Physical education as a curricular component: intellectuals, knowledge and teaching
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.36.868Keywords:
School Physical Education, Intellectuals, Curriculum componente, Body culture of movementAbstract
This theoretical study aims to reflect on the theoretical and practical developments involved in treating Physical Education as a curricular component. The motivation for this work stems from the author's experiences as a basic education teacher. To support the theoretical-methodological foundation of the study, we engaged in a specialized discussion within the field, guided by issues related to the role of the Physical Education teacher as an intellectual, the meaning of the term “curricular component”, the type of knowledge Physical Education brings to the school context, and the didactic implications of thematizing the body culture of movement in basic education. The study indicates that recognizing Physical Education as a curricular component entails a set of responsibilities and rights. These revolve around the tension between its historical role as a school activity and the contemporary claim for its recognition as a legitimate educational discipline within the school curriculum.
Downloads
References
BAGNARA; I. C; FENSTERSEIFER, P. E. Educação Física escolar: política, currículo e didática. Ijuí: Ed. Unijuí, 2019.
BAGNARA; I. C; FENSTERSEIFER, P. E. O desafio didático da educação física escolar: o tempo e o lugar da didática na formação inicial. Revista Cocar, Belém, v.14, n. 29, p. 565-583, maio/ago. 2020 Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3394. Acesso em: 31 maio 2024.
BETTI, M. Educação Física escolar: ensino e pesquisa-ação. 2. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.
BETTI, Mauro. Educação física e sociedade: a educação física na escola brasileira. São Paulo, Movimento, 1991.
BETTI, M. O que a semiótica inspira ao ensino da Educação Física. Discorpo, São Paulo, n. 3, p. 25-45, out. 1994. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Mauro-Betti/publication/281407725_O_que_a_semiotica_inspira_ao_ensino_da_educacao_fisica/links/55e5b5c908aede0b57371d0c/O-que-a-semiotica-inspira-ao-ensino-da-educacao-fisica.pdf. Acesso em: 31 maio 2024.
BRACHT, V. A educação física escolar no Brasil: o que ela vem sendo e o que ela pode ser (elementos de uma teoria pedagógica da educação física). Ijuí: Unijuí, 2019.
BRACHT, V. Práticas corporais: falar sobre o indizível. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE e CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 23 e 10., Fortaleza. Anais... Fortaleza: editora do CBCE, 2023. p. 1-8. Disponível em: https://www.cbce.org.br/evento/upload/367/VF-367-103335.pdf. Acesso em: 31 maio 2024.
BRACHT, V. Educação Física & ciência: cenas de um casamento (in) feliz. Ijuí: Unijuí, 1999.
BRACHT, V. Educação Física e aprendizagem social. Porto Alegre: Magister, 1992.
BRACHT, V. Entre a inovação e o desinvestimento pedagógico na educação física no Brasil. In: BRACHT, V; ALMEIDA, U. R; WENETZ, I. (org.). A educação física escolar na América do sul: entre a inovação e o abandono/desinvestimento pedagógico. Curitiba: Editora CRV, 2018. p. 45-49. DOI: https://doi.org/10.24824/978854442199.4
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 31 maio 2024.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 31 maio 2024.
CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação. Porto Alegre, n. 2, p. 177-229. 1990. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/387701504/CHERVEL-A-Historia-Das-Disciplinas-Escolares-reflexoes-Sobre-Um-Campo-de-Pesquisa. Acesso em: 24 julho 2025.
FARIA, B. de A; BRACHT, V; MACHADO, T. da. S; ALMEIDA; C. E; ALMEIDA, U. R; ALMEIDA, F. Q. Inovação pedagógica na educação física. O que aprender com práticas bem sucedidas? Ágora para la EF y el deporte, Valladolid, v. 01, n. 12, p. 11-28. 2010. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3217498. Acesso em: 31 maio 2024.
FENSTERSEIFER, P. E. O que significa aprender no âmbito da Cultura Corporal de Movimento? Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 7, n. 2, p. 320-328, maio/ago. 2012. Disponível em: https://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/3152/1987. Acesso em: 24 Julho 2025.
FENSTERSEIFER, P. E; GONZÁLEZ, F. J. Desafios da legitimação da Educação Física na escola republicana. Horizontes – Revista de Educação, Dourados, v. 1, n. 2, p. 33-42, jul./dez. 2013. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/3163. Acesso em: 31 maio 2024.
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São
Paulo: Editora Scipione, 1989.
FURTADO, R. S; BORGES, C. N. F. Educação Física escolar: legitimidade e
escolarização. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 7, n. 10, p. 24-38, jun. 2020.
GHIRALDELLI JÚNIOR, P. Educação Física progressista: a Pedagogia Crítico-Social dos Conteúdos e a Educação Física Brasileira. São Paulo: Edições Loyola, 1988.
GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
GONZÁLEZ, F. J. Atuação dos professores da educação física escolar: entre o abandono do trabalho docente e a renovação pedagógica. In: BRACHT, V; ALMEIDA, U. R; WENETZ, I. (org.). A educação física escolar na américa do sul: entre a inovação e o abandono/desinvestimento pedagógico. Curitiba: Editora CRV, 2018. p. 51-64.
GONZÁLEZ, F. J; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do não lugar da EF escolar I. Cadernos de Formação RBCE, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 9-24, set. 2009. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/929. Acesso em: 31 maio 2024.
GONZÁLEZ, F. J; FRAGA, A. B. Afazeres da Educação Física na Escola: planejar, ensinar, partilhar. Erechim: Edelbra, 2012.
KUNZ, E. Transformações Didático-Pedagógicas do Esporte. Ijuí: Unijuf, 1994
MILLS, C. W. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.
NAHAS, M. V; PIRES, M. C; WALTRICK; A. C. de. A; DE BEM; M. F. L. Educação para a atividade física e saúde. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 57-65. 1995. Disponível em: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/452. Acesso em: 31 maio 2024.
OLIVEIRA, V. M de. O que é Educação Física. São Paulo: Editora brasiliense, 1983.
PIROLO, A. L; CAPARRÓZ; D. M; TERRA; D. V; CAPARRÓZ, F. E; PALAFOX. G. H. M. Componente curricular. In: GONZÁLEZ, F. J; FENSTERSEIFER, P. E (orgs.). Dicionário crítico de Educação Física. Ijuí: Ed. Unijuí, 2005. p. 90-94.
SOARES, C. L; TAFFAREL, C. N. Z; VARJAL, E; CASTELLANI FILHO, L; ESCOBAR, M. O; BRACHT, V. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
TEIXEIRA, I. V. F; SANTOS, S. D. G. Análise dos fatores condicionantes ao desinvestimento Pedagógico na Educação Física escolar. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 26, p. 1-21, e-20453.042, maio. 2023. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20453. Acesso em: 31 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.26.20453.042
TANI, G; MANOEL, E. de. J; KOKUBUN, E; PROENÇA, J. E. Educação Física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1988.
VAGO, T. M. Educação Física na escola: para enriquecer a experiência da infância e da juventude. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qualitative Research Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.