Autobiography, life stories and interactive interview: promising theoretical-methodological foundations for teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1211

Keywords:

(Auto)biographical, (Auto)biographical research, Life stories, Interactive Interview, Teacher training

Abstract

The present study aims to explain the (Self)biography, as a research approach, the Life Stories as a method that holds functions as an investigation and training instrument and the Interactive Interview as a promising training device, in order to understand impacts on research in Education and teacher training. The epistemological contributions are based on discussions by theorists of (Auto)biographical Research, Life Stories and Training Research. The studies showed that Life Stories assume importance as a research method, encompassing personal-professional life experiences and training processes. In this way, the teacher's biographization, produced in training research, promotes training and (self) training, which impact on future (trans) formations in practices. In addition, we present the Interactive Interview, as an authentic alternative to a training device, which recognizes the need to multiply procedures and has an impact on the realization of the biographical adventure.

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Author Biographies

Lúcia Gracia Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/Universidade Federal da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora da Universidade Federal da Bahia (UFBA) e da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-Itapetinga (UESB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA e da UESB. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (CEPEP/CNPq/UESB).

Marta de Souza França, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - IFBA, Feira de Santana. Integrante do Grupo de Pesquisa em Educação, Didática e Ludicidade (GEPEL)

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Published

2025-11-08

How to Cite

Ferreira, L. G., & França, M. de S. (2025). Autobiography, life stories and interactive interview: promising theoretical-methodological foundations for teacher training. Qualitative Research Journal , 13(35), 742–771. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1211

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

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