Philosophy of Mathematics and Phenomenological Philosophy of Mathematics: exposed understandings
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1362Keywords:
Mathematics, Phenomenology, Husserl, Philosophical currentsAbstract
In this paper we present understandings and reflections concerning Mathematics, briefly traversing through various philosophical perspectives towards a phenomenological approach. To this end, we are guided by the following research inquiry: “What understandings of Mathematics emerge from Husserlian phenomenological philosophy?” Guided by this question, we explore different ways of conceiving mathematical knowledge and philosophical schools that sought to establish Mathematics as an absolute science, before delving into an understanding of Mathematics within Husserlian philosophy. It is at the confluence of all experiences (spiritual, psychic and corporeal), under the rule of the first, that the objects of Mathematics are slowly constituted in historicity.Downloads
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. 2ª tiragem. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
ALES BELLO, A. Fenomenologia e ciências humanas: implicações éticas. Memorandum, [S. l], v. 11, p. 28-34, out. 2006a.
ALES BELLO, A. Introdução à Fenomenologia. Belo Horizonte: Spes Editora, 2006b.
ARISTÓTELES. Metafísica. Ensaio introdutório, texto grego com tradução e comentário de Giovanni Reale. Volume II: Texto grego com tradução ao lado. Tradução para o português de Marcelo Perine. São Paulo: Loyola, 2002.
BARKER, S. F. Filosofia da Matemática. Rio de Janeiro: Zahar Editora, 1976.
BECKER, F. Construção do Conhecimento Matemático: natureza, transmissão e gênese. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 33, n. 65, p. 963-987, dez. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v33n65a01.
BICUDO, M. A. V. The constitution of mathematical science from a phenomenological perspective. RIPEM – Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Brasília, v. 1, n. 1, p 54–67, jan./dez. 2011.
BICUDO, M. A. V. Um ensaio sobre concepções a sustentarem sua prática pedagógica e produção de conhecimento da Educação Matemática. In: FLORES, C.R.; CASSIANI, S. (org.). Tendências contemporâneas nas pesquisas em educação matemática e científica: sobre linguagem e práticas culturais. Campinas: Mercado das Letras, 2013. p. 17-40.
BICUDO, M. A. V.; SILVA, A. A. Análise de descrições de vivências em situações de constituição de conhecimento. In: BRANDÃO, C.; CARVALHO, J. L.; RIBEIRO, J.; COSTA, A. P. (org.). A prática na investigação qualitativa: exemplos de estudos. Aveiro: Ludomedia, 2018. v. 2, p. 153-178.
BICUDO, M. A. V. Sobre história e historicidade em Edmund Husserl. Cadernos da EMARF, Fen. e Direito, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 1-174, abr./set. 2016. Disponível em: https://sfjp.ifcs.ufrj.br/revista/downloads/sobre_historia_e_historicidade.pdf. Acesso em: 23 nov. 2020.
BICUDO, M. A. V. Pesquisa fenomenológica em educação: possibilidades e desafios. PARADIGMA, Maracay, v. 41, n 2, p. 30-56, jun. 2020. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/928. Acesso em: 14 jun. 2021.
BICUDO, M. A. V. Corpo vivente: centro de orientação eu-mundo-outro. Médica Review, [S. l.] v. 10, n. 2, p. 119-135, out. 2022. Disponível em: https://edulab.es/revMEDICA/article/view/5342/3595. Acesso em: 14 jun. 2023.
DARTIGUES, A. O que é fenomenologia? Tradução de Maria José J. G. de Almeida. 32ª ed. São Paulo: Centauro, 2005.
DAVIS, P. J.; HERSH, R. A Experiência Matemática. Trad. de João Bosco. 2ª ed. Rio de Janeiro, Francisco Alves: Pitombeira, 1985.
