Analysis of modal aspects of mediation discourse in guided tour in the science forest in Manaus/AM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.26.494

Keywords:

Modal aspects, Science and technology, Theme park, Monitor/mediator, Communication

Abstract

Scientific Popularization carried out by research institutions is an important contribution to the non-formal education of Brazilians. Some of these institutions research and disseminate Science and Technology in natural open environments, such as forests, with fixed configurations that value the living, using a communicative strategy associated with monitor exposition (guide mediation). Thus, we seek to develop strategies to understand the exhibition elements in their multimodal diversity emphasized in the mediator's discourse for an open environment. We chose the Science Forest linked to the National Institute for Research in the Amazon for the investigation. We use Herman Dooyeweerd's theory of modal aspects as a theoretical-methodological foundation to analyze the discurso of a monitor/mediator during the visit. We observe the expository discurso of the monitor about the open environment visiting stations. We pay attention to the predominance of positive emphases linked to the idea of conservation and environmental education in the aesthetic, ethical, legal, economic, social, sensitive and biotic aspects.

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Author Biography

Marcia Borin da Cunha, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Graduação em Química Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (1985), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1999), doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2010) e Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de São João del-Rei (2015). Atualmente é professor associado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste no curso de Química Licenciatura, Campus de Toledo. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Campus de Cascavel, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemático, Campus de Cascavel. Coordenadora do Núcleo de Ensino de Ciências, NECTO, Unioeste. Coordenadora do Grupo de Estudos, Pesquisa e Investigação em Ensino de Ciências (GEPIEC), Unioeste, Campus de Toledo. Temas de pesquisa: Ensino de Ciências e Química, material didático, educação ambiental, divulgação científica, espaços não formais/museus, Teoria sociocultural de Vigotski, discurso da ciência em Bakhtin, Ensino por investigação, Fotografia científica didática, argumentação, História da Ciência.

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Published

2023-04-13

How to Cite

Seiffert Santos, S. C., & Cunha, M. B. da. (2023). Analysis of modal aspects of mediation discourse in guided tour in the science forest in Manaus/AM. Qualitative Research Journal , 11(26), 225–249. https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.26.494