Theoretical-philosophical perspectives on artificial intelligence in the light of Pierre Lévy
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.30.732Keywords:
Qualitative research, Artificial intelligence, Theoretical-philosophical perspectives, Educational processesAbstract
This article reports on research carried out and aims to present the theoretical-philosophical perspectives on artificial intelligence in the light of Pierre Lévy from ontology, development and possibilities in educational processes. To this end, the work had Lévy's notions as one of the main objects of analysis, which proposes theoretical reflections on AI from educational and theoretical-philosophical perspectives. These perspectives, in general, point out the conditions of possibility in which the use of AI can have an impact. As final considerations on the researched subject, we sought to establish relationships with his work, pointing out the understandings and connections between the ontological, epistemological and axiological aspects in the trajectory of AI as a way of presenting considerations about the possibilities of its implications in the public sphere, which is also digital and relates to the transformations and implications in educational processes.
Downloads
Metrics
References
ARENDT, H. A Condição Humana. Trad. Roberto Raposo. Rev. Adriano Correia. 11. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
BORBA, M. C.; SILVA, R. R. S.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. 2. ed.; 2. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
CHARDIN, T. O lugar do homem na natureza. Lisboa: Instituto Piaget, 1998.
CRESWELL, J. W. Projeto de Pesquisa: Métodos Qualitativo, Quantitativo e misto. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2021.
CUPANI, A. Filosofia da tecnologia: um convite. 3. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2017.
D’AMBRÓSIO, U. A transdisciplinaridade como uma resposta à sustentabilidade. Revista Terceiro Incluído, Goiânia, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2011. DOI: https://doi.org/10.5216/teri.v1i1.14393
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
HUI, Y.? Qué es um objeto digital? Revista Virtualis, Monterrey, v. 8, n. 15, p. 81-96, 2017.
HUI, Y. Tecnodiversidade. São Paulo: Ubu, 2020.
LÉVY, P. A máquina universo: criação, cognição e cultura informática. São Paulo: ARTMED, 1998a.
LÉVY, P. A ideografia dinâmica: rumo a uma imaginação artificial? São Paulo: Loyola, 1998b.
LÉVY, P. O Fogo Liberador. 2. ed. São Paulo: Iluminuras, 2000.
LÉVY, P. A Conexão Planetária: o mercado, o ciberespaço, a consciência. São Paulo: Editora 34, 2001.
LÉVY, P. A inteligência possível do século XXI. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 14, n. 33, p. 13-20, abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.33.3429
LÉVY, P.; AUTHIER, M. As árvores de conhecimentos. 3. ed. São Paulo: Escuta, 2008.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência. O futuro do pensamento na era da informática. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora 34. 2010a.
LÉVY, P. Cibercultura. Trad. Carlos Irineu da Costa. 3 ed. São Paulo. Editora 34, 2010b.
LÉVY, P; LEMOS, A. O Futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010c.
LÉVY, P. O que é virtual? 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.
LÉVY, P. A esfera semântica – tomo I: computação, cognição e economia da informação. São Paulo: Annablume, 2014.
LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. Tradução de Luiz Paulo Rouanet. 10. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2015.
LÉVY, P. IEML: rumo a uma mudança de paradigma na Inteligência Artificial. Matrizes, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 11-34. 2022. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/197482. Acesso em: 30 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v16i1p11-34
MINSKY, M. L. Semantic Information Processing. Massachusetts: VV. AA, Mit Press, 1968.
MOCROSKY, L. F.; BICUDO, M. A. V. Um estudo filosófico-histórico da ciência e da tecnologia sustentando a compreensão de educação científico-tecnológica. Acta Scientiae Canoas, v. 15, p. 406-419. 2013.
PNUD: Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. A próxima fronteira: desenvolvimento humano e o Antropoceno: Relatório do Desenvolvimento Humano. New York: PNUD, 2020. Disponível em: https://hdr.undp.org/system/files/documents/global-report-document/hdr2020ptpdf.pdf. Acesso em: 30 set. 2023.
RUSSELL, S.; NORVIG, P. Learning from examples. In: RUSSELL, S.; NORVIG, P. (org.) Artificial Intelligence: A Modern Approach. 3. ed. New Jersey: Pearson, 2013, p. 6-67.
RUSSELL, S. Inteligência Artificial a nosso favor: como manter o controle sobre a tecnologia. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.
SALES, M. V. S.; KENSKI, V. M. Sentidos da inovação em suas relações com a educação e as tecnologias. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 30, n. 64, p. 19-35, 2021. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n64.p19-35
SIMONDON, G. Du mode d'existence des objets techniques [1958]. 3. ed. Paris: Aubier, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Qualitative Research Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.