Crossings between Phenomenology and Critical Mathematics Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1390

Keywords:

Critical Mathematics Education, Phenomenology, Philosophical chronicle, Teacher profession, Subjectivity

Abstract

This article, built in the form of a philosophical chronicle, aims to analyze how the intersection between Critical Mathematics Education and phenomenology can contribute to pedagogical practices that are more sensible to the subjectivities, experiences, and sociocultural contexts of future mathematics teachers. The methodology is situated within the qualitative and interpretative field, anchored in the philosophical chronicle as an epistemological and investigative device. This way of writing interweaves language, embodiment, and attentive listening as constitutive dimensions of teaching, challenging the boundaries between sense and sensibility. The corpus comprises theoretical texts, literary chronicles, and teacher reflections, that emerge in a dialogical movement with Bronckart's Socio-Discursive Interactionism, in dialogue with authors such as Drummond, Rubem Alves, Meireles, Verissimo, and Niskier. It is concluded that the articulation between phenomenology and Critical Mathematics Education provides powerful pathways for reinventing mathematics teaching as an ethical, dialogical, and culturally situated practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. Trad. Alfredo Bossi. Revisão e tradução de

novos textos por Ivone Castilho Benedetti. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ADORNO, T. W. Notas marginais sobre teoria e práxis. In: ADORNO, T. W. Palavras e sinais. Petrópolis: Vozes, 1995.

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. A dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.

ALVES, R. A alegria de ensinar. 13. reimp. Campinas: Papirus Editora, 2000.

ANDRADE, C. D. de. Esquecer para lembrar. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

BELLO, A. A. Introdução à fenomenologia. Tradução Ir. Jacinta Turolo Garcia e Miguel Mahfoud. Bauru: Edusc, 2006.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, W. Magia e Técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas, volume I, 7. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1994. p. 165-196.

BICUDO, M. A. V. Filosofia da Educação Matemática segundo uma perspectiva fenomenológica. In: BICUDO, M. A. V. (org.). Filosofia da Educação Matemática: fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas. São Paulo: Editora UNESP, 2010. p. 23-47.

BICUDO, M. A. V.; MONDINI, F.; MOCROSKY, L. F. A hermenêutica em educação

matemática: compreensões e possibilidades. Florianópolis: Revemat - Revista

Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v.12, n. 1, p. 1-10, jan. 2017.

BISHOP, A. J. Mathematical Enculturation: A Cultural Perspective on Mathematics Education. Netherlands: Springer, 1997.

BOTO, C. Na revolução francesa, os princípios democráticos da escola pública, laica e gratuita: o relatório de condorcet. Educação e Sociedade, Campinas, v. 24, n. 84, p. 735-762, set. 2003.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: EDUC, 1999.

BRONCKART, J. P. Gêneros de textos, tipos de discurso e sequências: por uma renovação do ensino da produção escrita. Letras, Santa Maria, v. 20, n. 40, p. 163-176, jan./jun. 2010.

BRONCKART, J. P. Gêneros textuais, tipos de discursos e operações psicolingüísticas. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 11, n. 1, p. 49-69, jan./jun. 2003.

BRONCKART, J. P. Interacionismo Sócio-discursivo: uma entrevista com Jean Paul Bronckart. Tradução de Cassiano Ricardo Haag e Gabriel de Ávila Othero. Revista Virtual de Estudos da Linguagem, Novo Hamburgo, v. 4, n. 6, p. 01-29, mar. 2006.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática no processo de construção de uma escola indígena. Revista Em Aberto, Brasília, Ano 14, n. 63, p. 92-99, jul./set. 1994.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 4. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2011.

FRANKENSTEIN, M. Relearning mathematics: A different third R - Radical maths. London: Free Association Books, 1989.

FREIRE, P. À sombra de desta mangueira. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GIROUX, H. A escola crítica e a política cultural. Tradução Dagmar M. L. Zibas. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1987.

GREER, B.; MUKHOPADHYAY, S.; POWELL, A. B.; NELSON-BARBER, S. Culturally responsive mathematics education. New York: Routledge, 2009.

HABERMAS, J. Teoria do agir comunicativo: racionalidade da ação e racionalização social. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

HEIDEGGER, M. Ser e tempo. Trad. Marcia Sá Cavalcante Schuback. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

HORKHEIMER, M. Eclipse da Razão. Trad. Sebastião Uchoa Leite. 7. ed. São Paulo: Centauro, 2007.

