Group experiences with students from an affordable university entrance preparatory course: psychoanalytic notes
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.26.559Keywords:
Inclusive Education, Operative Groups, University Entrance Exam, Students, CollegeAbstract
The study is an action-research, with a qualitative approach, carried out through operative groups with seven students from a popular education course, using mediating objects as triggers for dialogues. The experiences are organized through group emergents and conceived with support in psychoanalytic literature of inspiration group processes in the Latin-American and French schools. Three emergent ones are observed: (a) being alone and the possible mental illness due to the students’ preparation process; (b) care strategies: dreaming and being in a group as support; and (c) operative group: learning while working. The group’s work involved living-thinking about the importance: of self-care in preparation for the university entrance exam; of dreaming; and of balancing leisure time and study activities. Extending these findings and discovering new ways for students to bond with each other and engage with the course will depend on further studies.
Downloads
Metrics
References
ACUNA, J. T. Desenvolvimento de autoconhecimento e projeto de vida na Orientação Vocacional: um relato de caso. Nova Perspectiva Sistêmica, [S. l.], v. 29, n. 68, p. 91–104, set./dez. 2020. https://doi.org/10.38034/nps.v29i68.518. DOI: https://doi.org/10.38034/nps.v29i68.518
BLEGER, J. Temas de psicologia: entrevista e grupos. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
BONALDI, E. V. Tentando ‘chegar lá’: as experiências de jovens em um cursinho popular. Tempo Social, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 259-282, abr. 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/119387/138701. Acesso em: 10 jan. 2022. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2018.119387 DOI: https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2018.119387
CASTANHO, P. Sobre como trabalha um analista ao coordenar um grupo. Vínculo, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 41-52, dez. 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S180624902014000200006&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 10 jan. 2022.
CASTANHO, P. Sobre a questão da tarefa no grupo: Aspectos psicanalíticos e psicossociais. In: EMIDIO, T. S.; OKAMOTO, M. Y. (org.). Perspectivas psicanalíticas atuais para o trabalho com famílias e grupos na universidade. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2017. p. 87-101.
CASTANHO, P. Uma introdução psicanalítica ao trabalho com grupos em instituições. São Paulo: Linear A-barca, 2018.
CASTANHO, P. Taking groups to the ‘street’: The value of Pichon-Rivière’s notion of task. Group Analysis, London, v. 55, n. 4, p. 498-506, 2022. https://doi.org/10.1177/05333164221131777. DOI: https://doi.org/10.1177/05333164221131777
DE FARIA, R. R.; WEBER, L. N. D.; TON, C. T. O estresse entre vestibulandos e suas relações com a família e a escolha profissional. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 30, n. 68, p. 43-52, jan./mar. 2012. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/psicologiaargumento/article/view/19893/19193. Acesso em: 10 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.7213/psicol.argum.5883
FIGUEIREDO, V. C. N.; BARBOSA, A. V. Escolha e perspectiva profissional de alunos de um cursinho preparatório popular. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Florianópolis, v. 2, n. 16, p.173-183, dez. 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902015000200008&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 10 jan. 2022.
GROPPO, L. A.; OLIVEIRA, A. R. G; OLIVEIRA, F. M. Cursinho popular por estudantes da universidade: práticas político-pedagógicas e formação docente. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, p. 01-24, mar. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/WCL98kd9VJkHktFSTKwxcmP/?lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782019240031
KAËS, R. La parole et le lien: processus associatifs dans les groupes. Paris: Dunod, 1994.
KAËS, R. Um singular plural: a psicanálise a prova do grupo. São Paulo: Loyola, 2007.
KAËS, R. Os espaços psíquicos comuns e compartilhados: transmissão e negatividade. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.
KARNAL, C. L.; MONTEIRO, J. K.; SANTOS, A. S.; SANTOS, G. O. Fatores de proteção em estudantes bolsistas do Programa Universidade para Todos. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 21, n. 3, p. 437-446, set./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/9VS97Z83PhvZKP4RqZrh3zh/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392017021311169
MAYORGA, C.; SOUZA, L. M. Ação afirmativa na universidade: a aparência em foco. Psicologia Política, São Paulo, v.12, n.24, p. 263-281, ago. 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519549X2012000200006&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 10 jan. 2022.
MOEHLECKE, S. Ação afirmativa no Ensino Superior: entre a excelência e a justiça social. Educação Social, Campinas, v.88 n.25, p. 757-776, out. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/b6k4Z7YXkxkyTQzzrpvcpfy/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000300006
PICHON-RIVIÈRE, E. El processo grupal: del psicoanálisis a la psicologia social. 2. ed. Buenos Aires: Nueva Visión, 2009.
SANTEIRO, T. V.; RIBEIRO, G. F.; CAETANO, B. L.; CARVALHO, G. B.; COELHO, G. O. A.; RIBEIRO-LEANDRO, R. C.; PERALTA, A. B. B. S.; ROCHA, G. M. A. Processos de pesquisa e(m) grupos: ser ou não ser operativo? In: SANTEIRO, T. V.; FERNANDES, B. S.; FERNANDES, W. J. (orgs.). Clínica de grupos de inspiração psicanalítica: teoria, prática e pesquisa. Londrina: Clínica Psicológica da Universidade Estadual de Londrina, 2021. p. 547-564.
SILVA, C. D.; VIEIRA, N. G. C.; CARDOSO, H. F.; CAMPOS, D. C. Orientação profissional em cursinhos populares: uma revisão acerca dos estudos brasileiros. Revista Sul Americana de Psicologia, Santiago/CHI, v.3, n.1, p.138-155, jan./jul. 2015 Disponível em: http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/RSAP/article/view/1755. Acesso em: 10 jan. 2022.
SEMESP [SINDICATO DAS MANTENEDORAS DE ENSINO SUPERIOR]. Mapa do Ensino Superior no Brasil. São Paulo: Instituto Semesp, 2018. Disponível em: http://convergenciacom.net/. Acesso em: 10 jan. 2022.
VACHERET, C. A Fotolinguagem: um método grupal com perspectiva terapêutica ou formativa. Psicologia Teoria e Prática, São Paulo, v.10, n.2, p.180-191, nov. 2008 Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S151636872008000200014&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 10 jan. 2022.
WHITAKER, D. C. A. Da “invenção” do vestibular aos cursos populares: um desafio para a orientação profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v.11, n.2, p. 289-297, dez. 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S167933902010000200013&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 10 jan. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Qualitative Research Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.