Between digital responses and experiential knowledge: ChatGPT and education from a critical perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.30.723

Keywords:

Critical Theory, Artificial Inteligence, Memory, Teacher education, Technology

Abstract

Digital advancements are reshaping education, broadening access to online resources while prompting reflections on their impact in contemporary society. The increasing use of Artificial Intelligence (AI), such as ChatGPT, in education offers efficiency but raises ethical dilemmas. This article explores to what extent this tool can replace human memory and experience through the analysis of identical interviews conducted with a human teacher and ChatGPT, using eight structured questions for comparison. Analysis of the responses, conducted using the Iramuteq software, reveals differences in lexical distribution and thematic focus. The results demonstrate that ChatGPT does not replace human experience, highlighting disparities in language and thematic emphasis between the human teacher and the AI. This study underscores the need for a critical examination of the relationship between humans and technology in qualitative research and underscores the importance of an ethical approach to using these tools.

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Author Biographies

Flávio Augusto Leite Taveira, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Para a Ciência, Mestre em Educação para a Ciência (2023) e Licenciado em Matemática (2020) pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). Compõe o Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas Avançadas em Currículo (Nipac/Unesp/CNPq). Atua como membro do Núcleo de Apoio e Discussão de Gênero e Sexualidade (Nugens) da Unesp. Foi Bolsista da Capes no âmbito do Programa de Licenciaturas Internacionais (PLI - Portugal), realizando Graduação Sanduíche junto à Escola de Ciências da Universidade do Minho (UMinho) em Braga, Portugal (2018-2019) e Bolsista do CNPq no Pibic na área de Educação (2019-2020). Representante da Unesp na Red de Estudiantes y Egresados de Posgrado en Educación en Latinoamérica (REDEPEL). Membro da Diretoria da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional São Paulo (2023-2026). Seus estudos e reflexões ocorrem no âmbito da Educação Matemática, com ênfase em Currículo e Filosofia (Filosofia Política/ Teoria Crítica).

Deise Aparecida Peralta

Livre-docente em Educação Matemática, Doutora em Educação para a Ciência, Mestra em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem e Graduada em Matemática pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). Foi bolsista de Pós-doutorado em Desenvolvimento Curricular pela Universidade do Minho (UMinho), sob supervisão do Prof Dr José Augusto Pacheco. Foi bolsista produtividade do CNPq de 2015 a 2021. Atualmente é professora no Departamento de Economia, Administração e Educação no campus de Jaboticabal da Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" (Unesp) e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência (Unesp campus Bauru). Lidera o Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas Avançadas em Currículo (NIPAC/Unesp), sendo também pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisa em Teoria Crítica (Unesp). Integra a Sociedade Brasileira de Educação Matemática (Sbem) e a Sociedade Brasileira de Filosofia da Educação (Sofie). Atua como Secretária na Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional São Paulo (2023-2026). Representante na Rede de Pós-Graduação em Educação da América Latina (Redpeel). Editora da Revista Currículo, Cultura e Identidade (Recculti). Tem experiência em Educação Matemática e atuado em atividades de pesquisa, permeando os campos da Filosofia (Teoria Crítica) e do Currículo. Mãe do Raphael, da Bianca e do Davi. 

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Published

2024-04-30

How to Cite

de Oliveira Barbosa, R., Leite Taveira, F. A., & Peralta, D. A. (2024). Between digital responses and experiential knowledge: ChatGPT and education from a critical perspective. Qualitative Research Journal , 12(30), 01–18. https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.30.723