The foundational ideas in Gödel’s incompleteness theorem: a phenomenological analysis
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1389Keywords:
Intuition of essences (Wesensschau), Incompleteness theorem, Husserlian phenomenology, Mathematical formalization, Mathematics EducationAbstract
This paper investigates the intuitive ideas that underpin the approach and proof of Gödel's incompleteness theorem, articulating Husserlian phenomenology with mathematical practice. Guided by the central question "What foundational ideas are detected in the approach and demonstrative strategy of the theorem?", the analysis focuses on: (i) the philosophical decisions underlying the arithmetization of metamathematics and the construction of true yet unprovable propositions; and (ii) the key elements of the strategy, such as the metamathematical-arithmetical bijection, Gödel numbering, univocal symbolic encoding, and self-reference. We argue that Gödel starts from a Platonic intuition about the existence of mathematical truths irreducible to formalization, which led him to construct undecidable propositions. This study rescues the intuitive dimension as an epistemological foundation, offering contributions to Mathematics Education by presenting alternatives to formalist or structuralist reductions in Higher Education.
Downloads
References
ALES BELLO, A. Husserl e as ciências. Tradução de M. A. V. Bicudo; J. C. Bortolete; R. F. Batistela. São Paulo: Livraria da Física, 2022.
BARCO, A. Fenomenologia da Geometria. In: CONGRESSO DE FENOMENOLOGIA DA REGIÃO CENTRO-OESTE, 5., 2013, Goiânia. Anais... Goiânia: [s.n.], 2013. p. 1-10.
BATISTELA, R. F. O Teorema da Incompletude de Gödel em cursos de licenciatura em Matemática. 2017, 140 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2017.
BATISTELA, R. F.; BICUDO, M. A. V. Uma possibilidade de uma educação metamatemática trabalhando com o teorema da incompletude de Gödel. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 20, e023070, jan. 2023.
BICUDO, M. A. V. Filosofia da Educação Matemática segundo uma perspectiva fenomenológica. In: BICUDO, M. A. V. (org.). Filosofia da Educação Matemática: Fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas. São Paulo: Editora UNESP, p. 23-48. 2010.
BORTOLETE, J. C. O pensar algébrico: uma perspectiva fenomenológica. 2024. 218 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2024.
DAVIS, M. What did Gödel believe and when did he believe it? The Bulletin of Symbolic Logic, New York, v. 11, n. 2, p. 194–206, jun. 2005.
DEPRAZ, N. Compreender Husserl. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2008.
FEFERMAN, S; DAWSON JR, J. W.; GOLDFARB, W.; PARSONS, C.; SOLOVAY, R. M. Kurt Gödel - Collected works, v. 3: Unpublished essays and lectures. Oxford: Oxford University Press, 1995.
FONSECA, R. V. Teoria dos Números. Belém: Editora da Universidade do Estado do Pará (UEPA), 2011.
FONTANA, V. F. Intuição de essências na Fenomenologia de Husserl. Revista Faz Ciência, Francisco Beltrão, v. 9, n. 9, p. 167-183, jan. 2007.
GÖDEL, K. Acerca das Proposições Formalmente Indecidíveis dos Principia Mathematica e Sistemas Correlatos. In: LOURENÇO, M. (org.). O Teorema de Gödel e a Hipótese do Contínuo. Lisboa: Fundação Calouste Gulberkian, 1977. p. 245-290.
GRZIBOWSKI, S. Intuição e percepção em Husserl: leituras de Emmanuel Levinas. Revista NUFEN: phenomenology and interdisciplinarity, Belém, v. 8, n. 2, p. 65-76, ago. 2016.
HILBERT, D.; ACKERMANN, W. Grundzuge der theoretischen Logik. 5. ed. Berlin: Julius Springer, 1928.
HUSSERL, E. A origem da Geometria. Tradução de M. A. V. Bicudo. 1974.
HUSSERL, E. Investigações lógicas. Volume 1: Prolegômenos à Lógica Pura. Tradução de Pedro M. S. Alves. 2. ed. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 2005.
HUSSERL, E. Ideias para uma Fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica. Aparecida, SP: Idéias & Letras, 2006.
HUSSERL, E. A Crise das Ciências Europeias e a Fenomenologia Transcendental. Tradução de Diogo Falcão Ferrer. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 2008.
NAGEL, E.; NEWMAN, J. R. A Prova de Gödel. São Paulo: Perspectiva Editora da Universidade de São Paulo, 1973.
PEREIRA, R. H. de S. Intuições sensíveis em Kant: nem conceitualismo nem não-conceitualismo. Manuscrito: Revista Internacional de Filosofia, Campinas, v. 33, n. 2, p. 467-495, jul./dez. 2010.
SANTOS, A. M.; CARVALHO, H. M. A face extralógica do último Teorema de Fermat: um ensaio sobre a filosofia da prática matemática. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 20, e023078, jan. 2023.
SNAPPER, E. As Três Crises da Matemática: o Logicismo, o Intuicionismo e o Formalismo. Tradução de J. P. de Carvalho. Humanidades, Montes Claros, v. 2, n. 8, p. 85-93, jul./set. 1984.
SOARES, F. P. As idealidades e a fenomenologia nas Investigações Lógicas de Husserl. 2008. 158 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.
TIESZEN, R. Phenomenology, Logic, and the Philosophy of Mathematics. Cambridge: CUP, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.






