Shaped by Marxism, i graduated in history at UFPB (1984-1987) (1984-1987)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.951

Keywords:

Narrative, Autobiography, Experience, Marxism, Initial training

Abstract

Since the 1980s, the autobiographical approach to education has gained a significant foothold in academia. Given the importance of reflection and self-education through self-writing, in this article I intend to recount my experiences on the History degree course at the beginning of the 1980s at UFPB in Cajazeiras. Throughout the text, I tell how I became a history teacher in a scenario marked by the decline of the Civil-Military Dictatorship and the advance of social movements and struggles for re-democratisation. In this narrative, I mention the confrontation at UFPB between Positivist practices and discourses and the ideology of Historical Materialism, which was gaining ground among teachers and students. Almost four decades on, considering my initial training, I finalise the article with a review of the changes I have undergone, but also the permanence that I maintain in my teaching practice of the Marxist influences acquired during my training in History.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, T. B. de; FERREIRA, L. H. Paradigma Indiciário: abordagem narrativa de investigação no contexto da formação docente. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e74451, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.74451. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.74451

ALVES, N. Nós somos o que contamos: a narrativa de si como prática de formação. In: SOUZA, E. C. de; MIGNOT, A. C. V. (org.). Histórias de vida e formação de professores. Rio de Jeneiro: Quartet: FAPERJ, 2008. p. 137-146.

BELCHIOR. Apenas um rapaz latino-americano. In: Alucinação. Rio de Janeiro: PolyGram, 1976. 1 disco vinil, lado A, faixa 1 (4:17 min.).

BENJAMIN, W. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. Obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo, Brasiliense, 1994. p. 197-221.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, jan./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 17 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

BRAGANÇA, I. F. de S. Histórias de vida e formação de professores/as: um olhar dirigido à literatura educacional. In: SOUZA, E. C. de; MIGNOT, A. C. V. (org.). Histórias de vida e formação de professores. Rio de Janeiro: Quartet: FAPERJ, 2008. p. 65-88.

BRASIL DE FATO. Morre, aos 82 anos, a educadora marxista chilena Marta Harnecker. São Paulo, 15 jun. 2019. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2019/06/15/morre-aos-82-anos-a-educadora-marxista-chilena-marta-harnecker Acesso em: 21 set. 2024.

CARR, E. H. Que é História? 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Uberlândia, EDUFU, 2011.

DELORY-MOMBERGER, C. Fundamentos epistemológicos da pesquisa biográfica em educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 01, p. 333-346, abr. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100015 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100015

DELORY-MOMBERGER, C. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, p. 523-536, set.-dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000300002 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000300002

FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010. p. 29-46.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Centauro, 2001.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 81. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.

GODOY, R. M. História, Ciência e participação social: uma entrevista Rosa Maria Godoy Silveira. Entrevista concedida a Ângelo Emílio da Silva Pessoa e Regina Célia Gonçalves. Sæculum - Revista de História, João Pessoa, v. 26, p. 351-367, jan./jun. 2012. https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/15054 Acesso em: 26 set. 2024.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Natal: EDUFRN, São Paulo: Paulus, 2010.

JOSSO, M. C. O caminhar para si: uma perspectiva de formação de adultos e de professores. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 136-139, 2009. Disponível em: https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/560/528 Acesso em: 8 set. 2024.

JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W.; GASKELL, George (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 90-113.

NASCIMENTO, T. R. A criação das licenciaturas curtas no Brasil. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 45, p. 340-346, mar. 2012. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v12i45.8640153 DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v12i45.8640153

NEVES, J. O ensino de História e as utopias: memórias dos Colégio Vocacionais e de uma professora da primeira geração do “campo” do ensino de História. Entrevista concedida a Tiago Alinor Hoissa Benfica. Revista História Hoje, São Paulo, v. 11, n. 22, p. 309-326, jan./jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v11i22.828 DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v11i22.828

NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, António. (org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2007. p. 11-30.

PASSEGGI, M. da C. A experiência em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697 Acesso em: 22 set. 2024.

PASSEGGI, M. da C. Narrativas da experiência na pesquisaformação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, jan./abr. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.18593/r.v41i1.9267 DOI: https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9267

PASSEGGI, M. da C. Reflexividade narrativa e poder auto(trans)formador. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 1-21, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8018 DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8018

POLLAK, M. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992. Disponível em: https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/1941 Acesso em: 14 set. 2024.

SANTOS, T. dos. Formação de professores: um mapeamento dos grupos e linhas de pesquisas. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 3, n. 1, 2008. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/6 Acesso em: 8 set. 2024.

SHARPE, J. A História vista de baixo. In: BURKE, P. (org.). A escrita da História: novas perspectivas. São Paulo: UNESP, 1992. p. 39-62.

SOUSA, K. R. P. Silêncios e memórias: a idealização e implantação do ensino superior na cidade de Cajazeiras-PB (1965-1970). Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2023.

SOUZA, F. das C. S. Escafandristas do tempo: narrativas de vida e regeneração da memória em São Rafael-RN. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14336 Acesso em: 10 set. 2024.

SOUZA, F. das C. S. Narrativas de histórias de vida e resiliência: quando o sujeito é autor da sua formação. In: DIÓGENES, E. M. N.; ANDRADE, F. A. de. (org). Temas de educação: olhares e caminhos. Curitiba: CRV, 2015. p. 149-160.

SOUZA, F. das C. S. Experiências na ETFRN/UNED Mossoró: meias-verdades em uma barafunda da memória. In: HENRIQUE, A. L. S. (org.). Vozes do IFRN: cantos que tecem a manhã. Natal: Editora IFRN, 2023. Disponível em: http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/2347 Acesso em: 9 jan. 2025.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

VILA, M. da. O pequeno burguês. In: Martinho da Vila. Rio de Janeiro: RCA, 1969. 1 disco vinil, lado A, faixa 3 (2:57 min.).

Published

2025-07-17

How to Cite

Souza, F. das C. S. . (2025). Shaped by Marxism, i graduated in history at UFPB (1984-1987) (1984-1987). Qualitative Research Journal , 13(35), 318–341. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.951

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.