Dance, gender and sexuality: (auto)biographical (f)acts in school physical education training and teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.922

Keywords:

Dance, Gender, Autobiographical narrative, Physical education, High school

Abstract

The study investigated the autobiographical relationships with dance, gender and sexuality in the process of (self)training of teachers who teach Physical Education classes during High School. It was carried out using an (auto)biographical approach, with a qualitative nature, encompassing teachers from the state school system in Ceará. The narratives were collected through biographical reflective circles and submitted to Textual Discourse Analysis. The results emphasized experiments with gender and sexuality norms and subversive markers in their life trajectories; and highlighted pedagogical challenges in terms of teaching dance, despite affirming its importance in problematizing these markers. It was understood that living in environments that inhibit or enhance experimentation with dance based on the presence of norms or subversion of gender and sexuality, whether between the lines or explicitly, contributes, in some way, to the relationships that teachers establish with this object of knowledge in their practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliaquim de Sousa LIMA, Secretaria de Educação do estado do Ceará

Graduado na Licenciatura em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus Limoeiro do Norte; especialista em Educação Física Escolar pela Unicesumar; especialista em gênero, diversidade e direitos humanos pela Unilab. Mestre pelo programa de mestrado profissional em Educação Física (ProEF). Professor efetivo da rede estadual de ensino do Ceará. Atuou como monitor da disciplina de psicologia e de metodologia do trabalho científico no ano de 2017 no Instituto Federal do Ceará- Campus Limoeiro do Norte; Bolsista do Programa de Iniciação à Docência. Membro do grupo de pesquisa Corponexões: corpo, cultura e sociedade; membro do grupo de pesquisa em Educação, Saúde e Exercício Físico do Instituto Federal do Ceará. Áreas de interesse para pesquisa: Gênero, sexualidades e Educação Física Escolar.

Patricia Ribeiro Feitosa LIMA, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

É professora e pesquisadora na área da Educação e da Educação Física. Possui especialização em Treinamento Desportivo, mestrado em Educação em Saúde; doutorado e pós-doutorado em Educação.

Nilson Vieira PINTO, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Pós-doutor em Saúde Coletiva. Graduado em Educação Física. Docente permanente do Mestrado Profissional em Educação Física (ProEF) e do Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT).

 

References

ANDREOLI, G. S. A Dança e o Sagrado: a teoria de Mirce Eliade e a religiosidade na dança. Arte da Cena (Art on Stage), [S.I.], v. 8, n.2, p. 005-046, 2022. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/73376. Acesso em: 20 de janeiro. 2024. DOI: https://doi.org/10.5216/ac.v8i2.73376

ANDREOLI, G.S. Dança, gênero e sexualidade: narrativas e performances. Curitiba: Appris, 2019.

BARROSO, H. C. “O São João é gay!!”: horizontes interpretativos sobre as perfomances trans na festa junina no Ceará. ISSN: 2358-0844 n. 6, v. 1 nov 2016.-abr. 2017, p. 179-197. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/34146. Acesso em: 22 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.9771/peri.v1i6.20561

BUTLER, J. Regulações de gênero. Cadernos pagu, Campinas, p. 249-274, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/Tp6y8yyyGcpfdbzYmrc4cZs/. Acesso em: 08 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-8333201400420249

CASTRO, R. P. de. Gênero, sexualidade, religiosidade e escola: problematizando relações. 13º mundos de mulheres e fazendo gênero 11 - transformações, conexões e deslocamentos, 2017. Disponível em: https://www.en.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1499401044_ARQUIVO_RoneyPolatoCastro_FazendoGenero_2017.pdf. Acesso em: 24 fev. 2024.

DINIZ, K. dos S; LUCKE, A.F; GERMANO, V.A.C; DARIDO, S.C. Dança no Ensino Médio: da contextualização à prática. In: DARIDO, S. C. Educação Física no Ensino Médio: diagnóstico, princípios e práticas. Ijuí: Ed. Unijuí, 2017. p. 57 – 81.

