Meanings and significances expressed by students in the classroom and Mathematics Education research
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1399Keywords:
Phenomenology, Meanings and Significances, Mathematics Education, Basic Education, ClassroomAbstract
In research on Mathematics Education, attention is often directed toward what is made explicit in the classroom — especially in interactions among students —, seeking meanings and significances that can be evidenced in relation to the investigated phenomenon. In these cases, it is not merely a matter of converting oral or written discourse into synonyms of what was said, but of understanding the significant aspects that underpin understandings, doubts, and gestures, in light of the inquiry to which one seeks to shed light. Understanding what manifests requires the researcher to make explicit a stance or worldview that articulates understandings about the origin of those acts that allow meanings and significances to be given and (re)signified. It is emphasized that the assumed theoretical stance demands a practice in harmony with it, which requires attentive listening that allows meanings to emerge within the students’ lived experiences — instead of being prematurely attributed by the researcher.Downloads
References
ALES BELLO, A. Introdução à fenomenologia. Tradução de Ir. Jacinta Turolo Garcia e Miguel Mahfoud. Bauru, SP: Edusc, 2006.
BICUDO, M. A. V. Fenomenologia: confrontos e avanços. São Paulo: Cortez, 2000.
BICUDO, M. A. V. Filosofia da Educação Matemática segundo uma perspectiva fenomenológica. In: BICUDO, M. A. V. (org.). Filosofia da Educação Matemática: fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas. São Paulo: Editora UNESP, 2010. p. 23-47.
ESPOSITO, V. H. C. Pesquisa Qualitativa: modalidade Fenomenológico-Hermenêutica. Relato de uma pesquisa. In: BICUDO, M. A. V.; ESPOSITO, V. H. C. (org.). Pesquisa qualitativa em Educação: um enfoque fenomenológico. Piracicaba: Editora Unimep, 1994. p. 81-93.
FERNANDES, L. M. Ensino e aprendizagem de simetria: sentidos e significados explicitados por alunos do 8º ano do ensino fundamental. 2025. 259 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2025.
FREITAS, M. H. de.; ARAÚJO, R. de C.; FRANCA, F. S. L.; PEREIRA, O. P.; MARTINS, F. Os sentidos do sentido: uma leitura fenomenológica. Revista da Abordagem Gestáltica: Phenomenological Studies, [S.I.], v. 18, n. 2, p. 144-154, 2012.
HOUAISS, A. Dicionário Eletrônico Houaiss da Língua Portuguesa. Versão eletrônica 3.0. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009. Software.
HUSSERL, E. Ideias para uma fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica: introdução geral à fenomenologia pura/Edmund Husserl. Trad. Marcio Suzuki. 5 ed. Aparecida Ideias & Letras, 2006.
KLÜBER, T. E. Fenomenologia das vivências de uma criança ao resolver um problema geométrico de cálculo de área. In: BICUDO, M. A. V.; PINHEIRO, J. M. L. (org.).
Corpo-vivente e a constituição de conhecimento matemático. São Paulo: Livraria da Física, 2023. p. 163-184.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.