DRAGO, A. The birth of the non-Euclidean geometries as the more significant crisis in the foundations of modern Mathematics. Logic and Philosophy of Science, Selected Proceedings of the SILFS 2010 International Congress, v. 9, n. 1, p. 103-110, 2011. Disponível em: https://sites.units.it/episteme/L&PS_Vol9No1/L&PS_Vol9No1_2011_09_Drago.pdf. Acesso em: 12 dez. 2023.
FURTADO, J. L. Verdade na Fenomenologia de Husserl. Ouro Preto: UFOP, 2019.
HUSSERL, E. A ideia da fenomenologia. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 2000.
HUSSERL, E. Meditações cartesianas: uma introdução a Fenomenologia. Tradução de Frank de Oliveira. São Paulo: Madras, 2001.
HUSSERL, E. Ideias para uma fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica: introdução à fenomenologia pura. Tradução de Márcio Suzuki. 2. ed. São Paulo: Ideias & Letras, 2006.
HUSSERL, E. A ingenuidade da ciência. Tradução de Marcella Marino Medeiros Silva Revista Scientia AE Studia, São Paulo, v. 7, n. 4, p. 659-670, dez. 2009.
HUSSERL, E. A crise das ciências europeias e a fenomenologia transcendental: uma introdução a filosofia fenomenológica. Tradução de Diogo Falcão Ferrer. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.
HUSSERL, E. Meditações cartesianas: uma introdução a Fenomenologia. Tradução de Fábio Mascarenhas Nolasco. São Paulo: Edipro, 2019.
KLÜBER, T. E.; TAMBARUSSI, C. M.; MUTTI, G. S. L. O problema filosófico da teoria da representação e desdobramentos para a Modelagem Matemática na Educação Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 289-324, ago. 2022.
LOHMAR, D. Intuição na Matemática. Sobre a função da variação eidética nas provas Matemáticas. Phainomenon, [S.l.], v. 20-21, p. 9-24, out. 2010. Disponível em http://phainomenon-journal.pt/index.php/phainomenon/article/view/261. Acesso em: 30 ago. 2022.
MACHADO, N. J. Matemática e realidade: análise dos pressupostos filosóficos que fundamentam o ensino da Matemática. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
MOURA, C. A. R. Crítica da razão na fenomenologia. São Paulo: Nova Stella/Usp, 1989.
MOURA, C. A. R. “Prefácio”. In: HUSSERL, E. Ideias para uma fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica: introdução à fenomenologia pura. Tradução de Márcio Suzuki. 2. ed. São Paulo: Ideias & Letras, 2006. p. 15-23.
PONTE, J. P.; BOAVIDA, A.; GRAÇA, M.; ABRANTES, P. Didáctica da Matemática: Ensino secundário. Lisboa: Ministério da Educação, Departamento do Ensino Secundário, 1997.
ROSA, M.; BICUDO, M. A. V. Focando a constituição do conhecimento matemático que se dá no trabalho pedagógico que desenvolve atividades com tecnologias digitais. In: Paulo, R. M.; Firme I. C.; Batista, C. C. (org.). Ser professor com tecnologias: sentidos e significados. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2018. p. 1-28.
SILVA, J. J. Filosofias da Matemática. São Paulo: Editora UNESP, 2007.
SILVA, J. J. Matemática e Fenomenologia. In: Seminário Internacional de Pesquisa e Estudos Qualitativos, 2., 2004, Bauru. Anais... São Paulo: Sociedade de Estudos e Pesquisa Qualitativa; Bauru, 2004, p. 1-5.
SNAPPER, E. As três crises da Matemática: o logicismo, o intuicionismo e o formalismo. Revista Humanidades, Brasília, v. 2, n. 8, p. 85-93, jul./set. 1984.
SOARES, F. P. A idealidade e a fenomenologia nas Investigações Lógicas de Husserl. 2008. 158 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.
SOKOLOWSKI, R. Introdução à Fenomenologia. Tradução: Alfredo de Oliveira Moraes. São Paulo: Loyola, 2004.
STEIN, E. J. Mundo Vivido: das vicissitudes e dos usos de um conceito da fenomenologia. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.






