Drawing autobiographic narratives: everyday life from the perspective of Sobradinho children in the Federal District of Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1195

Keywords:

Infancy, Daily life, Body, School

Abstract

This research aimed to understand the perspective of children about everyday life, shared in a public school located in the community of Sobradinho II, Federal District of Brazil. Therefore, this study is based on a qualitative approach, presenting the sociologies of everyday life and childhood as theoretical and methodological contributions. The research instruments used were participant observation, conversational interviews, and the production of drawings, in which the autobiographical narratives of the subjects were captured. The information gathered were analyzed the relationship between the literature, the researcher’s point of view, and that of the children, converted, throughout the text, into episodic excerpts. The recorded narratives allowed identifying the children’s interpretations about the “everyday body”, a symbolic and ritualized body that transcends tensions, ruptures, and idiosyncrasies, resulting from social interactions forged through play in family environments, at school, and in the use of media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mayrhon José Abrantes FARIAS, Universidade Federal do Maranhão

Docente do Departamento em Educação Física da Universidade Federal do Maranhão (DEF/UFMA). Pós-doutorado em Educação Comparada (PPGE/UnB). Doutorado em Educação Física (PPGEF/UnB). Licenciatura Plena em Educação Física pela UFMA.

References

BROUGÈRE, G. Vida cotidiana e aprendizagem. In: BROUGÈRE, G.; A. ULMANN, (Org.), Aprender pela vida cotidiana. Campinas, Autores associados, 2012, p. 11-24.

BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. São Paulo: Cortez, 2010.

BROUGÈRE, G. Brinquedos e companhia. São Paulo: Cortez, 2004.

BUCKINGHAM, D. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Loyola, 2007.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

CORSARO, W. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

CORSARO, W. Entrada no campo, aceitação e natureza da participação nos estudos etnográficos com crianças pequenas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 443-464, maio/ago. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200008

DELGADO, A. C. C.; MÜLLER, F. Em busca de metodologias investigativas com as crianças e suas culturas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 125, p. 161-179, maio/ago. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000200009

FARIAS, M. J. A.; SOUZA, A. L. de. Desenhando experiências com o brincar: narrativas autobiográficas de professores de Educação Física em Formação inicial. Horizontes, [S. l.], v. 41, n. 1, p. e023022, 2023. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v41i1.1545

FARIAS, M. J. A. ; WIGGERS, I. D. 'Tio, eu gosto é de treta!' Brincando e brigando na escola. Revista Movimento, v. 25, p. 01-14, 2019. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.88343

FARIAS, R. N. P.; WELLER, W.; WIGGERS, I. D. Escalas infantis na cidade modernista: como crianças vivem e exploram Brasília. Revista Sociedade e Estado, v. 37, p. 163-192, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202237010008

FERREIRA, F. M.; VASCONCELOS, R. L.; WIGGERS, I. D. Convite a histórias de viajantes: antropologia, educação comparada e pesquisas com crianças. Linhas Críticas, v. 27, p. 1-19, 2021. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.31301

FERREIRA, H. R.; NUNES, A. L. S.; WIGGERS, I. D. '1, 2, 3 Salve eu': interpretando desenhos sobre brincadeiras preferidas. Revista Licere, v. 26, p. 82-106, 2023. DOI: https://doi.org/10.35699/2447-6218.2023.49541

FERREIRA, M. M. “Branco demasiado” ou… reflexões epistemológicas, metodológicas e éticas acerca da pesquisa com crianças. In: SARMENTO, M. J..; GOUVÊA, M. C. S. (Orgs.) Estudos da Infância: educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 143-162.

GOFFMAN, E. Ritual de interação: ensaios sobre o comportamento face a face. Tradução Fábio Rodrigues Ribeiro da Silva. Petrópolis: Vozes, 2011.

GOFFMAN, E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1988.

GRAUE, M. E.; WALSH, D. Investigação etnográfica com crianças: teorias, métodos e ética. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.

GIDDENS, A.; BECK, U.; LASH, S. Modernização reflexiva. São Paulo: UNESP, 1995.

LE BRETON, D. Antropologia do corpo e modernidade. 3.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

MÜLLER, F. Retratos da infância na cidade de Porto Alegre. 2007. 218f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

PAIS, J. M. Sociologia da vida quotidiana. 5a ed. Lisboa: ICS, 2009.

PAIS, J. M. Culturas juvenis. Lisboa: Imprensa Nacional, 2003.

PAIS, J. M. Vida cotidiana: enigmas e revelações. São Paulo: Cortez, 2003a.

PAIS, J. M. Nas rotas do quotidiano. Rev. Crít. de Ciênc. Sociais, n.º 37, p.105 – 115, Coimbra, jun./1993.

PAIS, J. M. Paradigmas sociológicos na análise da vida quotidiana. Análise social, v.33, n. 90, p. 7-57, 1987.

PERRENOUD, P. Ofício de aluno e sentido do trabalho escolar. Porto: Porto Editora, 1995.

PINTO, M.; SARMENTO, M. J. As crianças: contextos e identidades. Braga: Universidade do Minho: Centro de Estudos da Criança, 1997.

SACRISTÁN, J. G. O aluno como invenção. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SANTOS, H. C. C.; NACARATO, A. M. Narrativas de crianças do 1.o ano do Ensino Fundamental sobre a cor da pele. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 27, e225384, 2022. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v27e2022a5384

SARMENTO, M. J. O estudo de caso etnográfico em educação. In: ZAGO, N.; CARVALHO, M. P.; VILELA, R. A. T. Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. Rio de Janeiro: DP&A, p.137-179, 2003.

SGRITTA, G. B. Childhood, normalization and project. International Journal of Sociology, v.17, n. 3, p.38-57, 1987. DOI: https://doi.org/10.1080/15579336.1987.11769933

TSUHAKO, Y. N.; MILLER, S. O ensino do desenho como linguagem: em busca da poética pessoal. São Paulo: Cultura acadêmica, 2021.

WIGGERS, I. D. “Eu fiz um robô com rodas e tomada misturado com uma pessoa qualquer... ele tem um canhão com bola e raio laser...”: um estudo sobre representações corporais de crianças. In: ARROYO, M. G.; SILVA, M. R. da. (Orgs.). Corpo-infância. Petrópolis: Vozes, 2012, p.303-330.

WÜRDIG, R. Brigar: um dos sentidos do recreio? Educação Unisinos. v.18, n.2, p.185-192, mai./ago., 2014. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2014.182.09

WIGGERS, I. D.; VIEIRA, C. A.; BARRETO, A. C.; FREIRE, J. O. Colecionando desenhos e compreendendo as crianças: a experiência de organizar um acervo de desenhos infantis. Humanidades & Inovação, v. 8, p. 177-187, 2021.

Published

2025-07-01

How to Cite

FARIAS, M. J. A. (2025). Drawing autobiographic narratives: everyday life from the perspective of Sobradinho children in the Federal District of Brazil. Qualitative Research Journal , 13(35), 66–87. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1195

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.