Content analysis supported by the free RQDA software
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.612Keywords:
Physics teaching, Qualitative research, Content analysis, RQDA software, Analysis supportAbstract
This article is an integral part of a research project conducted in 2016 and aims to disseminate the work involving the use of software as support for Content Analysis (CA). The qualitative data analysis software RQDA was used for the development of categories and indicators. The research was exploratory, following the guidelines proposed by Gil (2008). The data collection instruments included interviews, a research diary, and activities carried out by Adult Education students during the teaching of Kinematics in a public school. RQDA is an R package for computer-assisted analysis and its main limitation is the inability to analyze multimedia files. The results demonstrate aspects of qualitative research and present a methodological approach to CA, utilizing the integrated RQDA software, which allowed the researchers more time for inferences on the research findings and the development of categories and indicators during data analysis.
Downloads
Metrics
References
AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva. Tradução: Ligia Teopisto. Rio de Janeiro: Interamerica, 2003. Lisboa: Paralelo, 2003.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1977.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 2. ed. São Paulo: Edições 70, 2011.
CANTERO, D. S. M. Teoría fundamentada y Atlas.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, Temuco, Chile, v. 16, n. 1, p. 104-122, ago. 2014.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed: Bookman, 2006.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed: Bookman, 2009.
GARCIA-HORTA, J. B.; GUERRA-RAMOS, M. T. The use of CAQDAS in educational research: some advantages, limitations and potential risks. International Journal of Research & Method in Education, Mexico, v. 32, n. 2, p. 151-165, jul. 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/17437270902946686. DOI: https://doi.org/10.1080/17437270902946686
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GONZÁLEZ, F. E. Reflexões sobre alguns conceitos da pesquisa qualitativa. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 8, n. 17, p. 155–183, ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.33361/RPQ.2020. v.8. n.17.322. 2020. DOI: https://doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.17.322
HUANG, R. RQDA: R-based Qualitative Data Analysis. R package version 0.3-1, 2018. Disponível em: http://rqda.r-forge.r-project.org. Acesso em: 15 nov. 2020.
KELLE, U. Análise com auxílio de computador: codificação e indexação. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 393-415.
LAGE, M. C. Utilização do software Nvivo em pesquisa qualitativa: uma experiência em EAD. Educação Temática Digital, Campinas, v. 12, n. esp., p. 198-226, mar. 2011. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v12i0.1210
LEWINS, A.; SILVER, C. Choosing a CAQDAS package. 6. ed. CAQDAS Networking Project and Qualitative Innovations in CAQDAS Project. 2009.
MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: HUCITEC, 2014. 407 p.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Livraria da Física, 2011.
PEREZ, G. Adoção de inovações tecnológicas: um estudo sobre o uso de sistemas de informação na área de saúde. 2006. 227 p. Tese (Doutorado em Administração) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
PUEBLA, C. A. C. Analisis cualitativo asistido por computadora. Sociologias, Porto Alegre, v. 5, n. 9, pp. 286-313, ene./jun. 2003.
SANTOS, D. J. M.; BOSS, S. L. B. O uso do software modellus no ensino de física para jovens e adultos. 2017. 181 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, Bahia, 2017.
STRAUSS, A.; CORBIN, J. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para desenvolvimento de teoria fundamentada. 2. ed. São Paulo: Artmed, 2008.
TESCH, R. Qualitative research: analysis types and software tools. 2. ed. New York: Falmer Press, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Qualitative Research Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.