Ethnomodelling and peasant culture: anthropological investigation in a school in Jiquiriçá river valley

Authors

  • Luana Oliveira Moreira de Jesus Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC https://orcid.org/0000-0003-0789-3393
  • Zulma Elizabete de Freitas Madruga Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.36.846

Keywords:

Ethnomodelling, Ethnomathematics, Mathematical Modelling, Rural Education

Abstract

The paper aims to investigate, through a teaching proposal, how Ethnomodeling can favor Mathematics Teaching in a Rural School through the cultural anthropological relationship of tacit knowledge in corn cultivation. A local farmer and 22 high school students of the third grade participated in the study. Data was analyzed using Content Analysis. Findings highlighted the importance of Ethnomodeling in Rural Education, detaching its potential to strengthen culture and local knowledge, contributing to appreciation and affirmation of the subjects’ identity as peasants through a dialogical and anthropological approach.

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Author Biographies

Luana Oliveira Moreira de Jesus, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Mestra em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Licenciada em Matemática. Professora do Estado da Bahia. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Tendências da Educação Matemática e Cultura (GEPTEMaC).

Zulma Elizabete de Freitas Madruga, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Doutora em Educação em Ciências e Matemática. Professora adjunta de Ensino de Matemática na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Docente permante dos Programas de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESB) e Educação Científica e Formação de Professores da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Tendências da Educação Matemática e Cultura (GEPTEMaC).

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Published

2025-09-03

How to Cite

Jesus, L. O. M. de, & Madruga, Z. E. de F. (2025). Ethnomodelling and peasant culture: anthropological investigation in a school in Jiquiriçá river valley. Qualitative Research Journal , 13(36), 550–578. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.36.846

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