Teaching paths: education, experience and autobiographical research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1050

Keywords:

Experience, Narrative, Time, Teacher training, Creation

Abstract

This article aims to reflect on teacher training at a higher education level, with and from an attentional walk (Ingold, 2015) developed in a pedagogy discipline at a public university. In "narrating the experience", the text criticizes the teleological perspective of education and denounces the existence of a "dogmatic image" of teaching (Deleuze, 2009). When narrated, the journey is configured as a device capable of forging changes in students' perceptions and expectations about training and, consequently, shifts in the way teachers conceive of their work. By "thinking about the narrated experience", the aim is to build a cartography capable of giving visibility to the new meanings expressed by the students. Throughout the text, there is a defense of the "politics of narrativity" (Passos; Barros, 2009) as a way of affirming (autobiographical) research.

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Author Biography

Fabiana Fernandes Ribeiro MARTINS, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Possui graduação em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2013), graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2010), mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2014) e doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2020). Atualmente, é professora adjunta da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, filosofia, infância, arqueologia do saber, pesquisa e conhecimento.

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Published

2025-07-01

How to Cite

MARTINS, F. F. R. (2025). Teaching paths: education, experience and autobiographical research. Qualitative Research Journal , 13(35), 107–133. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1050

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

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