Cartoons and children’s programs based on teachers’ life narratives: between experiences and life stories
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1180Keywords:
Cartoons, Children’s Programs, (Auto)biographical Research, NarrativesAbstract
This research aimed to analyze the meanings attributed by teachers to cartoons and children’s programs in their life narratives, under the perspective of (auto)biographical research approach in education. The participants were three teachers from the North region of Brazil, specifically from Manaus, Amazonas (AM). For the theoretical basis, studies by Carneiro (1999), Abrahão (2003), Ariès (1981), Sarmento (2004), Nóvoa and Finger (2010), Soares (2011), Sartori and Souza (2012), Souza and Meireles (2018), Rocha (2021), among others, were used. The data were produced through interviews to demonstrate that aforementioned television attractions are part of educational trajectories of the research collaborators. In addition, the results indicated the lack of reflection on such resources in undergraduate courses, especially regarding their pedagogical potential. Through the experience of cartoons and children’s programs, identities are constructed, knowledge is produced, and interactions are actually carried out.Downloads
References
ABRAHÃO, M. H. M. B. Memória, narrativas e pesquisa autobiográfica. História da Educação, Porto Alegre, v. 7, n. 14, p. 79-95, 2003. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/30223. Acesso em: 11 mai. 2024.
ARIÈS, P. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
ARROYO, M. G. A construção social da infância. In: ARROYO, Miguel González (org.). Infância na ciranda da educação: uma política pedagógica para zero a seis anos. Belo Horizonte: Cape, 1994. p. 11-17.
BARBOSA JÚNIOR, A. L. Arte da animação técnica e estética através da História. 2. ed. São Paulo: Senac, 2005.
BARBOSA, M. C. S. Por amor e por força: rotinas na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BARROS, J. M.; SILVA, A. S. da. Desenhos animados: uso de imagens como ferramenta para o ensino da geografia a partir da Educação Infantil. In: CONGRESSO NACIONAL DE GEÓGRAFOS, 18., 2016, São Luís. Anais... São Luís: UFMA, 2016. p. 1-11. Disponível em: https://www.eng2016.agb.org.br/resources/anais/7/1468272426_ARQUIVO_Documento01.pdf. Acesso em: 17 dez. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: a educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 18 nov. 2024.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 16 jul. 1990. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 18 dez. 2024.
BRASIL. Presidência da República. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto-Lei n. 236, de 28 de fevereiro de 1967. Complementa e modifica a Lei n. 4.117 de 27 de agosto de 1962. Diário Oficial da União, Brasília, 9 mar. 1967. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/Del0236.htm. Acesso em: 30 nov. 2024.
BENJAMIN, W. Obras escolhidas. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1996. v. 1.
BENTO, D. S. Ensino de ciências e desenhos animados: uma análise do Show da Luna. 2022. 90f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/60831. Acesso em: 12 set. 2024.
BEZERRA, L. R. História do desenho animado e sua influência na formação
infantil. In: ENCONTRO CEARENSE DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 11.; Encontro Nacional do Núcleo de história e memória da educação, 1., 2012, Fortaleza. Anais... Fortaleza: Imprece, 2012. p. 1182-1195. Disponível em: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/24841. Acesso em: 12 set. 2024.
CARNEIRO, V. L. Q. Programas educativos na TV: conteúdo pedagógico adequado à narrativa televisual e à fantasia, para uma programação infantil divertida e inteligente. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 15, p. 29-34, 1999. Disponível em: https://revistas.usp.br/comueduc/article/view/36860. Acesso em: 25 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i15p29-34 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i15p29-34
CORDELIAN, W.; GAITAN, J. A.; GOMEZ, G. O. A televisão e as crianças. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 7, p. 45-55, 1996. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36264. Acesso em: 5 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i7p45-55 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i7p45-55
CASTRO, M. B. de. Noção de criança e infância: diálogos, reflexões, interlocuções. In: SEMINÁRIO DO CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 16., Rio de Janeiro, 2010. Anais... Rio de Janeiro: UFF, 2010. Disponível em: https://alb.org.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais16/sem13pdf/sm13ss04_02.pdf. Acesso em: 25 out. 2024.
DE VRIES, R.; ZHAN, B. A ética na Educação Infantil: o ambiente sócio-moral na escola. Tradução de Dayse Batista. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
FERNANDES, A. H.; OSWALD, M. L. B. M. A recepção dos desenhos animados da TV e as relações entre a criança e o adulto: desencontros e encontros. Cadernos Cedes, Campinas, v. 25, n. 65, p. 25-41, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000100003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000100003
GARCIA, C. M. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 11-49, ago./dez. 2010. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/17. Acesso em: 10 jun. 2024.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades. Rio de Janeiro: IBGE, 2018. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/. Acesso em: 17 maio 2025.
KUHLMANN JÚNIOR, M. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.
LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
MACHADO, C. J. As inter-relações entre ciência, tecnologia e sociedade nos desenhos animados: uma alternativa para o ensino de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental. 2021. 377f. Tese (Doutorado em Ciência e Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Ponta Grossa, 2021. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25600. Acesso em: 10 jan, 2025.
MERLO-FLORES, T. Por que assistimos à violência na televisão? In: CARLSSON, U.; VON FEILITZEN, C. (org.). A criança e a violência na mídia. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 1999.
MOTA, V. S. Espaços públicos de lazer em Manaus: o papel das políticas públicas. Manaus: Valer, 2008.
MÜLLER, F.; HASSEN, M. de N. A. A infância pesquisada. Psicologia USP, São Paulo, v. 20, n. 3, p. 465-480, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusp/a/7GwJ7wsWFRB68NK3npKmZDt/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642009000300009 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642009000300009
NÓVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.
