Pedagogical letters in and for qualitative research in teacher education: a humanizing methodology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1120

Keywords:

Pedagogical letters, Teacher Education, Narratives

Abstract

This paper explores the use of pedagogical letters as a qualitative research methodology in teacher education, highlighting their potential to foster deep and subjective reflections on educational practice. This writting emphasizes the humanizing dimension of this approach, which values lived experiences, emotions, and the meanings attributed to the daily school context by teachers. Through a comparison of literature with seen and lived experiences, the study seeks to outline how this methodology can contribute to teachers’ professional development, promoting a more sensitive, dialogical, and contextually connected education. The study concludes that pedagogical letters are a powerful tool to bridge the gap between academic research and educational practices, fostering listening, expression, and transformation in teacher education.

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Author Biographies

Ivan FORTUNATO, Instituto Federal de São Paulo

Pós-Doutorando no POSENSINO/UFERSA. Doutor em Humanidades, Direitos e Outras Legitimidades (FFLCH/USP, 2022), Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias (IB/UNESP, 2018) e Doutor em Geografia (IGCE/UNESP, 2014). Professor do Instituto Federal de São Paulo, campus Itapetininga. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.

Maria Amélia do Rosário Santoro FRANCO, Universidade Católica de Santos

Pós-doutora em Pedagogia (Paris VIII e UFES). Doutora em Educação (USP). Mestre em Psicologia da Educação (PUC-SP). Professora e Pesquisadora na Universidade Católica de Santos. Coordena o Grupo de Pesquisa “Pedagogia Crítica: práticas e Formação”.

Osmar Hélio Alves ARAÚJO, Universidade Federal do Piauí

Doutor em Educação (PPGE/UFPB). Professor Adjunto da Universidade Federal do Piauí (UFPI), Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFPB). Coordena o Grupo Laconex@o

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Published

2025-07-01

How to Cite

FORTUNATO, I., FRANCO, M. A. do R. S., & ARAÚJO, O. H. A. (2025). Pedagogical letters in and for qualitative research in teacher education: a humanizing methodology . Qualitative Research Journal , 13(35), 88–106. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1120

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

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