Focus groups as a tool for qualitative research in physiotherapy: implications and expectations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.27.577

Keywords:

Methods, Standards, Research Promotion

Abstract

Focus group is a research tool in qualitative research, presenting themselves as an alternative for providing information in the field of physiotherapy. Although, focus groups are not new, their use is still conflicting, with procedures periodically revised. This paper explores the methodological systematization of the focus group, seeking to expand the use of this tool in physiotherapy research. This paper is design as an interpretative academic essay, seeking understanding of the perspective of focus group data collection and analysis as a qualitative research tool in the field of physiotherapy. The writers cover the procedure, analysis, benefits, and drawbacks of this qualitative technique. The conclusion is that the focus group is a data collection tool, requiring from the mediator, care in the composition of the group and in the conduction of the debates, to be able to understand a group's perspective on a topic of interest.

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Author Biographies

Dartel Lima, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Graduado em Fisioterapia (1983), Doutorado em Medicina Preventiva pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo; Mestrado em Engenharia Biomédica pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná; Residência Fisioterapêutica Neurofuncional e Ortopédica Traumatofuncional (COFFITO); Quiropraxista; Especialista Lato Sensu em Biologia do Esporte e Preparação Física; Coordenador do Comitê de Ética em Pesquisa com Humanos: CEP-Unioeste; Avaliador do Sistema BASis (MEC/INEP); Tutor EaD; Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) na Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Brasil.

Adelar Aparecido Sampaio, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Possui Licenciatura Plena em Educação Física e Pedagogia, graduando em Psicologia, Mestrado (2008) e Doutorado (2014) em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS. Atualmente é professor na Universidade Federal de Moto Grosso do Sul - UFMS. Possui experiência como docente na Educação Básica (16 anos) e no Ensino Superior (14 anos). Na docência universitária, atua nos cursos de Educação Física e Pedagogia, principalmente nas disciplinas de Ensino e Aprendizagem, Didática, Políticas Educacionais, Práticas de Ensino e Estágio Curricular Supervisionado, Didática da Educação Física, Sociologia do Esporte, História da Educação Física, dentre outras. Desenvolve pesquisas relacionadas à formação docente (inicial e continuada), nos temas: saúde docente, bem-estar docente, mal-estar docente e desenvolvimento profissional docente. É autor do Programa de Apoio ao Bem-estar Docente e atua em instituições de ensino com avaliação de variáveis de saúde docente e intervenções à saúde e bem-estar de professores. É pesquisador dos grupos de pesquisas: Mal-estar e Bem-estar na Docência da PUCRS, Grupo de Pesquisa Educação Física e Saúde da Unioeste, e do Grupo de Extensão e Pesquisa em Educação Física Escolar - GEPEFE, da Unioeste. Membro da Associação Brasileira de Psicologia da Saúde.

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Published

2023-05-01

How to Cite

Lima, D., & Sampaio, A. A. (2023). Focus groups as a tool for qualitative research in physiotherapy: implications and expectations . Qualitative Research Journal , 11(27), 361–374. https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.27.577

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