The role of metatext in discursive textual analysis: first learnings in teachers training course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.32.683

Keywords:

Teacher training, Research, Qualitative analysis, Metatext

Abstract

This article aims to present an activity about the role of metatext in Discursive Textual Analysis in a stricto sensu course for teachers training, in the Graduate Program in Science and Mathematics Education (PPGECM-BA). The textual corpus is made up of responses to a question proposed to four masters and three doctoral students in the semester 2023.1. After submitting the contributions and codifications to the analysis processes, we identified the different meanings of the participant's contributions to the proposed activity. This process resulted in four categories that differentiate understandings of the research concept: (i) investigative nature, (ii) phenomenological character, (iii) formative and systematic nature, and (iv) creative and innovative nature. Thus, the activity carried out for the exercise of qualitative textual analysis resulted in a practice that proved to be helpful. Then, intentionally each graduate student could build the necessary structure to register in the respective metatext.

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Author Biography

Marlúbia Corrêa de Paula, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE SANTA CRUZ

Atualmente é professora Visitante Adjunto na Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC, Ilhéus/BA. Professora no Departamento de Ciências Tecnológicas - DCET, colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGECM. Pós-Doutora em estudos voltados a Análise Crítica de Discurso - Pontifícia Universidade Católica do RS (PUCRS); Doutora em Educação em Ciências e Matemática - PUCRS (2014 - 2018) com Doutorado Sanduíche (PDSE) pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD) em Vila Real, Portugal. Membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM); Sociedade de Estudos e Pesquisa Qualitativa (SE&PQ) e da Associação Nacional dos Professores de Matemática na Educação Básica - ANPMat. Vice líder no Grupo de Pesquisa "Tecnologias Digitais Potencializadoras do Ensino e da Pesquisa em Educação Matemática (GPTDEM)". Coordenadora do Projeto de Pesquisa Análise Textual Discursiva na Pesquisa Qualitativa com uso de CAQDAS (Computer- Assisted Qualitative Data Analysis Software). Participa do Grupo de Pesquisa Estudos avançados sobre Análise Textual Discursiva e métodos correlatos (PUCRS). Possui como temáticas de interesse: Educação Matemática; Formação de professores e estudos sobre Análises Textuais Qualitativas com uso de softwares. 

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Published

2024-11-20

How to Cite

Silva, M. J. F., & Corrêa de Paula, M. (2024). The role of metatext in discursive textual analysis: first learnings in teachers training course. Qualitative Research Journal , 12(32), 712–731. https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.32.683