Teacher perceptions of pedagogical practices in early childhood education used under the historical-critical pedagogy in a municipality in the northern region of Paraná
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.31.673Keywords:
Historical-Critical Pedagogy, Child education, Pedagogical practicesAbstract
The objective was to understand teachers' perceptions in relation to pedagogical practices, based on Historical-Critical Pedagogy, in order to identify its applications in Early Childhood Education. A qualitative bibliographic review and field research were carried out with 47 teachers, who responded to a structured interview, whose analysis of the responses was based on the concepts of: pedagogical practices, Historical-Critical Pedagogy and verification of the teaching and learning process. From the results, the predominance of: evaluative means framed in objectivity (printed activities) and pedagogical practices such as storytelling stood out. As for Historical-Critical Pedagogy, around five interviewees were closer to philosophical perspectives and six to psychological perspectives of the dimension used. It is concluded that the theory, although understood by some teachers, does not fully reach everyday school life and pedagogical practices, which remain restricted by legal guidelines. The reality of teaching seems to corroborate the idea that the educational system limits the potential of education.
Downloads
Metrics
References
ARCE, A. É possível falar em pedagogia histórico crítica para pensarmos a educação infantil. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 5-12, dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v5i2.9695
BAUER, M. Análise de conteúdo clássica: uma revisão. In: Bauer, M.; Gaskell, G. (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 7. ed. Petrópolis, Editora Vozes, p.189-217, 2008.
BRANCO, E. P.; BRANCO, A. B. G.; IWASSE, L. F. A.; ZANATTA, S. C. BNCC: a quem interessa o ensino de competências e habilidades? Debates em Educação, Maceió, v. 11, n. 25, p. 155-171, dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2019v11n25p155-171
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 maio 2022.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (DCNEI). Brasília: MEC, SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 25 set. 2022.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996: Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Diário Oficial da União: Brasília, 1996.
DUARTE, N. Educação escolar, teoria do cotidiano e a escola de Vigotski. 4. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.
GASPARIN, J. L. Uma didática para a Pedagogia Histórico-crítica. 5. ed. rev., 2. reimpr. Campinas: Autores Associados, 2012.
GASPARIN, J. L.; PETENUCCI, M. C. Pedagogia histórico crítica: da teoria à prática no contexto escolar. Dia a Dia Educação, Maringá, v. 2, 2014. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2289-8.pdf. Acesso em: 24 maio 2022.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 13. ed. São Paulo: Cortez, 1994.
MAGALHÃES, G. M.; MARSIGLIA, A. C. G. Avaliação na perspectiva da Pedagogia Histórico-Crítica. Revista On-Line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 2, n. 15, p. 235-248, fev. 2017.
MARSIGLIA, A. C. G. A prática pedagógica histórico-crítica na educação infantil e ensino fundamental. Campinas: Autores Associados, 2011.
MARSIGLIA, A. C. G.; PINA, L. D.; MACHADO, V. de O.; LIMA, M. A Base Nacional Comum Curricular: um novo episódio de esvaziamento da escola no Brasil. Germinal: marxismo e educação em debate, Salvador, v. 9, n. 1, p. 107–121, 2017. DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v9i1.21835
MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2021.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência da Educação. Referencial Curricular do Paraná: Princípios, Direitos e Orientações. Curitiba, PR: SEED, 2018.
PIRES, M. F. de C. O materialismo histórico-dialético e a Educação. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 1, n. 1, p. 83-94, ago. 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32831997000200006
ROSSETTO, E.; CASTRO, S. de. Teoria e prática no referencial curricular do Paraná: implicações no desenvolvimento do psiquismo humano. Roteiro, Joaçaba, v. 47, n. 1, p. e28152, jan./dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v47.28152
SAMPAIO, R. C.; LYCARIÃO, D. Análise de conteúdo categorial: manual de aplicação. 1. ed. Brasília: Enap, 2021.
SAVIANI, D. Escola e Democracia. Edição Comemorativa. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, D. Histórias das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed., 3. reimp. Petrópolis: Vozes, 2017.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VYGOTSKY, L. S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico: livro para professores. São Paulo: Ática, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Qualitative Research Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.