The experience and the i-other relationship and their implications for the constitution of being a teacher with Mathematical Investigation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1364

Keywords:

Teachers Education, Existentialism, Philosophy of Mathematical Education

Abstract

From an existential phenomenological perspective, I present, in this work, reflections on the significance of experience and the I-other relationship between the self and the other for the constitution of being a teacher with Mathematical Investigation. To this end, I focus on what was experienced and expressed by seven teachers who were together in a collective. With the understandings that have been clarified for me, it is possible to infer that the I-other relationship has shown itself to be significant insofar as it has promoted openness to the other, evidencing being-with and zeal for otherness. The significance of experience occurs when it shows itself as an existence, that is, as an experience lived in the mundane course of the existences of each being-there and not as an experience proclaimed and exercised by one me over another.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo Wichnoski, Universidade Estadual do Paraná

Doutor em Educação em Ciências e Educação Matemática. Mestre em Ensino. Licenciado em Matemática. Professor adjunto da Universidade Estadual do Paraná, campus de União da Vitória, vinculado ao Centro de Ciências Exatas e Biológicas e ao Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PRPGEM). Membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). Membro líder do grupo de pesquisa Investigação Matemática na Educação Matemática (IMEM). Áreas de interesse: Investigação Matemática na Educação Matemática e Filosofia da Educação Matemática.

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

BICUDO, M. A. Aspectos da pesquisa qualitativa efetuada em uma abordagem fenomenológica. In: BICUDO, M. A. V. (eds.). Pesquisa Qualitativa Segundo a Visão Fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011. p. 53-74.

BICUDO, M. A. V. A Filosofia da Educação Centrada no Aluno V. In: MARTINS, J.; BICUDO, M. A. V. (eds.). Estudos sobre Existencialismo, Fenomenologia e Educação. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2006. p. 57-104.

BICUDO, M. A. V; GARNICA, A. V. M. Filosofia da Educação Matemática. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa em Educação Matemática. Pro-Posições, Campinas, v. 4, n. 1, p. 18-23, 1993.

CARRASCO, B. Existencialismo e outros temas: aproximações e distanciamentos. Ex-isto, 2018, Kindle, 1982.

FREITAS, H. C. L. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 8, p. 136-167, set. 2002.

HEIDEGGER, M. Ensaios e conferências. Tradução de LEÃO, E. C.; FOGEL, G.; SCHUBACK, M. S. C. 8. ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2008.

HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. Tradução de Marcia Sá Cavalcante Schuback. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

KIERKEGAARD, S. Concluding unscientific postscript to the philosophical fragments. Tradução de SEVENSON, D. R.; LOWRIE, W. Londres, 1941.

MARTINS, J. O Existencialismo de Kierkegaard. In: MARTINS, J.; BICUDO, M. A. V. (eds.). Estudos sobre Existencialismo, Fenomenologia e Educação. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2006a. p. 27-42.

MARTINS, J. A Ontologia de Heidegger. In: MARTINS, J.; BICUDO, M. A. V. (eds.). Estudos sobre Existencialismo, Fenomenologia e Educação. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2006b. p. 43-56.

MARTINS, J.; BICUDO. M. A. V. Estudos sobre Existencialismo, Fenomenologia e Educação. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2006.

MASINI, E. A. F. S. O enfoque fenomenológico da pesquisa em Educação. In: FAZENDA, I. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1991. p. 61-67.

MIARKA, R.; BICUDO, M. A. V. Forma/ação do professor de matemática e suas concepções de mundo e de conhecimento. Ciência & Educação, Bauru, v. 16, n. 3, p. 557-565, 2010.

PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações Matemáticas em sala de aula. 3. ed. São Paulo: Autêntica, 2013.

TANURI. L. M. História da Formação de Professores. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, p. 61-88, maio./ago. 2000.

WICHNOSKI, P.; BASSOI, T. S. O constituir-se professor ao estar-com a Investigação Matemática. Revemat, Florianópolis, v. 14, n. 2, p. 1-21, 2019.

WICHNOSKI, P.; KLÜBER, T. E. A pesquisa em Investigação Matemática: sobre a formação de professores nas produções brasileiras. Revemat, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 1-15, 2016.

WICHNOSKI, P. Obstáculos emergentes da Prática de Ensino com a Investigação Matemática. Bolema, Rio Claro, v. 34, n. 67, p. 604-627, ago. 2020.

Published

2025-12-09

How to Cite

Wichnoski, P. (2025). The experience and the i-other relationship and their implications for the constitution of being a teacher with Mathematical Investigation . Qualitative Research Journal , 13(37), 357–372. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1364

Issue

Section

Filosofia da Educação Matemática

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.