Technological University in Brazil and in France: a comparative study
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.26.562Keywords:
University, Technological university, University design, UTFPR, UTCAbstract
This study aims to evaluate aspects of university conceptions, which are common, and which are different between Brazilian and French technological universities, established by Drèze and Debelle. The research is characterized as a comparative study between technological universities in two countries, Brazil and France. The research corpus consisted of documents and semi-structured interviews. Data analysis occurred through using the Content Analysis technique, using the NVivo Pro 12 software. It was found that the conception of the university as a Center for Progress (North American conception) is the one that is most present in teaching, research, extension (or third mission), innovation and the relationship with the productive sector in the universities studied. It is concluded that, in actual reality, the technological universities in France and Brazil are characterized as Nuclei of Progress within the ideary of universities of the spirit.
Downloads
Metrics
References
AGOPYAN, V.; ARBIX, G. A Universidade como fonte confiável para a formulação e o aperfeiçoamento de políticas públicas. Estudos Avançados, São Paulo, v. 36, n. 104, p. 285-297, 2022. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/194967. Acesso em: 7 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2022.36104.013
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Presidência da Republica dos Estados Unidos do Brazil. Decreto n° 7566, de 23 de setembro de 1909. Crêa nas capitaes dos Estados da Republica Escolas de Aprendizes Artifices, para o ensino profissional primario e gratuito. Rio de Janeiro, 1909. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 10 dez. 2022.
BRASIL. Casa Civil. Subchefia para assuntos Jurídicos. Lei N° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 dez. 2022.
BRASIL. Casa Civil. Subchefia para assuntos Jurídicos. Decreto no 2.208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o § 22 do art. 36 e os arts. 39 a 42 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 74, p. 7760-7761, 18 abr. 1997a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D2208.htm. Acesso em: 9 dez. 2022.
BRASIL. Ministro de Estado da Educação e do Desporto. Portaria MEC n° 646, de 14 de maio de 1997. Regulamenta a implantação do disposto nos artigos 39 a 42 da Lei Federal no 9.394/96 e no Decreto Federal no 2.208/97 e dá outras providências (trata da rede federal de educação tecnológica), 1997b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/PMEC646_97.pdf. Acesso em: 9 dez. 2022.
BRASIL. Secretaria Geral. Subchefia para assuntos Jurídicos. Lei n° 10.973, de 2 de dezembro de 2004. Dispõe sobre incentivos à inovação e à pesquisa científica e tecnológica no ambiente produtivo e dá outras providências. Diário Oficial da União. Disponível em: https
://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.973.htm. Acesso em: 25 jul. 2022.
BRASIL. Casa Civil. Subchefia para assuntos Jurídicos. Lei no 11.184, de 7 de outubro de 2005. Dispõe sobre a transformação do Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná em Universidade Tecnológica Federal do Paraná e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 195, p. 1-2, 10 out. 2005. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Lei/L11184.htm. Acesso em: 9 dez. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução N° 466, de 12 de dezembro de 2012, do Ministério da Saúde, Conselho Nacional da Saúde. Brasília: 2012a. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html. Acesso em: 7 dez. 2022
BRASIL. Ministério da Educação. Análise sobre a expansão das Universidades Federais 2003 a 2012. Brasília: MEC, 2012b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download &alias=12386-analise-expansao-universidade-federais-2003-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 9 dez. 2022.
BRASIL. Atos do Poder Legislativo. Lei no 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 120-A, p. 1-7, 26 jun. 2014. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1000&pagina=1&data=26/06/2014. Acesso em: 9 dez. 2022.
BRASIL. Plenário do Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Brasília, 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 9 dez. 2022.
CARVALHO, M. A. M. De. Nilo Peçanha e o sistema federal de Escolas de Aprendizes Atífices (1909 a 1930). 2017. 305 f. Tese (Doutorado em História Econômica) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8137/tde-20092012-164022/publico/2000_MarciaDAngelo.pdf. Acesso em: 10 dez. 2020.
CECHIN, M. R. Estudo comparativo entre a Universidade Tecnológica Federal do Paraná e as universidades de tecnologia da França. 2019. 588 f. 2019. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2019.
