The weaving of knowledge: a report of teaching and learning experience in the indigenous degree program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1081

Keywords:

Indigenous Education, Inclusive Methodology, Final Course Project (TCC), Intercultural Teaching

Abstract

The article reports on the teaching experience in the Course Completion Work 1 module, delivered during the first semester of 2024 as part of the Intercultural Degree in Indigenous School Education at the Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus 8, in Paulo Afonso. The approach emphasises the preparation, execution, and impacts of pedagogical practices, highlighting the integration between academic and traditional knowledge. The central objective was to value the academic production of indigenous students, strengthening their cultural identities through the development of their dissertation projects. Methodologies adapted to indigenous epistemologies were employed, respecting their specificities, such as orality, the appreciation of ancestral knowledge, and the centrality of territoriality while also meeting academic methodological requirements. Beyond enabling the development of dissertation projects, the pedagogical practice reaffirmed students' histories and identities, fostering a space for dialogue between science and culture. The experience demonstrated that valuing traditional knowledge can enrich academic training and contribute to the preservation of Indigenous cultures through observable outcomes such as strengthening students' self-esteem by recognising their knowledge within the academic environment; the production of written materials that document and disseminate cultural and historical aspects of Indigenous communities; and the establishment of closer ties between the university and Indigenous communities, promoting knowledge exchange.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fábio Ronaldo da Silva, Universidade do Estado da Bahia

PhD in History from the Graduate Programme in History (PPGH) at the Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Lecturer in the Journalism in Multimedia course at the Department of Human Sciences (DCH III), Juazeiro Campus, at the Universidade do Estado Bahia (UNEB).

References

BAHIA. Povos indígenas da Bahia. Disponível em: https://www.bahia.ba.gov.br/povos-indigenas/ Acesso em: 10 mar. 2025.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 3, de 14 de setembro de 1999. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 15 set. 1999. Disponível em: http://www.in.gov.br/web/dou/-/resolucao-cne-ceb-n-3-de-14-de-setembro-de-1999-21991568 Acesso em: 12 mar. 2025.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 3, de 14 de setembro de 1999. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 15 set. 1999. Disponível em: http://www.in.gov.br/web/dou/-/resolucao-cne-ceb-n-3-de-14-de-setembro-de-1999-21991568 Acesso em: 12 mar. 2025.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 22 jan. 2025.

FERREIRA, T. R.; RODRIGUES, E. M. da R. Perspectiva intercultural em práticas de formação de docentes indígenas. Revista Linguagem & Ensino, [S.I.], v. 23, n. 4, p. 1204-1223, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.15210/rle.v23i4.1855 Acesso em: 22 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.15210/rle.v23i4.18551

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 63. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

HOOKS, b. Ensinando a Transgredir: A Educação como Prática da Liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Cidades e Estados: Paulo Afonso (BA). Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ba/paulo-afonso.html Acesso em: 10 mar. 2025.

JEKUPÉ, O. Tekoa: Conhecendo uma aldeia indígena. São Paulo: Hedra, 2015.

KRENAK, A. Ideias para Adiar o Fim do Mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MELIÁ, B. Educação indígena na escola: educação indígena e interculturalidade. Cadernos Cedes, [S.I.], n. 49, p. 11-17, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32621999000200002

PARAÍSO, M. A. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação e currículo:trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: MEYER, D. E.; PARAÍSO, M. A. (org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, p. 25- 48, 2012.

PIMENTEL DA SILVA, M. do S.; ROCHA, L. M. Educação bilíngüe intercultural entre povos indígenas brasileiros. Extensão e Cultura, [S.I.], n. 2, p. 1-5, 2006.

POTIGUARA, E. Metade cara, metade máscara. 3. ed. Rio de Janeiro: Grumin, 2018.

RITA, G. do N. Educação superior de professores indígenas no Brasil: avanços e desafios do Programa de Licenciaturas Interculturais Indígenas. Educação Superior e Sociedade, [S.I.], v. 20, n. 20, p. 49-76, 2019. Disponível em: https://ess.iesalc.unesco.org/index.php/ess3/article/view/19 Acesso em 14 jan. 2025

SANTOS, A. B. Composto escola: comunidades de sabenças viva. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2021.

VIVEIROS DE CASTRO, E. Metafísicas Canibais: Elementos para uma Antropologia Pós-Estrutural. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

Published

2025-07-17

How to Cite

Ronaldo da Silva, F. (2025). The weaving of knowledge: a report of teaching and learning experience in the indigenous degree program. Qualitative Research Journal , 13(35), 387–402. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1081

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.