Marks and experiences with mathematics in basic education: narrative research with teachers in initial training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1172

Keywords:

Teacher Training, Mathematics Education, Narrative Research, Narrative Diaries

Abstract

This narrative research investigated the experiences with mathematics of future multipurpose teachers, revealed through their (auto)biographical writings in narrative journals. The study utilized narrative journals from Pedagogy students at a federal university, specifically within the "Content and Methodology of Mathematics Teaching" discipline. The journals were narratively analyzed, creating themes that highlighted the role of the teacher who will teach mathematics, the family-school relationship and the school dynamic itself, revealing diverse classroom cultures. Most of the participants' narratives indicate that mathematics teaching is not very meaningful and contextualized. This scenario points to the need for interventions in initial teacher training, establishing a space for listening and reflexivity about their own experiences. It was concluded that a more human and dialogical formative environment, permeated by reflective practices, contributes to the construction of relevant knowledge for a more sensitive, plural, and significant pedagogical practice in Basic Education.

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Author Biographies

Felipe da Costa Negrão, Universidade Federal do Amazonas

Doutorando em Ensino Tecnológico pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM). Mestre em Educação em Ciências na Amazônia pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Especialista em Neuropsicopedagogia e Didática do Ensino Superior pela Universidade Nilton Lins (UNL). Especialista em Gênero, Sexualidade e Direitos Humanos pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Graduado em Pedagogia pela Universidade Nilton Lins (UNL). Professor Assistente da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Coordena a linha de Pesquisa (auto)biográfica na formação de professores do Grupo de Pesquisa em Sociologia Política da Educação (GRUPESPE/UFAM). Membro da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph), da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). Atua no campo científico com interesse nas seguintes temáticas: pesquisa narrativa e formação de professores.

Cinara Calvi Anic, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1995), mestrado em Ecologia pela Universidade de São Paulo (2002), e doutorado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Mato Grosso (2016). Atualmente é professora do ensino superior e pós graduação no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas-IFAM, atuando nos cursos de licenciatura em Ciências Biológicas, Química, Física e Matemática e mestrado profissional em Ensino Tecnológico. Tem experiência na área de Educação e Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de ciências, formação de professores, ensino de Biologia, metodologia da pesquisa científica, além da experiência como professora no ensino fundamental,médio e superior.

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Published

2025-07-17

How to Cite

da Costa Negrão, F., & Calvi Anic, C. (2025). Marks and experiences with mathematics in basic education: narrative research with teachers in initial training. Qualitative Research Journal , 13(35), 364–386. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1172

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

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