COSTA, A. da; PILATTI, L. A.; SANTOS, C. B. dos. Inovação, desenvolvimento e transferência de tecnologia em universidade clássica e tecnológica: comparação entre UFABC e UTFPR. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, Sorocaba, v. 26, n. 2, p. 347-376, jul. 2021. https://doi.org/10.1590/S1414-40772021000200002. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772021000200002
COSTA, A. da; PILATTI, L. A.; SANTOS, C. B.; LIEVORE, C. Perfil dos docentes de jovens universidades brasileiras: estudo comparativo entre UTFPR e UFABC. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 12, n. 1, p. 523-538, 2019. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/9575. Acesso em: 10 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.3895/rbect.v12n1.9575
COSTA, A. da. Análise da produção técnico-científica dos docentes de duas jovens universidades de modelos distintos: comparativo entre a Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) e a Universidade Federal do ABC (UFABC). 2019. 308 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2019.
CZIULIK, C.; NASCIMENTO, E. do; RESENDE, L. M.; SCHAEGGER, M.; SCHOEFS, O. 3i Engineer: an approach based on a brazilian-french collaboration. In: BORSATO, M.; WOGNUM, N.; PERUZZINI, M.; STJEPANDIC, J.; VERHAGEM, W.J.C. (ed.). Advances in transdisciplinary engineering. v. 4: Transdisciplinary engineering: crossing boundaries. Amsterdam: IOS Press, 2016. p. 368–377. Disponível em: https://ebooks.iospress.nl/volumearticle/45417 Acesso em: 20 set. 2022.
DRÈZE, J.; DEBELLE, J. Concepções da universidade. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 1983.
FRANCE. Code de la recherche. Dernière mise à jour des données de ce code : 01 mars 2022. Disponível em: https://www.legifrance.gouv.fr/codes/id/LEGITEXT000006071190/ Acesso: 10 dez. 2022.
FONTANELLA, B. J. B.; RICAS, J.; TURATO, E. R. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 24, n. 1, p. 17–27, jan. 2008. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2008000100003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2008000100003
GROCHOCKI, L. F. de M. A contribuição da CAPES para a internacionalização das engenharias no Brasil: o caso do Programa Brafitec. 2016. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências: química da vida e da saúde) – Instituto de Ciências Básicas da Saúde,
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2016.
GUIMARÃES, A. A. A concepção e o modelo de universidade dos cursos superiores de tecnologia do Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná: o caso da unidade de Ponta Grossa. 2001. 169 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) - Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná, Curitiba, 2001.
HELMANN, C. L. Universidade Tecnologica Federal do Parana (UTFPR) e Institutos Politécnicos de Portugal (IPP): um estudo comparativo. 2019. 428 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2019.
INPI. Rankings dos depositantes residentes em 2019 _ Instituto Nacional da Propriedade Intelectual. Rio de Janeiro: INPI, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inpi/pt-br/acesso-a-informacao/estatisticas-preliminares/arquivos/documentos/ranking-maiores-depositantes-residentes-2019.pdf. Acesso em: 18 jun. 2022.
KOVALESKI, N. V. J. Relações de gênero entre docentes dos programas de pós-graduação da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) e da Universidade Tecnológica de Compiègne (UTC/França): um estudo comparativo das carreiras de homens e mulheres. 2013. 252 f. Tese (Doutorado em tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2013.
LARA, L. M. de. Produção acadêmica em cursos de licenciatura: comparação entre os docentes de uma universidade tecnológica e uma clássica. 2021. 107 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2021.
LARA, L. M. de; PILATTI, L. A.; SANTOS, C. B. dos; PEDROSO, B. Das escolas de aprendizes artífices à Universidade Tecnológica Federal do Paraná: percursos da educação tecnológica no Brasil. Revista Tecnologia e Sociedade, Curitiba, v. 17, n. 49, p. 49-67, out./dez. 2021a. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rts/article/view/14437. Acesso em: 7 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.3895/rts.v17n49.14437
LARA, L. M. de; PILATTI, L. A.; SANTOS, C. B. dos; PEDROSO, B. O que é uma universidade tecnológica no Brasil? Espacios, Caracas, v. 42, n. 21, p. 29–42, out. 2021b. Disponível em: http://www.revistaespacios.com/a21v42n19/a21v42n19p03.pdf. Acesso em: 07 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n19p03
LEQUIN, Y.-C.; LAMARD, P. L’histoire de l’enseignement supérieur technique: quelles archives? In: LUC, J-N.; MéCHINE,S.; PICARD, E. Les archives universitaires. De nouvelles sources pour l’histoire de l’enseignement supérieur et de la recherche. Éditions du Centre d’histoire du XIXe siècle, Université Paris I – Université Paris IV. Paris: Université Paris Sorbonne, Janvier, 2014. p. 155–167.
