Dance, gender and sexuality: (auto)biographical (f)acts in school physical education training and teaching
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.922Keywords:
Dance, Gender, Autobiographical narrative, Physical education, High schoolAbstract
The study investigated the autobiographical relationships with dance, gender and sexuality in the process of (self)training of teachers who teach Physical Education classes during High School. It was carried out using an (auto)biographical approach, with a qualitative nature, encompassing teachers from the state school system in Ceará. The narratives were collected through biographical reflective circles and submitted to Textual Discourse Analysis. The results emphasized experiments with gender and sexuality norms and subversive markers in their life trajectories; and highlighted pedagogical challenges in terms of teaching dance, despite affirming its importance in problematizing these markers. It was understood that living in environments that inhibit or enhance experimentation with dance based on the presence of norms or subversion of gender and sexuality, whether between the lines or explicitly, contributes, in some way, to the relationships that teachers establish with this object of knowledge in their practices.Downloads
References
ANDREOLI, G. S. A Dança e o Sagrado: a teoria de Mirce Eliade e a religiosidade na dança. Arte da Cena (Art on Stage), [S.I.], v. 8, n.2, p. 005-046, 2022. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/73376. Acesso em: 20 de janeiro. 2024. DOI: https://doi.org/10.5216/ac.v8i2.73376
ANDREOLI, G.S. Dança, gênero e sexualidade: narrativas e performances. Curitiba: Appris, 2019.
BARROSO, H. C. “O São João é gay!!”: horizontes interpretativos sobre as perfomances trans na festa junina no Ceará. ISSN: 2358-0844 n. 6, v. 1 nov 2016.-abr. 2017, p. 179-197. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/34146. Acesso em: 22 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.9771/peri.v1i6.20561
BUTLER, J. Regulações de gênero. Cadernos pagu, Campinas, p. 249-274, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/Tp6y8yyyGcpfdbzYmrc4cZs/. Acesso em: 08 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-8333201400420249
CASTRO, R. P. de. Gênero, sexualidade, religiosidade e escola: problematizando relações. 13º mundos de mulheres e fazendo gênero 11 - transformações, conexões e deslocamentos, 2017. Disponível em: https://www.en.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1499401044_ARQUIVO_RoneyPolatoCastro_FazendoGenero_2017.pdf. Acesso em: 24 fev. 2024.
DINIZ, K. dos S; LUCKE, A.F; GERMANO, V.A.C; DARIDO, S.C. Dança no Ensino Médio: da contextualização à prática. In: DARIDO, S. C. Educação Física no Ensino Médio: diagnóstico, princípios e práticas. Ijuí: Ed. Unijuí, 2017. p. 57 – 81.
FONTELLES, M. J.; SIMÕES, M. G.; FARIAS, S. H.; FONTENELLES, R. G. S. Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Rev. para. med, Belém, v. 23, n. 3, p. 1-8, 2009. Disponível em: https://files.bvs.br/upload/S/0101-5907/2009/v23n3/a1967.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.
IWAMOTO, T. C.; CARDOSO, T. R.; DE OLIVEIRA, L. M. Experiências de discente do curso de educação física no PIBID: a inexistência do diálogo sobre gênero nas práticas. Diversidade e Educação, [S.I.], v. 7, n. 1, p. 64-91, 2019. Disponível em: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/9011. Acesso em: 20 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.14295/de.v7i1.9011
LEITE, M. A.; MEDEIROS, N.; IWAMOTO, T.; DEVIDE, F.; FILGUEIRA, D. A temática gênero na licenciatura em Educação Física: discussões acerca da formação inicial. Motrivivência, Florianópolis, v. 34, n. 65, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/84292. Acesso em: 24 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e84292
LIMA, E. de S.; PESSOA, K. L. E. de C.; PEREIRA, A. S. M. Dentro e fora da fronteira: corpos que subvertem a norma hegemônica de gênero e sexualidade nas aulas de Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 34, n. 65, p. 1–18, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/85841. Acesso em: 24 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e85841
LIMA, P. R. F.; PINTO, N. V.; MARTINS, R. A. Inclusão no ensino da dança na escola. Research, Society and Development, [S.I.], v. 9, n. 1, p. e23911564, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/1564. Acesso em: 30 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i1.1564
LOURO, G. L. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. Ed. Belo Horizonte, 2000. Traduções: Tomaz Tadeu da Silva. Disponívelem:https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/1230/Guacira-Lopes-Louro-O-Corpo-Educado-pdf-rev.pdf?sequence=1. Acesso em: 03 jun. 2023.
MARANI, V. H. Corpo, dança e educação física: experiências subversivas de gênero e sexualidade? 225f. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado em Educação Física) – Centro de Ciências da Saúde, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2021.
MARANI, V. H. Dança, Educação Física e heteronormatividade: enquadramentos corporais e subversões performativas. Movimento, Porto Alegre, v. 28, p. e28079, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mov/a/LkPW7PR8MCwMYX6mxffYxPt/. Acesso em: 18 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.124843
MORAES, R; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva. 3. ed. rev. e ampl. – Ijuí : Ed. Unijuí, 2016.
NANNI, D. Dança educação: pré-escola à universidade. 2. ed. Rio de Janeiro: Sprint, 2003.
OLINDA, E. M. B; PINTO, E. B. O círculo reflexivo biográfico na pesquisa com jovens da periferia de Maracanaú-CE. Revista@ mbienteeducação, São Paulo: Universidade Cidade de São Paulo, v.12, n.2, p. 263-286, maio/ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.26843/ae19828632v12n22019p263a286
PORTO, J. dos S. Currículo, gênero e sexualidade: uma análise sobre as práticas discursivas e não-discursivas que reforçam posições de gênero e sexualidade na escola. Revista Latinoamericana de Estudios en Cultura y Sociedad., [S.I.], v. 05, ed. especial, abr., 2019. Disponível em: https://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/1264. Acesso em: 15 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.23899/relacult.v5i4.1264
PRADO, V. M. do. Entre ditos e não ditos: a marcação social de diferenças de gênero e sexualidade por intermédio das práticas escolares da Educação Física. 258f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, - Presidente Prudente, 2014.
SARAIVA, M.C; KLEINUBING, N.D. Estereótipos de movimento e gênero na dança no Ensino Médio. In: DORNELLES, P.G; WENETZ, I; SCHWEGBER, M.S.V. Educação Física e Gênero: desafios educacionais. Ijuí: ed. Unijuí, 2013. p. 59 - 74.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.