Pedagogical letters in and for qualitative research in teacher education: a humanizing methodology
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1120Keywords:
Pedagogical letters, Teacher Education, NarrativesAbstract
This paper explores the use of pedagogical letters as a qualitative research methodology in teacher education, highlighting their potential to foster deep and subjective reflections on educational practice. This writting emphasizes the humanizing dimension of this approach, which values lived experiences, emotions, and the meanings attributed to the daily school context by teachers. Through a comparison of literature with seen and lived experiences, the study seeks to outline how this methodology can contribute to teachers’ professional development, promoting a more sensitive, dialogical, and contextually connected education. The study concludes that pedagogical letters are a powerful tool to bridge the gap between academic research and educational practices, fostering listening, expression, and transformation in teacher education.
Downloads
References
ANDREOLA, B. A. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. In: FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000. p. 10-14.
CAMINI, I. Cartas Pedagógicas – aprendizados de uma vida. Cadernos de Educação, [S. I.], n. 65, p. 1-23, 2021. DOI: https://doi.org/10.15210/caduc.v0i65.22087 DOI: https://doi.org/10.15210/caduc.v0i65.22087
CAMINI, I. Cartas pedagógicas: aprendizados que se entrecruzam e se comunicam. Porto Alegre: Escola Superior de Teologia e Espiritualidade Franciscana, 2012.
CATUNDA, M. B.; FORTUNATO, I. Educar com o coração: um caminho sensível, possível da docência. Práxis Educacional, [S. I.], v. 18, n. 49, e11528, 2022. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.11528 DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.11528
DOTTA, C. L. S.; GARCIA, E. E. B. Cartas Pedagógicas: uma inspiração Freireana. Reflexão e Ação, [S. I.], v. 30, n. 1, p. 69-84, 2022. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.16045 DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.16045
FALS-BORDA, O. Ante la crisis del país: ideas-acción para el cambio. Bogotá: Él Ancora Editores/Panamericana editorial, 2003.
FORTUNATO, I.; MEDEIROS, E. A. de; ARAÚJO, O. H. A didática na docência: um escrito do fundo do coração. Ponto de Vista, [S. I.], v. 13, n. 3, p. 1-20, 2024. DOI: https://doi.org/10.47328/rpv.v13i3.18174 DOI: https://doi.org/10.47328/rpv.v13i3.18174
FREIRE, A. M. A. Resenha – pedagogia da indignação. Interface: comunicação, saúde, educação, [S. I.], v. 5, n. 8, p. 147-152, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832001000100016
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 12. ed. São Paulo: Olho D’Água, 2002.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832001000100016
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, P. Cartas a Cristina. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
FREIRE, P. Cartas à Guiné-Bissau: registro de uma experiência em processo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
PAULO, F. dos S. Cartas pedagógicas como instrumento metodológico de pesquisas participativas. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 9, p. e023019, 2022. DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8670030 DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8670030
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.