FONTELLES, M. J.; SIMÕES, M. G.; FARIAS, S. H.; FONTENELLES, R. G. S. Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Rev. para. med, Belém, v. 23, n. 3, p. 1-8, 2009. Disponível em: https://files.bvs.br/upload/S/0101-5907/2009/v23n3/a1967.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.

IWAMOTO, T. C.; CARDOSO, T. R.; DE OLIVEIRA, L. M. Experiências de discente do curso de educação física no PIBID: a inexistência do diálogo sobre gênero nas práticas. Diversidade e Educação, [S.I.], v. 7, n. 1, p. 64-91, 2019. Disponível em: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/9011. Acesso em: 20 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.14295/de.v7i1.9011

LEITE, M. A.; MEDEIROS, N.; IWAMOTO, T.; DEVIDE, F.; FILGUEIRA, D. A temática gênero na licenciatura em Educação Física: discussões acerca da formação inicial. Motrivivência, Florianópolis, v. 34, n. 65, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/84292. Acesso em: 24 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e84292

LIMA, E. de S.; PESSOA, K. L. E. de C.; PEREIRA, A. S. M. Dentro e fora da fronteira: corpos que subvertem a norma hegemônica de gênero e sexualidade nas aulas de Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 34, n. 65, p. 1–18, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/85841. Acesso em: 24 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e85841

LIMA, P. R. F.; PINTO, N. V.; MARTINS, R. A. Inclusão no ensino da dança na escola. Research, Society and Development, [S.I.], v. 9, n. 1, p. e23911564, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/1564. Acesso em: 30 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i1.1564

LOURO, G. L. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. Ed. Belo Horizonte, 2000. Traduções: Tomaz Tadeu da Silva. Disponívelem:https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/1230/Guacira-Lopes-Louro-O-Corpo-Educado-pdf-rev.pdf?sequence=1. Acesso em: 03 jun. 2023.

MARANI, V. H. Corpo, dança e educação física: experiências subversivas de gênero e sexualidade? 225f. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado em Educação Física) – Centro de Ciências da Saúde, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2021.

MARANI, V. H. Dança, Educação Física e heteronormatividade: enquadramentos corporais e subversões performativas. Movimento, Porto Alegre, v. 28, p. e28079, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mov/a/LkPW7PR8MCwMYX6mxffYxPt/. Acesso em: 18 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.124843

MORAES, R; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva. 3. ed. rev. e ampl. – Ijuí : Ed. Unijuí, 2016.

NANNI, D. Dança educação: pré-escola à universidade. 2. ed. Rio de Janeiro: Sprint, 2003.

OLINDA, E. M. B; PINTO, E. B. O círculo reflexivo biográfico na pesquisa com jovens da periferia de Maracanaú-CE. Revista@ mbienteeducação, São Paulo: Universidade Cidade de São Paulo, v.12, n.2, p. 263-286, maio/ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.26843/ae19828632v12n22019p263a286

PORTO, J. dos S. Currículo, gênero e sexualidade: uma análise sobre as práticas discursivas e não-discursivas que reforçam posições de gênero e sexualidade na escola. Revista Latinoamericana de Estudios en Cultura y Sociedad., [S.I.], v. 05, ed. especial, abr., 2019. Disponível em: https://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/1264. Acesso em: 15 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.23899/relacult.v5i4.1264

PRADO, V. M. do. Entre ditos e não ditos: a marcação social de diferenças de gênero e sexualidade por intermédio das práticas escolares da Educação Física. 258f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, - Presidente Prudente, 2014.

SARAIVA, M.C; KLEINUBING, N.D. Estereótipos de movimento e gênero na dança no Ensino Médio. In: DORNELLES, P.G; WENETZ, I; SCHWEGBER, M.S.V. Educação Física e Gênero: desafios educacionais. Ijuí: ed. Unijuí, 2013. p. 59 - 74.

Published

2025-07-01

How to Cite

LIMA, E. de S., LIMA, P. R. F., & PINTO, N. V. (2025). Dance, gender and sexuality: (auto)biographical (f)acts in school physical education training and teaching. Qualitative Research Journal , 13(35), 202–230. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.922

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.