Teacher training: memories, narratives and materiality in biographical project workshop

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.993

Keywords:

(Auto)biographical research, Teacher training, Biographical workshop, Life narratives, Memories

Abstract

This study deals with teacher training based on the Biographical Project Workshop recommended by Delory-Momberger (2008). The aim is to understand how the relationship between the accounts of teachers' life narratives and the materialization of the construction of the project itself contributes to teacher training. We developed a qualitative (auto)biographical study, based on narrative research developed using biographical project workshop. The records of the collective oral reports of the six sections of the workshop, with ten teachers from the Municipal Network of Fortaleza, constituted the data. The analyses showed that the training stimulated the socialization of memories, highlighting the coexistence between autobiographical and heterobiographical in the process of teacher self-knowledge. We conclude that the distance between the initial academic training and the pedagogical actions throughout the career were minimized with the rewriting of the collective narratives and the materialization of the project itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dória Karenina Castro de Almeida, Universidade Estadual do Ceará

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará. Especialista em Formação de Formadores. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará. Professora efetiva da rede Municipal de Fortaleza. Membro do grupo de pesquisa Práticas Educativas, Memórias e Oralidades.

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba e pela Universidad de Cádiz, Espanha. Professora do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora da revista Educação & Formação do PPGE/UECE. Pesquisadora produtividade CNPq.

References

ALVES, F. C.; FIALHO, L. M. F. Objetivação do projeto de si a partir de narrativas de pós-graduandos(as) em Educação. Revista Paradigma, [S.I.], v. XLIV, n. 2, 2023, p. 433–459. DOI: https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2023.p433-459.id1361

BRETON, H. Investigação narrativa em ciências humanas e sociais. Tradução Camila Aloisio Alves. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2023. 265p.

CANDAU, J. Memória e identidade. Tradução Maria Latícia Ferreira. São Paulo: Contexto, 2008.

COSTA, M. A. A. da; STASCXAK, F. M.; CASTRO, I. M. de S. Trajetórias de coordenadoras pedagógicas em face da formação continuada de professores na escola. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S.I.], v. 5, e11236, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11236. Acesso em: 28 out. 2024.

DELORY-MOMBERGER, C. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal, Rn: EDUFRN, São Paulo: Paulus, 2008.

DELORY-MOMBERGER, C. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, [S.I.], v. 32, n. 2, p. 359-371, maio./ago. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200011.

FEIJÓ, G. V. Metodologias de estudos da narrativa e do discurso na interpretação de fontes orais de história. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 6, n. 10, p. 01–26, 2018. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/204. Acesso em: 18 nov. 2024.

FIALHO, L. M. F.; BRAGA JUNIOR, V. R. de Sousa; MONTE, R. S.; BRANDENBURG, C. O uso da história oral na narrativa da história da educação no Ceará. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S.I.], v. 2, n. 1, p. 1–13, 2020. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v2i1.3505. Acesso em: 17 maio. 2024.

FIALHO, L. M. F.; MACHADO, C. J. dos S.; NEVES, V. N. S. Trajetórias formativas (auto)biográficas de educadores(as) negros(as) nas teses e dissertações brasileiras (2003-2021). Revista Brasileira de História da Educação, [S.I.], v. 22, p. e220, 2022. DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e220.

FINGER, M. As implicações socioepistemológicas do método biográfico. In NÓVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal, RN: EDUFRN, 2014.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo, Cortez, 2004.

HALBWACHS, M. A Memória Coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

LE GOFF, J. História e memória. 7. ed. Campinas/SP: Editora da Unicamp, 2013.

MEIHY, J. C. S. B. Manual da história oral, 5. ed. revista e ampliada, 2005.

MEIHY, J. C. S. B.; HOLANDA, F. História oral: como fazer, como pensar. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2023.

MINAYO, M. C. de S. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

NÓVOA, A. (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 13-33. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/4758. Acesso em: 13 maio 2024.

NÓVOA, A. A formação tem que passar por aqui: as histórias de vida no Projeto Prosalus

In: FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Trad. Maria Nóvoa. 2. ed. Natal, RN:EDUFRN, 2014. p. 143-175.

PINEAU, G.; LE GRANDE, J. L. As histórias de vida. Tradução de Carlos Eduardo Galvão Braga e Maria da Conceição Passeggi. Natal: EDUFRN, 2012.

RICOEUR, P. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Unicamp, 2007.

SOUZA, E. C. de. Pesquisa narrativa e escrita (auto)biográfica: interfaces metodológicas e formativas. In: SOUZA, E. C. de; ABRAHÃO, M. H. M. B. (org.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, p. 135-147, 2006.

TANURI, L. M. Formação de professores: história, política e processos de formação. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 73-92, 2008. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/5. Acesso em: 18 nov. 2024.

TARDIF, M. Saberes docente e formação profissional. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

XAVIER, A. R. et al. História, memória e educação: aspectos conceituais e teórico-metodológicos. Fortaleza: EdUECE, 2018.

Published

2025-09-18

How to Cite

Almeida, D. K. C. de, & Fialho, L. M. F. (2025). Teacher training: memories, narratives and materiality in biographical project workshop. Qualitative Research Journal , 13(35), 474–496. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.993

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.