The experience and the i-other relationship and their implications for the constitution of being a teacher with Mathematical Investigation
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1364Keywords:
Teachers Education, Existentialism, Philosophy of Mathematical EducationAbstract
From an existential phenomenological perspective, I present, in this work, reflections on the significance of experience and the I-other relationship between the self and the other for the constitution of being a teacher with Mathematical Investigation. To this end, I focus on what was experienced and expressed by seven teachers who were together in a collective. With the understandings that have been clarified for me, it is possible to infer that the I-other relationship has shown itself to be significant insofar as it has promoted openness to the other, evidencing being-with and zeal for otherness. The significance of experience occurs when it shows itself as an existence, that is, as an experience lived in the mundane course of the existences of each being-there and not as an experience proclaimed and exercised by one me over another.
Downloads
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
BICUDO, M. A. Aspectos da pesquisa qualitativa efetuada em uma abordagem fenomenológica. In: BICUDO, M. A. V. (eds.). Pesquisa Qualitativa Segundo a Visão Fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011. p. 53-74.
BICUDO, M. A. V. A Filosofia da Educação Centrada no Aluno V. In: MARTINS, J.; BICUDO, M. A. V. (eds.). Estudos sobre Existencialismo, Fenomenologia e Educação. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2006. p. 57-104.
BICUDO, M. A. V; GARNICA, A. V. M. Filosofia da Educação Matemática. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
BICUDO, M. A. V. Pesquisa em Educação Matemática. Pro-Posições, Campinas, v. 4, n. 1, p. 18-23, 1993.
CARRASCO, B. Existencialismo e outros temas: aproximações e distanciamentos. Ex-isto, 2018, Kindle, 1982.
FREITAS, H. C. L. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 8, p. 136-167, set. 2002.
HEIDEGGER, M. Ensaios e conferências. Tradução de LEÃO, E. C.; FOGEL, G.; SCHUBACK, M. S. C. 8. ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2008.
HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. Tradução de Marcia Sá Cavalcante Schuback. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
KIERKEGAARD, S. Concluding unscientific postscript to the philosophical fragments. Tradução de SEVENSON, D. R.; LOWRIE, W. Londres, 1941.
MARTINS, J. O Existencialismo de Kierkegaard. In: MARTINS, J.; BICUDO, M. A. V. (eds.). Estudos sobre Existencialismo, Fenomenologia e Educação. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2006a. p. 27-42.
MARTINS, J. A Ontologia de Heidegger. In: MARTINS, J.; BICUDO, M. A. V. (eds.). Estudos sobre Existencialismo, Fenomenologia e Educação. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2006b. p. 43-56.
MARTINS, J.; BICUDO. M. A. V. Estudos sobre Existencialismo, Fenomenologia e Educação. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2006.
MASINI, E. A. F. S. O enfoque fenomenológico da pesquisa em Educação. In: FAZENDA, I. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1991. p. 61-67.
MIARKA, R.; BICUDO, M. A. V. Forma/ação do professor de matemática e suas concepções de mundo e de conhecimento. Ciência & Educação, Bauru, v. 16, n. 3, p. 557-565, 2010.
PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações Matemáticas em sala de aula. 3. ed. São Paulo: Autêntica, 2013.
TANURI. L. M. História da Formação de Professores. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, p. 61-88, maio./ago. 2000.
WICHNOSKI, P.; BASSOI, T. S. O constituir-se professor ao estar-com a Investigação Matemática. Revemat, Florianópolis, v. 14, n. 2, p. 1-21, 2019.
WICHNOSKI, P.; KLÜBER, T. E. A pesquisa em Investigação Matemática: sobre a formação de professores nas produções brasileiras. Revemat, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 1-15, 2016.
WICHNOSKI, P. Obstáculos emergentes da Prática de Ensino com a Investigação Matemática. Bolema, Rio Claro, v. 34, n. 67, p. 604-627, ago. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.






