A philosophical therapy on the concept of number

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1377

Keywords:

Mathematics Teaching, Number Concept, Mental Construction, Language, Philosophical Therapy

Abstract

This paper focuses on the relationship between the constitution of the concept of number and language, questioning whether mathematical knowledge can be developed independently of the subject's sociocultural experience. It criticizes Piagetian constructivism and highlights the crucial role of language in the constitution of mathematical concepts. In this sense, the aim is to discuss, from Wittgenstein's philosophical therapy, which will subsidize the theoretical-philosophical discussion and serve as a method of grammatical description, the dogmatic use of the concept of number in the teaching of mathematics, especially in the early years of schooling. The discussion concludes that a referentialist approach to language, often adopted in Mathematics Education, reduces language to a mere instrument for representing previously “constructed” concepts. However, from a Wittgensteinian perspective on language, concepts are constituted through linguistic practice during their use.

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Author Biographies

Carlos Evaldo dos Santos Silva, Secretaria Estadual de Educação do Pará

Doutor em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará – UFPA. Professor da Secretaria Estadual de Educação do Pará. E-mail: karlosevaldo@hotmail.com, Orcid: https://orcid.org/0000-0002-3373-7944

Daniana de Costa, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora Adjunta da Universidade Federal do Pará. E-mail: danianacosta@ufpa.br Orcid: https://orcid.org/0000-0002-8523-6156

Elivaldo Serrão Custódio, Universidade do Estado do Amapá

Doutor em Teologia pela Faculdades EST, em São Leopoldo/RS. Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Professor Adjunto da Universidade do Estado do Amapá (UEAP). Professor no Mestrado Profissional em Matemática da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Lider e fundador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Etnomatemática, Cultura e Relações Étnico-Raciais (GEPECRER). E-mail: elivaldo.pa@hotmail.com   ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2947-5347.

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Published

2025-12-09

How to Cite

dos Santos Silva, C. E., de Costa, D., & Serrão Custódio, E. (2025). A philosophical therapy on the concept of number. Qualitative Research Journal , 13(37), 227–247. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1377

Issue

Section

Filosofia da Educação Matemática

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