Cultural moment as a drive of autobiographical narratives in research-training with beginning teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1177

Keywords:

Cultural Moment, Research-Training, Autobiographical narratives, Professional induction, Teacher training

Abstract

In this article, we present part of a research-training project with beginning teachers, developed collaboratively between three public universities. With the intention of making the meetings more welcoming, sensitive, humanized, trustworthy and enabling the exchange of narratives/experiences, we organized spaces for “cultural moments” by presenting scenes from films, poetry, excerpts of speeches and texts, music, among others. The study is theoretically guided by the understanding of what research-training is (Josso, 2006); professional induction (Cruz; Farias; Hobold, 2020), autobiographical narratives and cultural training especially based on the concepts of Bourdieu (2016), Campos (2002) and Chaui (2008, 2018). Six researchers/trainers and seventeen early-career teachers from the South of Brazil participated in the research-training project. It was found that the cultural moment encourages critical reflection and approchement between the participants in the research-training, via induction, contributing to the actions and reactions of teachers in relation to the difficulties that affect the beginning of a teaching career.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia de Souza Hobold, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Departamento de Metodologia de Ensino da Universidade Federal de Santa Catarina. Membro associada do GT8 da ANPEd, ANFOPE, REDESTRADO, SBPC, ANPAE, ANDIPE e da Ripefor. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

Silvia Zimmermann Pereira Guesser, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas: Formação de Professores e Práticas de Ensino (FOPPE). Professora nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental na Rede Municipal de Educação e Cultura do Município de Antônio Carlos – SC - Brasil.

Zenira Maria Malacarne Signori, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas: Formação de Professores e Práticas de Ensino (FOPPE). Pedagoga na Universidade Federal de Santa Catarina, Campus Blumenau.

References

AO MESTRE COM CARINHO. Direção: James Clavell. Produção: Columbia Pictures. 1967. Data de publicação 20 ago. 2019. Duração: 1h42min.02seg. Disponível em: https://ok.ru/video/1448841841227.

ANDRÉ, M. Políticas e programas de apoio aos professores iniciantes no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 145, p. 112-129, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000100008 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000100008

ANDRÉ, M. Professores iniciantes: egressos de programas de iniciação à docência. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 23, p. 1-20, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782018230095 DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230095

ARROYO, M. G. Ofício de Mestre: imagens e autoimagens. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

BOURDIEU, P. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2016, p. 79-88.

CAMPOS, N. P. de. A construção do olhar estético-crítico do educador. Florianópolis: UFSC, 2002.

CHAUI, M. Cultura e democracia. Crítica y Emancipación: Latin American Journalof Social Sciences, [S. l.], v. 1, p. 53-76, jun. 2008. Disponível em: Libreria - CLACSO - Crítica y EmancipaciónNº

CHAUI, M. Escritos de Marilena Chaui: o que é cultura? Youtube. Disponível em: Escritos de Marilena Chaui | O que é cultura? (youtube.com). Acesso em: 02 fev. 2024.

CLANDININ, D. J.; CONELLY, M. Pesquisa Narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Tradução do Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores: ILEEL/UFU. 2. ed. Uberlândia: UFU, 2015. DOI: https://doi.org/10.14393/EDUFU-978-85-7078-279-3

CRUZ, G. B. da; FARIAS, I. M. S. de; HOBOLD, M. de S. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 14, e4149114, p. 1-15,2020. DOI: https://doi.org/10.14244/198271994149 DOI: https://doi.org/10.14244/198271994149

DELORY-MOMBERGER, C. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 1, n.1, p.133-147, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2016.v1.n1.p133-147

FREIRE, P. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 18. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Professora, sim; tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo [SP]:Olho d’Água, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

FREITAS, D. de; GALVÃO, C. O uso de narrativas autobiográficas no desenvolvimento profissional de professores. Ciências & Cognição, [S. l.], ano 4, v. 12, 2007. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-58212007000300021 Acesso em: 24 jan. 2025.

HUBERMANN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de professores. Porto [Portugal]: Porto Editora, 1995. p. 31-61.

JOSSO, M. C. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 373-383, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200012 DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200012

LONGAREZI, A. M.; SILVA, J.L. da. Pesquisa-formação: um olhar para sua constituição conceitual e política. Revista Contrapontos, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 214-225, set./dez. 2013. DOI: 10.14210/contrapontos.v13n3.p214-225 DOI: https://doi.org/10.14210/contrapontos.v13n3.p214-225

MARCELO, C.; VAILLANT, D. Políticas y programas de inducción em la docencia em Latinoamérica. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1224-1249, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144322. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144322

MEDEIROS, E. A. de; AGUIAR, A. L. O. O método autobiográfico e de histórias de vida: reflexões teórico-metodológicas a partir da pesquisa em educação. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v.11, n.27. p.149-166, out./dez.2018. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/7884 Acesso em: 15 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v11i27.7884

NÓVOA, A. Jovens professores: o futuro da profissão. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023001, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/833 Acesso em: 15 fev. 2024.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. e84910, set. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623684910 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623684910

PINEAU, G. As histórias de vida em formação: gênese de uma corrente de pesquisa-ação-formação existencial. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.2, p.329-343, maio/ago.2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/vBbLxwHQHLFnfrS48HYbhxw/ Acesso em: 25 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200009

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente. Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

VILELA, M. A. F.; MELO, C. P. de. A física em tempo da Covid-19: ciência para enfrentar a crise. In: VILELA, M. A. F.et al. (Org.). A universidade e a pandemia da Covid-19: a educação e seus desafios contemporâneos. Recife: Ed. UFPE, 2022. p. 98-125.

Published

2025-07-17

How to Cite

Berri de Sousa, G. C., de Souza Hobold, M., Zimmermann Pereira Guesser, S., & Malacarne Signori, Z. M. (2025). Cultural moment as a drive of autobiographical narratives in research-training with beginning teachers . Qualitative Research Journal , 13(35), 267–294. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.35.1177

Issue

Section

PESQUISAS COM NARRATIVAS (AUTO) BIOGRÁFICAS: LADRILHANDO PERCURSOS E EXPERIÊNCIAS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES E NA DOCÊNCIA

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.