Environmental education and health education from an ecophenomenological lens: rethinking the educational curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.34.782

Keywords:

Environmental education, Health education, Good Living, Curriculum, Initial teacher training

Abstract

This theoretical essay addresses the articulation between the areas of environmental education and health education, from an ecophenomenological and reflective pedagogical perspective, which, through an educational conception, envisions Good Living as a potential interface and means of integration between the areas. The philosophy of Good Living emphasizes the integration of mind~body~environment, proposes a dialogue between scientific and cultural knowledge, seeks to overcome traditional dualities and values the valorization of corporeality. Its insertion in educational practices raises the need for discussion about the curriculum, especially in the training of Science and Biology teachers, as well as the problem of neoliberal influences on the curriculum and which impact teacher training. An ecophenomenological curriculum is proposed that prioritizes experience, understanding of the coexistence and interaction of multiple forms of life, as well as, provides an opportunity to review the complex relationship between society and nature.

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Author Biographies

Tiago Venturi, Universidade Federal do Paraná

Doutor e Mestre em Educação Científica e Tecnológica pelo Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT), da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade para o Desenvolvimento do Alto Vale do Itajaí (UNIDAVI). Professor do Magistério Superior da área de Educação em Biologia do Departamento de Educação, Ensino e Ciências da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Docente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências, Educação Matemática e Tecnologias Educativas (PPGECEMTE/UFPR) e do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM/UFPR). Pesquisas e interesses em: Educação em Saúde, Alfabetização Científica, Tecnológica e Midiática, Ilhotas Interdisciplinares de Racionalidade, Didática das Ciências, Formação de Professores, Prática Pedagógica, Articulações entre Educação em Saúde e Educação Ambiental. É membro dos grupos de pesquisa: CASULO - Pesquisa e Educação em Ciências e Biologia (UFSC); JANO: Filosofia e História na Educação em Ciências (UFPR); e Alfabetização Científica e Tecnológica na Educação em Ciências (UFPR). E é líder do GPESEC: Grupo de Pesquisa em Educação em Saúde na Educação em Ciências (UFPR). 

Valéria Ghisloti Iared, Universidade Federal do Paraná

Graduada em licenciatura e bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos (2006). Especialista em Educação Ambiental pelo Centro de Recursos Hídricos e Ecologia Aplicada da Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo (CRHEA/ EESC/ USP). Mestra em Ecologia e Recursos Naturais pela UFSCar (2010) Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Carlos (2015). Participa do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental e Cultura da Sustentabilidade, registrado e certificado pelo CNPq. É membro (Affiliate member) do Education, Environment and Sustainability (EES) Faculty Research Group da Monash University (Melbourne, Austrália), da Rede de Educação Ambiental do Paraná (REA -PR), da Rede Brasileiria de Educação Ambiental (REBEA) e Rede Universitária de Programas de EA para Sociedades Sustentáveis (RUPEA). É associada da Aliança Tropical de Pesquisa da Água (TWRA: Tropical Water Research Alliance) e da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Atualmente, é Professora Adjunta da Universidade Federal do Paraná (Setor Palotina) e professora permanente do Programa de Pós Graduação em Educação/ UFPR e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Educação Matemática e Tecnologias Educativas/ UFPR.

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Published

2025-06-21

How to Cite

Massuchin, D. P., Venturi, T., & Iared, V. G. (2025). Environmental education and health education from an ecophenomenological lens: rethinking the educational curriculum . Qualitative Research Journal , 13(34), 403–431. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.34.782

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