Photographic records in manuals of the brazilian literacy movement (MOBRAL): adult education in the civil-military dictatorship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2022.v.10.n.25.560

Keywords:

Photography, MOBRAL, Civil-Military Dictatorship, Adult Education, History of Education

Abstract

This article discusses the Brazilian Literacy Movement (MOBRAL), created in 1967, during the Civil-Military Dictatorship, with the aim of eradicating the high rates of illiteracy in Brazil. This is a bibliographic and documental research with a qualitative approach. We used, as sources, 6 photographs presents in two textbooks of MOBRAL. It was found that the photographs, besides illustrating those books, disseminated the interests and the model of education proposed by the dictatorship, which saw in the education of adolescents and adults a means to achieve the economic development of Brazil. The study has shown the relevance of photography as a historical document, since it allows the construction of senses and meanings, and it is necessary for the researcher to interpret it, considering the articulation between social, political, economic and cultural factors, thus overcoming a fragmented understanding of these records.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARAÚJO, R. W. A. de; STAMATTO, M. I. S. Política de alfabetização de jovens e adultos: o caso do MOBRAL no município de Riachuelo – RN. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 7, n. 11, p. 1-15, jun. 2018. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v7i11.469 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v7i11.469

BACKHEUSER, M. P. et al. Programa de Educação Comunitária para a Saúde. In: CORRÊA, A. L. Educação de massa e ação comunitária. Rio de Janeiro: AGGS: Mobral, 1979. p. 309-332.

BRASIL. Presidência da República. Lei Nº 5.379, de 15 de dezembro de 1967. Provê sobre a alfabetização funcional e a educação continuada de adolescentes e adultos. Brasília, DF, 1967. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1950-1969/l5379.htm. Acesso em: 14 set. 2022.

CIAVATTA, M. O mundo do trabalho em imagens: memória, história e fotografia. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, Florianópolis, v. 12, n. 1, p. 33-46, jan./abr. 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpot/v12n1/v12n1a04.pdf. Acesso em: 19 nov. 2022.

CORRÊA, A. L. Mobral e desenvolvimento. A Defesa Nacional. Rio de Janeiro, v. 65, n. 678, p. 103-114, jul./ago. 1978. Disponível em: http://www.ebrevistas.eb.mil.br/ADN/article/view/7938. Acesso em: 14 set. 2022.

COSTA, M. C. F.; MAGALHÃES, L. D. R. Memória, linguagem e reprodução da memória social na cartilha de alfabetização do governo militar (1964- 1985): MOBRAL/PAF – Brasil. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 11, p. 1-15, nov. 2020. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i11.9764. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i11.9764

COSTA, F. G. V.; SOUZA, F. das C. S.; SILVA, F. V. da. A disciplina educação moral cívica na ditadura militar no Brasil: uma análise de capas de manuais didáticos. Anuario de Historia de la Educación, Buenos Aires, Argentina, v. 22, n. 2, p. 46-61, mês (se houver). 2021. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/pdf/histed/v22n2/2313-9277-histed-22-02-41.pdf. Acesso em: 14 set. 2022.

CUSTÓDIO, A. V.; CABRAL, M. E. L. Trabalho infantil na agricultura familiar: uma violação de direitos humanos perpetuada no meio rural. Revista Jurídica em Pauta, Bagé-RS, v. 1, n. 2, p. 3-15, set. 2019. Disponível em: http://revista.urcamp.tche.br/index.php/revistajuridicaurcamp/article/view/3121. Acesso em: 14 set. 2022.

FÁVERO, O. Memória das campanhas e movimentos de educação de jovens e adultos (1947-1966). In: ENCONTRO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 5, 2004, Évora/Portugal. Anais…: Universidade de Évora, 2004. Disponível em: http://forumeja.org.br/df/files/leiamais.apresenta.pdf. Acesso em: 14 set. 2022.

FERRARO, A. R. Alfabetização rural no Brasil na perspectiva das relações campo-cidade e de gênero. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 37, n. 3, p. 943-967, set./dez. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/6fy4Bw8wVKnnXvJbgy5cvrj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S2175-62362012000300013

FÓRUNS EJA BRASIL. [s.l.]: [s.d]. Disponível em: http://forumeja.org.br/node/3003. Acesso em: 15 set. 2022.

INEP. Estatísticas da educação básica no Brasil. Brasília, DF, 1996. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/estatisticas_da_educacao_basica_no_brasil.pdf. Acesso em: 14 set. 2022.

JANNUZZI, G. S. de M. Confronto pedagógico: Paulo Freire e Mobral. São Paulo: Cortez e Moraes, 1979.

KOFF, A. M. N. S. et al. Programa de Autodidatismo. In: CORRÊA, A. L (Org.). Educação de Massa e ação comunitária. Rio de Janeiro: AGGS: Mobral. 1979. p. 355-368.

KOSSOY, B. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. São Paulo: Ateliê Editorial. 2007.

KOSSOY, B. Fotografia e História. 5. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2020.

