Collaborative research and teaching narratives: strengthening the relationship between university and school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1008

Keywords:

Transition from Early Childhood Education to Elementary School, Collaborative Research, Teacher’s Narratives

Abstract

The article presents the results of a collaborative research project between a university and public schools in the city of Campinas-SP, aimed at developing a support and integration program for five- and six-year-old children in the transition process from Early Childhood Education to Elementary School. With a focus on the production of teaching narratives, the article seeks to analyze how collaborative research can impact the professional development of basic education teachers. The results show that the collaborative research allowed for the creation of new collective environments and new ways of organizing teaching work, highlighting the importance of research projects that are engaged with the reality and needs of schools.

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Author Biographies

Maria Silvia Pinto de Moura Librandi da ROCHA, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. É líder do Grupo de Pesquisa Formação e Trabalho Docente, em que são desenvolvidos trabalhos na Linha de Pesquisa "Formação de Professores e Práticas Pedagógicas".

Fernanda Theodoro ROVERI, Universidade Estadual de Campinas

Docente do Departamento de Políticas, Administração e Sistemas Educacionais (Depase) e docente permanente no programa de Pós-graduação em Educação da Unicamp.

Elvira Cristina Martins TASSONI, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Docente pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (São Paulo - Brasil). Atua na linha de pesquisa Formação de Professores e Práticas Pedagógicas. É membro do grupo de pesquisa, certificado no CNPq, Formação e Trabalho Docente.

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Published

2025-07-01

How to Cite

ROCHA, M. S. P. de M. L. da, ROVERI, F. T., & TASSONI, E. C. M. (2025). Collaborative research and teaching narratives: strengthening the relationship between university and school. Qualitative Research Journal , 13(35), 46–65. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1008

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

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