The formation memorial: its centrality in biographical-narrative research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1207

Keywords:

Formation Memorial, Narrative Reflectiveness, Professional Reflexiviness, Professional Constitution

Abstract

This text refers to a meta-analytical study that uses three PhD theses as its analytical corpus; their authors are a female and a male mathematics teacher and a Childhood Education pedagogical coordinator. The three authors presented their theses as biographical narratives, and their formation memorials permeate the whole text, intersecting with the stories of research participants. This work seeks to find narrative evidence of professional constitution and narrative processes of reflexiveness in these authors' theses. The analysis was conducted in three thematic units that emerged from the memorials: the professional constitution, the role of the other in this constitution, and the processes of narrative reflexiveness. The texts are marked by processes of narrative reflexivity and reveal the researchers' constitution, while also demonstrating new ways of producing research in Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adair Mendes Nacarato, Universidade São Francisco

Licenciada em Matemática, Mestra e Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco. 

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João, 2010.

BICUDO, M. A. V. Meta-análise: seu significado para a pesquisa qualitativa. REVEMAT, Florianópolis, v. 9, ed. temática, p. 7-20, jun. 2014. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2014v9nespp7

BOLÍVAR, A.; DOMINGO, J.; FERNÁNDES, M. La investigación biográfico-narrativa en educación, enfoque y metodología. Madrid: La Muralla, 2001.

BOLÍVAR, A.; DOMINGO SEGOVIA, J. La investigación (auto)biográfica en educación. Barcelona: Octaedro, 2019.

BRUNER, J. Atos de Significação. Tradução de Sandra Costa. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Tradução do Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011.

CUSTÓDIO, I. A. Tecendo narrativas a partir das experiências de aprender e de ensinar noções espaciais nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2020. 252 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade São Francisco, Itatiba, 2020.

DELORY-MOMBERGER, C. Biografia e Educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal: EDUFRN, 2008.

DOMINICÉ, P. O processo de formação e alguns de seus elementos relacionais. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN, 2010. p. 81-95.

FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (org). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN, 2010, p. 171-177.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. Tradução de Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

LEANDRO, E. G.; PASSOS, C. L. B. O paradigma indiciário para análise de narrativas. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e74611, p. 1-28, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.74611

NACARATO, A. M.; MOURA, J. F. Como nos tornamos pesquisadores narrativos. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022. DOI: https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2022.104

PASSEGGI, M. C. Reflexividade narrativa e poder de auto(trans)formador. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 93-113, jan./ mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8018

PEREIRA, J. T. G. Trajetórias e histórias de egressos de um curso de Licenciatura em Matemática: indícios de identidades docentes. 2023. 285 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade São Francisco, Itatiba, 2023.

SMOLKA, A. L. B. O (im)pertinente na apropriação das práticas sociais. Caderno Cedes, Campinas, ano XX, n. 50, p. 26-40, abr. 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622000000100003

VILAS BOAS, S. N. “Sou feita de retalhos”: narrativas das experiências de uma coordenadora pedagógica da Educação Infantil. 2022. 277 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade São Francisco, Itatiba, 2022.

Published

2025-07-17

How to Cite

Nacarato, A. M. (2025). The formation memorial: its centrality in biographical-narrative research. Qualitative Research Journal , 13(35), 403–420. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1207

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.