A qualitative-phenomenological investigation in a mathematical education laboratory activity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1391

Keywords:

Phenomenology, Qualitative Research., Geometric knowledge, Mathematical Education Laboratory

Abstract

Here, we reflect on pedagogic practices under the light of qualitative thinking in the background of a field research experiment with eighth grade students in a public school. Students were given a task to make up a boardgame aimed at developing knowledge in geometry, which was based on ideas from scholarly outputs focused around qualitative phenomenonlogical thinking. We discuss results reflecting on how the constitution of geometric knowledge happened in a qualitative-friendly environment. We also reflect on the phenomenological bases assumed by the researchers during methodological design, data collection and analysis, and for intended pedagogic practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raniane Lucimar Almeida de Aquino, Prefeitura

Graduated in Mathematics from UFJF. Master in Mathematics Education. Teacher at the Prefecture  of Juiz de Fora.

References

AQUINO, R. L. A. Conhecimento geométrico no espaço e tempo pedagógicos de um laboratório de educação matemática. 2021. 115f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Instituto de Ciências Exatas, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2021.

ARENDT, H. A Vida do Espírito. Rio de Janeiro: Editora Brasileira, 2009.

BICUDO, M. A. V. A contribuição da fenomenologia à educação. In: BICUDO, M. A.V. CAPPELLETTI, I. F. (org.). Fenomenologia, uma visão abrangente da educação. São Paulo: Olho D´Água, 1999. p. 11-51.

BICUDO, M. A. V. Análise fenomenológica estrutural e variações interpretativas. In: BICUDO, M. A. V. (org.). Pesquisa Qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011. p. 53-74.

BICUDO, M. A. V. A lógica da pesquisa qualitativa e os modos de procedimentos nela fundados. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v.9, n.22, p. 540-552, dez. 2021.

CIFUENTES, J. C. Fundamentos estéticos da matemática, da habilidade à sensibilidade. In: BICUDO, M. A. V. (org.). Filosofia da Educação Matemática, concepções e movimento. Brasília: Plano Editora, 2003. p. 59 -80.

COÊLHO, I. M. Fenomenologia e Educação. In: BICUDO, M. A. V. Fenomenologia, uma visão abrangente da educação. São Paulo: Olho D´Água, 1999. p. 53-104.

DETONI, A. R.; PAULO, R. M. A organização dos dados da pesquisa em cena: um movimento possível de análise. In: BICUDO, M. A. V. (org.). Pesquisa Qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011. p. 99-120.

FREIRE, I.P.; MACEDO, S. M. F. A investigação qualitativa em educação – aspectos epistemológicos e éticos. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v.10, n.24, p. 276-296, abr./ago. 2022.

KLUTH, V. S. O que acontece no encontro sujeito-matemática? 1997. 185 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 1997.

PATTON, M. Q. Qualitative Research and Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice. 2. ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2002.

PAULO, R. M. O significado dos diagramas na produção do conhecimento geométrico. In: BICUDO, M. A. V. (org.) Filosofia da Educação Matemática: fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas. São Paulo: Ed. Unesp, 2010. p. 169 – 192.

PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. da. Investigações Matemáticas na Sala de Aula. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

ROSSY, N. da C. Fração e sua representação como medida de comprimento: uma experiência de ensino-aprendizagem no contexto de um laboratório de Educação Matemática. 2014. 131f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) – Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2014.

TEO, C. R. P. A., MATTIA, B. J. Encontros Dialógicos: uma reinvenção freireana para a atividade de pesquisa colaborativa. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v.12, n.32, p. 624-650, set./dez. 2024.

VENTURIN, J.A. A educação matemática no Brasil da perspectiva do discurso de pesquisadores. 2015. 541 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2015.

Published

2025-12-09

How to Cite

Detoni, A. R., & Almeida de Aquino, R. L. (2025). A qualitative-phenomenological investigation in a mathematical education laboratory activity. Qualitative Research Journal , 13(37), 269–286. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.37.1391

Issue

Section

Filosofia da Educação Matemática

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.