The BNCC: the clash between digital education and the promotion of critical thinking in its possible interfaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.32.697

Keywords:

Education and Digital culture, Algorithmization, Didatic driven

Abstract

This article is the result of a research about medial process of social spectacularizing accentuated by the advent of the “digital culture” nowadays driven by the “platform capitalism”. Its goal is to expose some educational implications arising from the pedagogical rearrangements in the face of the strengthening algorithmic insertions in teaching programs to standardize the conduct of teachers, as provided for in the National Common Curricular Base (NCCB). We analyzed some social and educational consequences of computational thinking through the software trend in the ongoing reform of basic education. The results showed that digital priority through the didactic dirigisme undermines the development of critical thinking in the face of algorithmic coldness.

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Author Biography

Luiz Antônio Calmon Nabuco Lastória, Universidade Estadual Paulista(UNESP)

É licenciado e bacharel em Psicologia pela Universidade Metodista de Piracicaba, mestre em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e doutor pela Universidade de São Paulo. Possui estágio pós-doutorado junto à Goethe Universität (2005) e junto à Universidad des les Illes Balears (2015). Atua como Prof. Livre-Docente em Psicologia Social pela UNESP vinculado ao Departamento de Psicologia da Educação da Faculdade de Ciências e Letras, UNESP-Araraquara, SP. Autor de "Ética, Estética e Cotidiano" (Ed. Unimep), "Psicologia sem Ética: uma reflexão histórica e filosófica da psicologia" (Ed. Unimep), "Ensaios de Teoria Crítica, Ética e Psicanálise" (Ed. Nanquin); e coautor de "10 Lições sobre Adorno" (Ed. Vozes). Organizou diversas obras dentre as quais se destacam: Zur Lage der Bildung: Kritische Diagnosen aus Deutschland und Brasilien, em parceria com o Dr. Andreas Gruschka (JW Goethe Universität – Frankfurt-DE), editado pela Verlag Barbara Budrich – Opladen • Berlim • Toronto 2015 e Escritos de Teoria Crítica e Educação: contribuições do Brasil e Alemanha , em parceria com Andreas Gruschka, Antônio A. Zuin e Luiz Roberto Gomes. São Paulo, Editora Nankin, 2015.

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Published

2024-10-07

How to Cite

Lima, G. de S., & Calmon Nabuco Lastória, L. A. (2024). The BNCC: the clash between digital education and the promotion of critical thinking in its possible interfaces. Qualitative Research Journal , 12(32), 377–399. https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.32.697

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