Teaching physics in high school: analysis of BNCC determinations
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2022.v.10.n.25.488Keywords:
Itinerários formativos, Competências e habilidades, Análise de conteúdoAbstract
With the approval of the Common National Curriculum Base (BNCC, in Portuguese), the formative itineraries are foreseen, which implies that the insertion and the format of the teaching Physics will be according to the decisions of each school. Given this scenario, using content analysis, it is proposed to analyze the text of the BNCC to verify the determinations related to the teaching of Physics described in the Natural Sciences and its Technologies area. The analysis pointed out that, depending on the chosen formative itinerary, the student may be deprived of a more general formation. Related to the competencies and skills, areas of Mechanics, Thermodynamics, Optics, Electromagnetism, and Modern and Contemporary Physics, are explicit. Another fragility to be pointed out is in the issues related to diversity and inclusion, related to the indigenous people, the remaining quilombo and Afro-descendant communities, and people with disabilities, and restricted aspects to the document introduction and the area of Applied Human and Social Sciences.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, M. S.; GALVÃO, J. I. P.; SILVA, C. E. A BNCC e o novo panorama educacional brasileiro: para qual modelo formativo caminhamos? In: SEMINÁRIO DISCENTE DO PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ENSINO DE HUMANIDADES E LINGUAGENS, 1., 2019, Cruzeiro do Sul. Anais... Cruzeiro do Sul: UFAC, 2019. p. 41-44. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/anthesis/issue/view/163. Acesso em: 20 abr. 2020.
ASSUNÇÃO, T. V.; SILVA, A. P. T. B. Dos PCNEM à nova BNCC para o ensino de ciências: um diálogo sob a ótica da alfabetização científica. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 25, n.1, p. 235-251, mar. 2020. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5746/pdf. Acesso em: 22 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.18316/recc.v25i1.5746
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRANCO, E. P.; BRANCO, A. B. G.; IWASSE, L. F. A.; ZANATTA, S. C. Uma visão crítica sobre a implantação da Base Nacional Comum Curricular em consonância com a reforma do Ensino Médio. Debates em Educação, [s. l.], v. 10, n. 21, p. 47-70, mai/ago. 2018. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/5087. Acesso em: 22 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2018v10n21p47-70
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 22 set. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Guia de Implementação do Novo Ensino Médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2019. Disponível em: https://anec.org.br/wp-content/uploads/2021/04/Guia-de-implantacao-do-Novo-Ensino-Medio.pdf. Acesso em: 22 set. 2021.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília, DF: Ministério da Educação/SEF, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/BasesLegais.pdf. Acesso em: 22 set. 2021.
BRASIL. PCN+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, DF: MEC, SEMTEC, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf. Acesso em: 22 set. 2021.
CALLEGARI, C. [Carta demissionária]. Destinatários: conselheiros do Conselho Nacional de Educação. Brasília, DF, 29 jun. 2018. 1 carta. Disponível em: https://avaliacaoeducacional.files.wordpress.com/2018/06/carta-aos-conselheiros-do-cne.pdf. Acesso em: 12 jan. 2020.
COMPIANI, M. Comparações entre a BNCC atual e a versão da consulta ampla, item ciências da natureza. Ciências em Foco, Campinas, v. 11, n. 1, p. 91-106, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/15027. Acesso em: 27 set. 2021.
CRUVINEL, T. Avaliação qualitativa do ensino de Arte no Ensino Médio. Urdimento — Revista de Estudos em Artes Ciências, Florianópolis, v. 1, n. 34, p. 77-95, mar/abr. 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101342019077. Acesso em: 23 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573101342019077
GONÇALVES, R.; OLIVEIRA, E. A. G. Temas da Física priorizados pela Base Nacional Comum Curricular para Ensino Médio. In: JORNADA DO HISTEDBR-RO, 2., 2018, Porto Velho. Anais... Porto Velho: UNIR; IFRO, 2018. p. 223-232. Disponível em: https://jornadahistedbr.unir.br/uploads/ANAIS%20II%20JORNADA%20DO%20HISTEDBR%20RO.pdf. Acesso em: 12 jan. 2020.
MARTINS, A. F. P. Sem carroça e sem bois: breves reflexões sobre o processo de elaboração de “uma” BNCC. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, [s. l.], v. 35, n. 3, p. 689-701, dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2018v35n3p689/38038. Acesso em: 24 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p689
MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4125089/mod_resource/content/1/Roque-Moraes_Analise%20de%20conteudo-1999.pdf. Acesso em: 14 set. 2021.
MOZENA, E. R.; OSTERMANN, F. Sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e o ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, [s. l.], v. 33, n. 2, p. 327-332, ago. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2016v33n2p327/32314. Acesso em: 14 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n2p327
OLIVEIRA, E. A. G.; AMANTES, A. Ensino de astronomia nos anos iniciais a partir das novas diretrizes da Base Nacional Comum Curricular. REVES — Revista Relações Sociais, [s. l.], v. 4, n. 4, p. 1-12, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/12825. Acesso em: 27 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.18540/revesvl4iss4pp12825-01-12e
SANTOS, W. R. Tendências tecnológicas na área de ciências naturais do ensino médio: uma análise a partir dos PCN+ e da BNCC. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 9, n. 20, p. 265-288, abr. 2021. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/426/271. Acesso em: 22 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.33361/RPQ.2021.v.9.n.20.426
SILVA, S. N.; LOUREIRO, C. F. B. As vozes de professores-pesquisadores do campo da Educação Ambiental sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação Infantil ao Ensino Fundamental. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/pnkHjbvq7Q65L6Y6HJZQsgg/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 27 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320200004
TENFEN, D. N. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Caderno Brasileiro de Ensino de Física, [s. l.], v. 33, n.1, p. 1-2, abr. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2016v33n1p1/31597. Acesso em: 27 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n1p1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Qualitative Research Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.