Física, 2022. p. 11-23.

ROSA, M. Corpo-próprio, Tecnologias Digitais e Educação Matemática: percebendo-se cyborg. In: BICUDO, M. A. V.; PINHEIRO, J. M. L. (org.). Corpo-vivente e a constituição de conhecimento matemático. São Paulo: Livraria da Física, 2023. p. 187-227.

ROSA, M.; BICUDO, M.A. V. Focando a constituição do conhecimento matemático que se dá no trabalho pedagógico que desenvolve atividades com tecnologias digitais. In: PAULO, R. M.; FIRME, I. C.; BATISTA, C. C. (org.). Ser Professor com Tecnologias: sentidos e significados. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2018. p. 13 – 40.

ROSA, M.; PINHEIRO, R. P. Cybereducation with Mathematics Teachers: Working with Virtual Reality in Mathematics Activities. In: BICUDO, M. A. V. (ed.). Constitution and Production of Mathematics in the Cyberspace. 1. ed. Suíça: Springer, Cham, 2020. p. 187-227.

RICHIT, A.; PONTE, J. P. Conhecimentos Profissionais evidenciados em Estudos de Aula na perspectiva de Professores Participantes. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, p. 1-29, 2020.

SANTOS, L. A. M. O Corpo Próprio como Princípio Educativo: a perspectiva de Merleau-Ponty. Curitiba: Appris, 2016.

SCHUSTER, P. E. S; ROSA, M. Realidade Aumentada e a Cyberformação de uma Professora de Matemática: Pontos Críticos de Funções de Duas Variáveis. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, Londrina, v. 14, n. 2, p. 130-141, setembro. 2021.

STEWART, J. Cálculo. Vol. 1. 7. ed. São Paulo: Cengag Learning, 2013.

TORI, R.; HOUNSELL, M. da S. (org.). Introdução a Realidade Virtual e Aumentada. 3. ed. Porto Alegre: SBC, 2020.

Published

2025-12-09

How to Cite

Paulo, R. M., Carolina Cordeiro Batista, & Pereira, A. L. (2025). Mathematical explorations with augmented reality: highlighting the movement of body itself. Qualitative Research Journal , 13(37), 248–268. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1403

Issue

Section

Filosofia da Educação Matemática

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.