LEQUIN, Y.-C.; LAMARD, P. Compiègne, 1972 : L’université de technologie est -elle enfant de 1968 ? In: POUCET, B.; VALENCE, D. (ed.). La loi Edgar Faure. Paris: Presses Universitaires de Rennes, 2016. p. 177–192. DOI: https://doi.org/10.4000/books.pur.46715
LEQUIN, Y.-C.; LAMARD, P. 3° Colloque international du RESUP (Réseau d’études sur l’enseignement supérieur): L’enseignement supérieur et la recherche en réformes. In: PO-PARIS, S. (ed.). On ne change pas l’Université que par décret. Le faible développement des universités de technologie en France. Paris: 27, 28 et 29 janvier 2011, 2011. v. 1p. 1–15.
LIEVORE, C.; PILATTI, L. A.; TEIXEIRA, J. A. S. Shaping for the future: professionalizing higher education and implications on the scientific policies of Brazil and Portugal. SN Social Sciences, v. 1, n. 17, nov. 2021. https://doi.org/10.1007/s43545-020-00019-z. DOI: https://doi.org/10.1007/s43545-020-00019-z
LIJPHART, A. Comparative politics and the comparative method. The American Political Science Review, Cambridge, v. 65, n. 3, p. 682–693, sep. 1971. https://doi.org/10.2307/1955513. DOI: https://doi.org/10.2307/1955513
MATOS, E. A. S. Á. de. Fios emaranhados: tecnização, civilização e educação tecnológica. 2009. 261 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2009. Disponível em: https://iepapp.unimep.br/biblioteca_digital/visualiza.php?cod= NTEx. Acesso em: 7 dez. 2022.
NETTO, E. J. Entrevista 1. In: SANTOS, C. O. dos.; ZANDER, T. M. M.; BONDARIK, R.; PILATTI, L. A. Reuni na UTFPR: a história contada por quem a escreveu. Ponta Grossa: ZH4, 2022. p. 12-42. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28966. Acesso: 7 dez. 2022.
PAULA, M. F. C. Políticas de democratização da educação superior brasileira: limites e desafios para a próxima década. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), Sorocaba, v. 22, n. 2, p. 301-315, jul./nov. 2017. https://doi.org/10.1590/S1414-40772017000200002. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772017000200002
PILATTI, L. A. Internalização da interdisciplinaridade como condição para a internacionalização da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. In: PHILLIPPI JR., A.; FERNANDES, V.; PACHECO, R. C. S. (org.). Ensino, pesquisa e inovação: desenhando a interdisciplinaridade. Barueri/São Paulo: Manole, 2017. p. 102- 119.
PILATTI, L. A.; LIEVORE, C. Universidades tecnológicas: o que induziu esse modelo universitário no Brasil. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 11, n. 2, p. 582-613, maio/ago. 2018. http://dx.doi.org/10.3895/rbect.v11n2.8471. DOI: https://doi.org/10.3895/rbect.v11n2.8471
QUIVY, R.; CAMPENHOUDT, L. V. Manual de Investigação em Ciências Sociais. 4. ed. Lisboa: Gradiva, 2005.
