Using ChatGPT to solve mathematical problems about directly and inversely proportional variables
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.30.716Keywords:
Conversational Agents, Chatbots, Mathematics Education, Artificial Intelligence, Digital TechnologiesAbstract
This article presents the results of a qualitative study about the interaction between users and ChatGPT in solving mathematical problems concerning direct and inversely proportional quantities. With an exploratory approach, the methodological procedure was divided into five stages: chatbot selection, choice of instructional materials, selection of mathematical problems, use of ChatGPT, and finally, analysis of responses according to the presented content. Four problems were input into ChatGPT for result analysis, highlighting its propensity for errors and emphasizing the need for preliminary testing. Despite limitations, we found that ChatGPT can contribute to the construction of mathematical knowledge as a viable alternative for the design of new pedagogical proposals combined with digital technologies. Advances in machine learning, such as increased accuracy in textual recognition, directly influence natural language, making didactic experiences with chatbots safer.
Downloads
Metrics
References
ACERTA BRASIL: Matemática: 9º ano, Ensino Fundamental. 2. ed. Obra coletiva. São Paulo: Ática, 2020.
BICUDO, M. A. V. Pesquisa qualitativa e pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: Borba, M. C.; Araújo, J. L. (org.). Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004, p. 99-112.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora. 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CORREIA, A. P. Is ChatGPT the new buzz in Higher Education? Columbus, Ohio, 2023. Disponível em: https://www.ana-paulacorreia.com/anapaula-correias-blog/2023/3/15/is-chatgpt-the-new-buzz-in-higher-education. Acesso em: 19 fev. 2024.
CUPANI, A. O. Filosofia da ciência. Florianópolis: UFSC, 2009.
CUPANI, A. O. Filosofia da tecnologia: um convite. 3. ed. Florianópolis: UFSC, 2016.
FREIRE, W.; SANTOS, E. Inteligência artificial generativa e os saberes científicos. In: ALVES, L (org.). Inteligência artificial e educação: refletindo sobre os desafios contemporâneos. Salvador: UEFS Editora, 2023. p. 123-135.
GABRIEL, M. Inteligência Artificial: do zero ao metaverso. Barueri: Atlas, 2022.
GALLOTTI, G. M. A. (org.). Arquitetura de software. São Paulo: Pearson, 2016.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
MATTOS, S. G. Em busca de compreensões sobre inteligência artificial e programação intuitiva na educação matemática. 2022. 166 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2022. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/80496. Acesso em: 22 ago. 2023.
MELO, S. M; PESSOA, E. B; PASCHOAL, L. N. Uma análise sistemática sobre o uso de chatbots para ensino de computação no Brasil. Revista Novas Tecnologias na Educação (RENOTE), Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 94-103, dez. 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/129155. Acesso em: 25 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.129155
MURTA, R. Conversando com robôs: a arte de GPTear. São Paulo: Labrador, 2023.
OLIVEIRA, L.; PINTO, M. A inteligência artificial na educação: ameaças e oportunidades para o ensino-aprendizagem. Escola Superior de Media Artes e Design (ESMAD), Porto, 2023. Disponível em: https://recipp.ipp.pt/handle/10400.22/22779. Acesso em: 28 jul. 2023.
OpenAI. Modelo de linguagem GPT-3.5 [Software]. 2023. Disponível em:
https://www.openai.com/gpt-3. Acesso em: 04 mar. 2024.
PEREIRA, J.; DÍAZ, Ó. Struggling to Keep Tabs on Capstone Projects: A Chatbot to Tackle Student Procrastination. ACM Transactions on Computing Education, New York, v. 22, n. 1, p. 01-22, oct. 2021. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/full/10.1145/3469127. Acesso em: 04 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1145/3469127
RUSSEL, S. Inteligência artificial a nosso favor: como manter o controle sobre a tecnologia. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.
RUSSO, F; SCHLIESSER, E.; WAGEMANS, J. Connecting ethics and epistemology of AI. AI & Society, London, p. 01-19, jan. 2023. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s00146-022-01617-6. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1007/s00146-022-01617-6
SILVA, S. S. Perspectivas teórico-filosóficas sobre a inteligência artificial à luz de Pierre Lévy: ontologia, desenvolvimento e possibilidades em processos educacionais. 2023. 160 f. Dissertação (Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2023. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/31795. Acesso em: 22 ago. 2023.
SILVEIRA, C.; SILVA, A. R.; HERPICH, F.; TAROUCO, L. M. R. Uso de Agente conversacional como recurso de aprendizagem sócio-educacional. Revista Novas Tecnologias na Educação (RENOTE), Porto Alegre, v. 17, n. 3, p.668-678, dez. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/99555. Acesso em: 22 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.99555
SUZUKI, S. O professor que foi considerado 'louco e alarmista' e vem acertando previsões sobre inteligência artificial. BBC News Brasil. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/articles/c3gv64qmvjlo. Acesso em: 14 jul. 2023.
ZATTI, E. A.; BALBINO, R.; MATTOS, S. G. de; KALINKE, M. A. Uma proposta para a criação de uma plataforma assistida pela inteligência artificial para construção de objetos de aprendizagem de Matemática. Revista Paradigma, Maracaibo, Venezuela, v. XLIII, Edición Temática: Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática, p. 259-281, maio 2022. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/30878/1/Zatti2022Uma.pdf. Acesso em: 14 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2022.p259-281.id1226
ZATTI, E. A.; KALINKE, M. A. Inteligência Artificial na Educação Matemática: tendências ou entendências? In: MOTTA, M. S.; KALINKE, M. A. Inovações e Tecnologias Digitais na Educação: uma busca por definições e compreensões. Campo Grande: Life, 2021. p. 75-96.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Qualitative Research Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.