MAUAD, A. M. Através da imagem: fotografia e História interfaces. Tempo, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 73-98. 1996. Disponível em: https://codecamp.com.br/artigos_cientificos/ATRAVESDAIMAGEMFOTOGRAFIA.pdf. Acesso em: 14 set. 2022.

MINAYO, M. C. S. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 28 ed. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 9-29.

MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência e Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 621-626, mar. 2012. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007

MOBRAL. Fundação Movimento Brasileiro de Alfabetização. Grupo de Trabalho do Projeto Especial do Pré-Escolar. Proposta para um atendimento educacional às crianças de 4 a 6 anos, provenientes de população de baixa renda. Rio de Janeiro, 1980. Disponível em: http://forumeja.org.br/sites/forumeja.org.br/files/1-proposta-para-atendimento-educacional-1980.pdf. Acesso em: 15 set. 2022.

MOBRAL. Fundação Movimento Brasileiro de Alfabetização. Soletre Mobral e leia Brasil. Rio de Janeiro: Mobral, 1975. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me002466.pdf. Acesso em: 14 set. 2022.

MOBRAL. Proposta de Diretrizes de Ação Integrada MEC-SEPS-MOBRAL junto as SEC/SEMEC para atendimento à população de 9 a 14 anos fora da escola. Rio de Janeiro, 1984. Disponível em: http://forumeja.org.br/sites/forumeja.org.br/files/proposta-de-diretrizes-de-acao-integrada-1984.pdf. Acesso em: 14 set. 2022.

MOBRAL. Guia do professor. Gente ensinando a aprender. Rio de Janeiro: Editora Vecchi, [197-]. Disponível em: http://forumeja.org.br/sites/forumeja.org.br/files/1-ensinando-a-aprender.pdf. Acesso em: 15 set. 2022.

MOBRAL. Livro de leitura. Gente lendo e aprendendo. Rio de Janeiro: Editora Vecchi, [197-]. Disponível em: http://forumeja.org.br/sites/forumeja.org.br/files/2-lendo-e-aprendendo.pdf. Acesso em: 15 set. 2022.

MORAES, A. C.; SANTOS, R. R.; CHAVES, P. J. da S. Contexto e desdobramentos da implantação do Movimento Brasileiro de Alfabetização (MOBRAL) no Ceará: Percepções de sujeitos envolvidos. Inter-Ação, Goiânia.v. 47, n. 1, p. 59-72, abr. 2022. https://doi.org/10.5216/ia.v47i1.67460 DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v47i1.67460

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 2000.

OLIVEIRA, L. B. de; SOUZA, S. T. de. A alfabetização no Mobral, métodos e materiais didáticos (Uberlândia/MG, 1970-1985). Acolhendo a Alfabetização nos Países de Língua Portuguesa - Revista Eletrônica, São Paulo, v. 7, n. 13, p. 12-37, mar. 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/reaa/article/view/45617. Acesso em: 12 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1980-7686.v7i13p12-37

OLIVEIRA, L. B. Educação no campo: Mobral no meio rural de Uberlândia/MG (1970-1985). 2011. 150 p. Dissertação (Mestrado Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia-MG, 2011.

RAMOS, O. C. A.; FONSECA, M. S. V. da. Por um sistema de educação permanente. In: CORRÊA, A. L. (org.). Educação de Massa e ação comunitária. Rio de Janeiro: AGGS: Mobral, 1979. p. 59-84.

RIBEIRO, V. M. Alfabetismo funcional: referências conceituais e metodológicas para a pesquisa. Revista Educação & Sociedade, São Paulo, v. 18, n. 60, p. 144-158, dez. 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/5pH848XC5hFCqph7dGWXrCz/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73301997000300009

RIOS, E. C.; PIATTI, C. B. Fotografia das escolas ribeirinhas: a possibilidade de

reconhecer e analisar espaços e tempos pedagógicos. Revista Pesquisa Qualitativa. São Paulo, v. 8, n. 17, p. 278-292, ago. 2020. http://dx.doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.17.302 DOI: https://doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.17.302

SANTOS, L. R. dos. Mobral:A representação ideológica do regime militar nas entrelinhas da alfabetização de adultos. Revista crítica histórica, Maceió, v. 5, n. 10, p. 304-317, dez. 2014. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/criticahistorica/article/view/2961/pdf. Acesso em: 14 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.28998/rchvl5n10.2014.0016

SCOCUGLIA, A. C. Educação de Jovens e Adultos: histórias e memórias da década de 60. Brasília: Plano Editora, 2003.

XAVIER, M. L. et al. O uso da fotografia como fonte de pesquisa sobre estudos históricos em enfermagem. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 5, mai. 2021. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i5.14546. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i5.14546

Published

2022-12-01

How to Cite

Lima, F. M. A. de ., Macêdo, C. K. S. de ., & Souza, F. das C. S. . (2022). Photographic records in manuals of the brazilian literacy movement (MOBRAL): adult education in the civil-military dictatorship. Qualitative Research Journal , 10(25), 383–403. https://doi.org/10.33361/RPQ.2022.v.10.n.25.560