Cartography and imaginary: theoretical-methodological crossroads in the territories of research in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.608

Keywords:

Cartography, Imaginary, Research, Education

Abstract

In this text, we draw lines that we believe to be the threshold territory between the cartographic thinking of Gilles Deleuze and Félix Guattari and Gilbert Durand's anthropological theory of the imaginary, in order to contribute an epistemological perspective to education research. We reflect on how the articulation between the theoretical-methodological elements of cartography and the anthropology of the imaginary can contribute to the insertion of dissident narratives in the investigative and epistemological field of Education. To do this, we used the following dimensions: aesthetic recurrences, in which we associated notes related to the apprehension of the world through the sensible and the valorization of images; and epistemological re-readings, whose theoretical associations refer to the ontological destruction of the Subject and the prevalence of dynamic movements. We argue that, in the face of singular systems of thought, territorially demarcated, the experiments experienced in doing research in Education, through the construction of cartographies that include imaginative drifts, are suggestive of openness to wandering, to dissidence that produces subjectivities within the educational field.

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Author Biographies

Maria Rita Barbosa Piancó Pavão, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda em Educação Contemporânea - Universidade Federal de Pernambuco, Centro Acadêmico do Agreste (UFPE/CAA). Mestra em Educação Contemporânea - Universidade Federal de Pernambuco, Centro Acadêmico do Agreste (UFPE/CAA), com período sanduíche na Facultad de Filosofía y Humanidades da Universidad de Chile. Especialista em Filosofia e Direitos Humanos - Universidade Candido Mendes (UCAM). Graduanda em Pedagogia - Universidade Católica de Brasília (UCB). Bacharela em Direito - Centro Universitário do Vale do Ipojuca (UNIFAVIP). Professora Substituta na Universidade Federal de Pernambuco, Centro Acadêmico do Agreste (UFPE-CAA), vinculada ao Núcleo de Tecnologia. Integrante d'O IMAGINÁRIO - Grupo de Pesquisas Transdisciplinares sobre Estética, Educação e Cultura (UFPE/CNPq) e do Grupo de Pesquisa sobre Contemporaneidade, Subjetividades e Novas Epistemologias - G-Pense!¿ (UPE/CNPq). Extensionista no Programa de Apoio e Acompanhamento para Acesso à Pós-graduação Stricto Sensu - Pre-pós Paulo Freire (UPE/FACEPE). Membra associada da Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos (ReBEDH), vinculada ao Grupo de Trabalho Produção Científica, Técnica e Pedagógica.

Luís Massilon da Silva Filho, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando e Mestre em Educação Contemporânea | Universidade Federal de Pernambuco - Centro Acadêmico do Agreste. Professor Substituto - Universidade Federal de Pernambuco, Centro Acadêmico de Vitória. Especialista em Psicomotricidade | Universidade de Fortaleza. Graduado em Psicologia | Universidade de Fortaleza. Integrante d'O IMAGINÁRIO - Grupo de Pesquisas Transdisciplinares sobre Estética, Educação e Cultura (UFPE/CNPq) e do Grupo de Pesquisa sobre Contemporaneidade, Subjetividades e Novas Epistemologias - G-Pense!¿ (UPE/CNPq).

Fernando da Silva Cardoso, Universidade de Pernambuco

Doutor em Direito - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, com período sanduíche no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra, Portugal. Mestre em Direitos Humanos - Universidade Federal de Pernambuco. Especialista em Direitos Humanos - Universidade Federal de Campina Grande. Bacharel em Direito - Centro Universitário do Vale do Ipojuca. Professor Adjunto I do Curso de Direito da Universidade de Pernambuco - Campus Arcoverde. Membro do Comitê de Ética em Pesquisa UPE Multicampi Garanhuns. Pesquisador do Grupo de Pesquisas sobre Democracia, Gênero e Direito (PUC-Rio/CNPq), de Educação em Direitos Humanos, Diversidade e Cidadania (UFPE/CNPq), Movimentos Sociais, Educação e Diversidade na América Latina (UFPE-CAA/CNPq) e do Diversiones - Grupo de Pesquisa sobre Direitos Humanos, Poder e Cultura em Gênero e Sexualidade (UFPE-CNPq). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas de Educação em Direitos Humanos da UFPE. Possui interesse e orienta estudos nas áreas de: Gênero, Memória, Testemunho, Direitos Humanos, Educação em Direitos Humanos, em perspectiva interdisciplinar e empírica.

Mário de Faria Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Sciences Sociales - Université René Descartes - Paris V (2008). Diplôme détudes Approfondies (DEA) em Sciences Sociales - Université de Caen Basse Normandie (2001). Graduação em Design - Ecole dArchitecture de Grenoble (1996) e pela Universidade Federal de Pernambuco (1992). Professor Associado Nível III do Núcleo de Design e Comunicação e Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea, ambos da Universidade Federal de Pernambuco / Centro Acadêmico do Agreste. Foi Visiting Researcher no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra (2019). Membro da Red Iberoamericana de Investigación en Imaginarios y Representaciones. Pesquisador do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas sobre o Imaginário (UFPE/CNPq) e do Grupo de Pesquisa Narrativas Visuais (UFPE-CAA/CNPq). Líder dO Imaginário - Grupo de Pesquisas Transdisciplinares sobre Estética, Educação e Cultura (UFPE-CAA/CNPq). Desenvolve estudos sobre Arte, Estética e Interculturalidade na Educação. 

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Published

2023-12-08

How to Cite

Barbosa Piancó Pavão, M. R., da Silva Filho, L. M., Cardoso, F. da S., & de Faria Carvalho, M. (2023). Cartography and imaginary: theoretical-methodological crossroads in the territories of research in education. Qualitative Research Journal , 11(28), 908–927. https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.608