SCHWARTZMAN, S. Pesquisa e Pós-Graduação no Brasil: duas faces da mesma moeda? Estudos Avançados, São Paulo, v. 36, n. 104, p. 227-254, jan./abr. 2022. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2022.36104.011. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2022.36104.011
SERAFIM, M.; DIAS, R.; ETULAIN, C. R. Editorial - Os cortes no orçamento da ciência brasileira: da Fronteira Sem Fim ao Fim da Linha? Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), Sorocaba, v. 26, n. 3, set./dez. 2021. https://doi.org/10.1590/S1414-40772021000300001. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772021000300001
SILVA JUNIOR, J. dos R.; CZERNISZ, E. C. da S. A fundação da Universidade Tecnológica Federal do Paraná no contexto de expansão da educação superior. Laplage em Revista, Sorocaba/SP, v. 1, n. 2, p. 80–92, ago. 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5527/552756338007/html/. Acesso em: 7 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-622020151222p.80-92
SILVA, S. C. R; SOUZA, G. F. Perspectivas para a educação superior pública brasileira: entrevista com o Prof. Dr. Luiz Alberto Pilatti. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 12, n. 3, p. 350-362, set./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/11352. Acesso em: 7 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.3895/rbect.v12n3.11352
TONON, G. La utilizacion del metodo comparativo en estudos cualitativos en ciencia politica y ciencias sociales: diseño y desarrollo de una tesis doctoral. Kairos: Revista de Temas Sociales, San Luis, v. 15, n. 27, p. 1–12, mayo. 2011. Disponível em: http://www.revistakairos.org/wp-content/uploads/Tonon.pdf. Acesso em: 7 dez. 2022.
TORRES, P. H.; BOTELHO, M. R. A. Financiamento à inovação e interação entre atividades científicas e tecnológicas: uma análise do Pappe. Revista Brasileira de Inovação, Campinas, v. 17, n. 1, p. 89-118, jan./jun. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rbi.v16i4.8650854. Acesso em: 25 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.20396/rbi.v16i4.8650854
UTC. Guide de l’étudiant 2021/2022, 2021. Disponível em: https://www.utc.fr/wp-content/uploads/sites/28/2020/12/guideetudiant-21-22.pdf Acesso em: 7 dez. 2022.
UTC. Le centre d’innovation Daniel-Thomas. 2022. Disponível em: https://www.utc.fr/innovation/le-centre-dinnovation-daniel-thomas/. Acesso em: 7 dez. 2022.
UTFPR. UTFPR 100 anos: edição comemorativa ao I Centenário da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Curitiba: Ministério da Educação, 2009.
UTFPR. Conselho de Graduação e Educação Profissional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Resolução nº 81/2019 – COGEP: regulamento da organização didático-pedagógica dos cursos de graduação da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), 2019. Disponível em: https://sei.utfpr.edu.br/sei/publicacoes/controlador_publicacoes.php?acao=publicacao_visualizar&id_documento=1033898&id_orgao_publicacao=0. Acesso 10 dez. 2022.
UTFPR. Conselho de Relações Empresariais e Comunitárias e o Conselho de Graduação e Educação Profissional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Resolução conjunta nº 01/2020, de 02 de junho de 2020. Regulamento dos estágios curriculares supervisionados dos cursos de bacharelado, dos cursos superiores de tecnologia e dos cursos de educação profissional técnica de nível médio da UTFPR, 2020. Disponível em: http://sei.utfpr.edu.br/sei/publicacoes/controlador_publicacoes.php?acao=publicacao_visualizar&id_documento=1608522&id_orgao_publicacao=0. Acesso 10 dez. 2022.
UTFPR. Resolução COGEP/UTFPR N°64/2021, de 01 de abril de 2021. Disponível em: https://sei.utfpr.edu.br/sei/publicacoes/controlador_publicacoes.php?acao=publicacao_visualizar&id_documento=2160986&id_orgao_publicacao=0. Acesso em: 7 dez. 2022.
WÄCHTER, B. The Bologna process: Developments and prospects. European Journal of Education, [S.l.], v. 39, n. 3, p. 265-273, sep. 2004. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2004.00182.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2004.00182.x
XIMENES, S. B.; PINO, I. R.; ADRIÃO, T.; ALMEIDA, L. C.; ZUIN, A. A. S.; MORAES, C. S. V.; FERRETTI, C. J.; GOERGEN, P.; SOUZA, S. M. Z. L. Editorial-Reafirmar a defesa do sistema de ciência, tecnologia e ensino superior público brasileiro. Educação & Sociedade, São Paulo, v. 40, e0230375, dez. 2019. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019230375. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302019230375
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Qualitative Research Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.