The BNCC: the clash between digital education and the promotion of critical thinking in its possible interfaces
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.32.697Keywords:
Education and Digital culture, Algorithmization, Didatic drivenAbstract
This article is the result of a research about medial process of social spectacularizing accentuated by the advent of the “digital culture” nowadays driven by the “platform capitalism”. Its goal is to expose some educational implications arising from the pedagogical rearrangements in the face of the strengthening algorithmic insertions in teaching programs to standardize the conduct of teachers, as provided for in the National Common Curricular Base (NCCB). We analyzed some social and educational consequences of computational thinking through the software trend in the ongoing reform of basic education. The results showed that digital priority through the didactic dirigisme undermines the development of critical thinking in the face of algorithmic coldness.
Downloads
Metrics
References
ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução de Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Editora Jorge Zahar, 1994. 224 p.
ANDERS, G. La obsolescencia del hombre: sobre la destrucción de la vida en la época de la tercera revolución industrial. Traducción: Josep Monter Pérez. Valencia: Editoriral Pre-textos, 2011.
ANTUNES, D. C.; MAIA, A. F. Big Data, exploração ubíqua e propaganda dirigida: novas facetas da indústria cultural. Rev. de Psicologia USP, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 198-199, maio. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-656420170156
BENJAMIN, W. Rua de mão única. Tradução: Rubens Rodrigues Torres Filho, José Carlos Martins Barbosa. Revisão técnica: M. Seligmann-Silva. 6. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF, 2018.
BRUNO, F. Máquinas de ver, modos de ser: vigilância, tecnologia e Subjetividade. Porto Alegre: Editora Sulina, 2013.
DUCI, J. R. Metamorfose da autoridade: do professor ao algoritmo. 2019. 276 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras (Campus Araraquara), Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Araraquara, SP, 2019.
FREIRE, P. Política e educação. 7. ed. São Paulo: Editora Cortez, 1993.
GRUSCHKA, A. Pedagogia negativa como crítica da pedagogia. In: PUCCI, B.; ALMEIDA, J.; LASTÓRIA, L. A. C. N. (org.). Experiência formativa e emancipação. São Paulo: Editora Nankin, 2009. p. 137 - 162.
GRUSCHKA, A. Teoria crítica e pesquisa empírica em educação: a escola e a sala de aula. Constelaciones. Revista de Teoria Crítica, Madri, v. 6, n. 6, p. 3-31, dez. 2014.
HOBSBAWM, E. Tempos fraturados: cultura e sociedade no século XX. Tradução: Berilo Vargas. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2013.
KELLNER, D.; SHARE, J. Educação para a leitura crítica da mídia, democracia radical e reconstrução da educação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 104, especial, p. 687-715, out. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000300004
LAVAL, C. A escola não é uma empresa. Tradução: Mariana Echalar. 2. ed. rev. ampl. São Paulo: Editora Boitempo, 2019.
LOWY, M. A revolução é o freio da emergência - Ensaios sobre Walter Benjamin. Tradução: Paolo Colosso. Coedicão: Caue Seignemartin Ameni. São Paulo. Editora Autonomia Literária, 2020.
MOROZOV, E. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. Tradução: Cláudio Marcondes. São Paulo. UBU Editora, 2018. 192 p.
TÜRCKE, C. Sociedade excitada: filosofia da sensação. Tradução: Antônio Álvaro Soares Zuin, Fábio Durão, Francisco C. Fontanella, Mário Frungillo. Campinas: Editora da Unicamp, 2010. 328 p.
ZUBOFF, S. A era do capitalismo de vigilância: a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Tradução: George Schlesinger. Rio de Janeiro. Editora Intrínseca, 2020.
ZUIN, V. G.; ZUIN, A. Á. S. O celular na escola e o fim pedagógico. Educ. Soc., Campinas, v. 39, n. 143, p. 419-435, abr./jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302018191881
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Qualitative Research Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.