ODININO, J. d. P. Q. Super-heroínas em imagem e ação: gênero, animação e imaginação infantil no cenário da globalização das culturas. 2009. 321f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/92818. Acesso em: 30 nov. 2024.
PASSEGGI, M. da C. A ética na pesquisa com narrativas de vida em educação. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO. Ética e pesquisa em educação: subsídios. Rio de Janeiro: ANPEd, 2023. v. 3. Disponível em: https://anped.org.br/wp-content/uploads/2024/05/3Etica-e-Pesquisa-em-Educacao_Volume-3_2023-1.pdf. Acesso em: 17 maio 2025.
PEREIRA, I. dos S. P.; PERUZZO, C. K. O corpo brincante, o brinquedo corpo que fala: desenhos animados, comunicação e imaginário no desenvolvimento infantil. Comunicação & Educação, São Paulo, ano 25, n. 1, p. 7-17, jan./jun. 2020. Disponível em: https://revistas.usp.br/comueduc/article/view/160933. Acesso em: 16 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p7-17 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p7-17
PINTO, M.; SARMENTO, M. J. As crianças: contextos e identidades. Braga: Centro de Estudos da Infância da Universidade do Minho, 1997.
POUGY, E. G. P. A televisão e a criança. Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 1-2, 2005. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/2/1/-a-televisatildeo-e-a-crianccedila. Acesso em: 20 jan. 2024.
RAPOSO, A. S. da S. Investigação científica em desenhos animados e em aulas de Ciências do primeiro ano do Ensino Fundamental. 2020. 153f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81131/tde-27102020-190403. Acesso em: 10 fev. 2024.
.
ROCHA, A. S. M. de S. Educação Infantil, cultura visual e subjetividade: desenhos animados na formação de valores multiculturais. 190f. 2021. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2021. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/2fe73a35-4475-475d-bc48-2e77bf3edfce. Acesso em: 30 jan. 2024.
SCHWARZINGER, C. B. de A. O desenho animado como brincadeira e brinquedo na Educação Infantil. 2019. 249f. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019. Disponível em: https://dspace.mackenzie.br/items/200d00a0-c766-4830-b187-9cc34b6196e6. Acesso em: 18 jan. 2024.
SANTANA, A. M.; FERREIRA, L. G. A TV e a educação: um estudo sobre a influência dos desenhos animados nos valores morais da criança. Cadernos da Pedagogia, São Carlos, ano 9, v. 9, n. 17, p. 2-18, jul./dez. 2015. Disponível em: https://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/view/801. Acesso em: 30 jan. 2024.
SANTAELLA, L. Comunicação e semiótica. São Paulo: Hacker, 2004.
SANTOS, J. do C. A. Construção de sentidos sobre tecnologias em desenhos animados. 2022. 56f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas Estrangeiras) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/69118. Acesso em: 17 maio 2025.
SARMENTO, M. J. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, M. J.; CERISARA, A. B. (coords.). Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas sobre infância e educação. Porto: Asa, 2004.
SARTORI, A. S.; SOUZA, K. R. de. Estilos de aprendizagem e a prática pedagógica educomunicativa na educação infantil: contribuições do desenho animado para a aprendizagem das crianças contemporâneas. Estilos de Aprendizagem, Florianópolis, n. 10, p. 30-37, 2012. 2023. DOI: https://doi.org/10.55777/rea.v5i10.958. DOI: https://doi.org/10.55777/rea.v5i10.958
SILVA JÚNIOR, A. da; TREVISOL, M. T. C. Os desenhos animados como ferramenta pedagógica para o desenvolvimento da moralidade. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 9., 2009, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2009. p. 5043-5054. Disponível em: https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/cedoc/detalhe/ix-congresso-nacional-de-educacao-educere-e-iii-encontro-sul-brasileiro-de-psicopedagogia,0cf21c99-f7cb-4735-a53b-f2ac8c03d6b1. Acesso em: 17 maio 2025.
SOARES, I. de O. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação – contribuições paras a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011.
SOARES, S. S. (auto)biográficas, memória e docência. Cadernos Cajuína, Teresina, v. 4, n. 1, p. 8-21, 2019a. DOI: https://doi.org/10.52641/cadcaj.v4i1.263’ DOI: https://doi.org/10.52641/cadcaj.v4i1.263
SOARES, S. S. Narrativas de si: trajetórias formativas de professores formadores iniciantes no ensino superior. 2019. 354f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019b. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24741. Acesso em: 17 maio 2025.
SOARES, S. S.; GUIMARAES, S. Memória, identidade e docência: recordações-referência de professores iniciantes na educação superior. Educ. Rev., Curitiba, v. 37, e75550, 2021c. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602021000100212. Acesso em: 17 maio 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.75550
SOUZA, E. C. de; MEIRELES, M. M. de. Olhar, escutar e sentir: modos de pesquisar-narrar em educação. Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 15, n. 39, p. 282-303, 2018. DOI: https://doi.org/10.5935/2238-1279.20180034 DOI: https://doi.org/10.5935/2238-1279.20180034
SOUZA, E. C. de. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Educação em Questão, Natal, v. 25, n. 11, p. 22-39, jan./abr. 2006. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8285. Acesso em: 30 jan. 2024.
SOUZA, K. R. de; SARTORI, A. S. Educomunicação e desenhos animados: reflexões sobre a construção do conceito de prática pedagógica educomunicativa desde a Educação Infantil. Humanitaris, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 92-109, 2013. Disponível em: https://www.icepsc.com.br/ojs/index.php/revistahumanitaris/article/view/6. Acesso em: 14 maio 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.