Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.570

Keywords:

Mathematics teaching, Ethnomodeling, Teachers’ training, Discursive Textual Analysis

Abstract

This article brings an excerpt from research carried out and presents the use of Discursive Textual Analysis to identify possible evidence of elements relevant to the Ethnomodeling concepts present in reflections and the teaching of mathematics in Basic Education. This identification took place through the transcription and submission analysis of three interviews of mathematics teachers and participants of training carried out in a municipality in inland Bahia in 2020. The four emerging results categories were: Training process, Teaching, Curriculum, and the Dialogical approach. The results showed that, before training, teachers used textbooks (not yet updated by the National Common Curricular Base) as the only reference for teaching mathematical content, and, in parallel, they did not know the term ethnomodeling but recognized necessary actions that signaled trends to emic assumptions.

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Author Biography

Marlúbia Corrêa de Paula, UESC

Graduada em matemática pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG) com especializações em Supervisão e Administração Escolar (2008/FACEL-Curitiba-PR), Gestão e Tutoria em EAD (2009/ SENAC/RS) e Matemática Aplicada (2010/UPF/ Passo Fundo - RS). Mestre e Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) com doutorado sanduíche realizado na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (Utad) no distrito de Vila Real em Portugal com financiamento PDSE/CAPES com orientação dos doutores Lorí Viali, Gleny Guimarães (Brasil) e Maria Manuel da Silva Nascimento(Portugal). Atualmente é Professora Adjunto Visitante na Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) - Ilhéus-BA no curso de licenciatura em matemática e colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM- 2029 (UESC) na linha de pesquisa referente a formação de professores. Professora coordenadora do projeto de pesquisa Análise Textual Discursiva na Pesquisa Qualitativa com uso de CAQDAS (Computer-Assisted Qualitative Data Analysis Software): campo de saberes para a educação em ciências e matemática. Integrante do seguinte Grupo de Pesquisa Cotidiano, Trabalho e Território (GPsT) coordenação professora Drª Gleny Terezinha Duro Guimarães (PUCRS). Possui como temáticas de interesse em pesquisas, os assuntos voltadas a: Formação de professores; Estudos sobre Análise Textual Discursiva com uso de softwares na pesquisa qualitativa.

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Published

2023-09-01

How to Cite

Eça, J. L. M. de ., de Paula, M. C., & Peixoto, J. L. B. . (2023). Discursive textual analysis on Ethnomodeling concepts identification. Qualitative Research Journal , 11(28), 664–687. https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.570