HUSSERL, E. A crise das ciências europeias e a fenomenologia transcendental. Trad. Diogo Falcão Ferre. Rio de Janeiro: Forense, 2012.

HUSSERL, E. Ideias para uma fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica. Tradução Márcio Suzuki. 2. ed. Aparecida: Ideias & Letras, 2006.

HUSSERL, E. Investigações lógicas I: prolegômenos à lógica pura. Tradução Diogo Ferrer. Rio de Janeiro: Forense, 2014.

HUSSERL, E. Investigações lógicas II: Investigações para a fenomenologia e a teoria do conhecimento. Tradução de Pedro M. S. Alves e Carlos Aurélio Morujão. Rio de Janeiro: Forense, 2015.

HUSSERL, E. Meditações cartesianas: Introdução à fenomenologia. Trad. Frank de Oliveira. São Paulo: Mandras, 2001.

JAPIASSÚ, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de filosofia. 5. ed. São Paulo: Jorge Zahar, 2008.

JOHNSON, A. G. Dicionário de Sociologia: guia prático da linguagem sociológica.

Trad. Ruy Jungmann. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

KNIJNIK, G. Exclução e resistência: Educação matemática e legitimidade cultural. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

LANCY, D. F.; BOCK, J. GASKINS, S. The anthropology of learning in childhood. New York: Altamira Press, 2010.

LÉVY-LEBLOND, J. Cultura Científica: impossível e necessária. In: VOGT, C. (org.) Cultura Científica: desafios. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006. p. 28-43.

LIPOVETSKY, G. A era do vazio: ensaios sobre o individualismo contemporâneo. Barueri: Manole, 2005.

MEIRELES, C. Crônicas de educação. 2. ed. São Paulo: Global Editora, 2017.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MOURA, C. A. R. Prefácio. In: HUSSERL, E. Ideias para uma fenomenologia pura e

para uma filosofia fenomenológica. 2. ed. Tradução Márcio Suzuki. Aparecida: Ideias &

Letras, 2006. p. 15-23.

NISKIER, A. A crítica da educação básica: 100 crônicas sobre educação, ciência e cultura. São Paulo: Tiziano Editorial, 2014.

NOBRE, M. A Teoria Crítica. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

POWELL, A. B. The historical development of critical mathematics education. In: WAGER, A. A.; STINSON, D. W. (eds.). Teaching mathematics for social justice: Conversations with mathematics educators. USA: NCTM, National Council of Mathematics Teachers, 2012. p. 21–34.

REZENDE, A. M.; BIANCHET, S. B. Dicionário do latim essencial. 2. ed. São Paulo: Autêntica, 2014.

SKOVSMOSE, O. Critical Mathematics Education: Concerns, Notions, and Future. In: ERNEST, P. SKOVSMOSE, O.; VAN BENDEGEM, J. P.; BICUDO, M.; MIARKA, R.; KVASZ, L.; MOELLER, R. (org.). The Philosophy of Mathematics Education. 1th ed. Switzerland: Springer Nature, 2016. p. 9-13.

SKOVSMOSE, O. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. 4. ed. Campinas: Papirus, 2008.

SKOVSMOSE, O., BORBA, M. Research methodology and critical mathematics education. In: VALERO P.; ZEVENBERGEN R. (eds.). Researching the sociopolitical dimensions of mathematics education: Issues of power in theory and methodology. 1th ed. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic, 2004. p. 207-226.

SRIRAMAN, B. (ed.). International perspectives on social justice in mathematics education. The Montana Mathematics Enthusiast, Monograph 1. Charlotte, NC: Information Age Publishing, 2008.

VERISSIMO, L. F. Comédias para se ler na escola. Apres. e seleção de Ana Maria Machado. São Paulo: Objetiva, 2001.

VITHAL, R. In search of a pedagogy of conflict and dialogue for mathematics education. Dordrecht, The Nethelands: Kluwer Academic, 2003.

WIGGERSHAUS, R. A Escola de Frankfurt: história, desenvolvimento teórico, significação política. Rio de Janeiro: DIFEL, 2002.

ZILLES, U. A fenomenologia husserliana como método radical. In: HUSSERL, E. A crise da humanidade europeia e a filosofia. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002. p. 8-41.

Published

2025-12-09

How to Cite

Oliveira, M. A. de, Pereira, P. J. dos S., & Silva, R. C. da. (2025). Crossings between Phenomenology and Critical Mathematics Education. Qualitative Research Journal , 13(37), 373–403. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1390

Issue

Section

Filosofia da Educação Matemática

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.