Physical education as a curricular component: intellectuals, knowledge and teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.36.868

Keywords:

School Physical Education, Intellectuals, Curriculum componente, Body culture of movement

Abstract

This theoretical study aims to reflect on the theoretical and practical developments involved in treating Physical Education as a curricular component. The motivation for this work stems from the author's experiences as a basic education teacher. To support the theoretical-methodological foundation of the study, we engaged in a specialized discussion within the field, guided by issues related to the role of the Physical Education teacher as an intellectual, the meaning of the term “curricular component”, the type of knowledge Physical Education brings to the school context, and the didactic implications of thematizing the body culture of movement in basic education. The study indicates that recognizing Physical Education as a curricular component entails a set of responsibilities and rights. These revolve around the tension between its historical role as a school activity and the contemporary claim for its recognition as a legitimate educational discipline within the school curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renan Santos Furtado, Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPA (PPGED) no ano de 2022. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPA (PPGED) no ano de 2019. Especialista em Educação Física Escolar pela Escola Superior Madre Celeste (ESMAC) no ano de 2018. Graduado em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Pará (UFPA) no ano de 2017. Professor DIII-1 da Universidade Federal do Pará (UFPA), da carreira de Magistério do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT), lotado na Unidade Acadêmica Escola de Aplicação. Pesquisador do Centro Avançado de Estudos em Educação e Educação Física (CAÊ-UFPA), atuando na Vice liderança do grupo e na linha de pesquisa de "Corpo, Cultura Corporal e Práticas Corporais". Associado ao Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE), atuando como Revisor de trabalhos acadêmicos para eventos nacionais da entidade e como membro da Coordenação e Comitê Científico do GTT de Epistemologia desde 2021. Membro do Coletivo Luta Marajoara. Atua como Revisor/Parecerista ad hoc de periódicos nacionais e internacionais das áreas da Educação, Interdisciplinar e Educação Física, tais como: Arquivos em Movimento (UFRJ), Educación Física y Deporte (EFYD), Conexões (UNICAMP), Revista Brasileira de Ciências do Esporte (UNB), Corpoconsciência (UFMT), Cadernos de Formação RBCE (CBCE), Interfaces da Educação (UEMS), Debates em Educação (UFAL), ETD - Educação Temática Digital (UNICAMP), Linhas Críticas (UNB), Retratos da Escola (CNTE), Ensino, Educação e Ciências Humanas (KROTON Educacional), Revista de Educação Popular (UFU), Retos (FEADEF), Revista Cocar (UEPA), Pro-Posições (UNICAMP), Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (INEP) e Revista Pesquisa Qualitativa (PUC/São Paulo). Coordena e colabora em projetos de pesquisa, de extensão e desenvolve práticas de formação, orientações e estudos na área da Educação Física, com ênfase nos seguintes temas: Educação Física Escolar; Corpo e Práticas Corporais e Questões Epistemológicas da Educação Física.

References

BAGNARA; I. C; FENSTERSEIFER, P. E. Educação Física escolar: política, currículo e didática. Ijuí: Ed. Unijuí, 2019.

BAGNARA; I. C; FENSTERSEIFER, P. E. O desafio didático da educação física escolar: o tempo e o lugar da didática na formação inicial. Revista Cocar, Belém, v.14, n. 29, p. 565-583, maio/ago. 2020 Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3394. Acesso em: 31 maio 2024.

BETTI, M. Educação Física escolar: ensino e pesquisa-ação. 2. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.

BETTI, Mauro. Educação física e sociedade: a educação física na escola brasileira. São Paulo, Movimento, 1991.

BETTI, M. O que a semiótica inspira ao ensino da Educação Física. Discorpo, São Paulo, n. 3, p. 25-45, out. 1994. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Mauro-Betti/publication/281407725_O_que_a_semiotica_inspira_ao_ensino_da_educacao_fisica/links/55e5b5c908aede0b57371d0c/O-que-a-semiotica-inspira-ao-ensino-da-educacao-fisica.pdf. Acesso em: 31 maio 2024.

BRACHT, V. A educação física escolar no Brasil: o que ela vem sendo e o que ela pode ser (elementos de uma teoria pedagógica da educação física). Ijuí: Unijuí, 2019.

BRACHT, V. Práticas corporais: falar sobre o indizível. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE e CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 23 e 10., Fortaleza. Anais... Fortaleza: editora do CBCE, 2023. p. 1-8. Disponível em: https://www.cbce.org.br/evento/upload/367/VF-367-103335.pdf. Acesso em: 31 maio 2024.

BRACHT, V. Educação Física & ciência: cenas de um casamento (in) feliz. Ijuí: Unijuí, 1999.

BRACHT, V. Educação Física e aprendizagem social. Porto Alegre: Magister, 1992.

BRACHT, V. Entre a inovação e o desinvestimento pedagógico na educação física no Brasil. In: BRACHT, V; ALMEIDA, U. R; WENETZ, I. (org.). A educação física escolar na América do sul: entre a inovação e o abandono/desinvestimento pedagógico. Curitiba: Editora CRV, 2018. p. 45-49. DOI: https://doi.org/10.24824/978854442199.4

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 31 maio 2024.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 31 maio 2024.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação. Porto Alegre, n. 2, p. 177-229. 1990. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/387701504/CHERVEL-A-Historia-Das-Disciplinas-Escolares-reflexoes-Sobre-Um-Campo-de-Pesquisa. Acesso em: 24 julho 2025.

FARIA, B. de A; BRACHT, V; MACHADO, T. da. S; ALMEIDA; C. E; ALMEIDA, U. R; ALMEIDA, F. Q. Inovação pedagógica na educação física. O que aprender com práticas bem sucedidas? Ágora para la EF y el deporte, Valladolid, v. 01, n. 12, p. 11-28. 2010. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3217498. Acesso em: 31 maio 2024.

FENSTERSEIFER, P. E. O que significa aprender no âmbito da Cultura Corporal de Movimento? Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 7, n. 2, p. 320-328, maio/ago. 2012. Disponível em: https://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/3152/1987. Acesso em: 24 Julho 2025.

FENSTERSEIFER, P. E; GONZÁLEZ, F. J. Desafios da legitimação da Educação Física na escola republicana. Horizontes – Revista de Educação, Dourados, v. 1, n. 2, p. 33-42, jul./dez. 2013. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/3163. Acesso em: 31 maio 2024.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São

Paulo: Editora Scipione, 1989.

FURTADO, R. S; BORGES, C. N. F. Educação Física escolar: legitimidade e

escolarização. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 7, n. 10, p. 24-38, jun. 2020.

GHIRALDELLI JÚNIOR, P. Educação Física progressista: a Pedagogia Crítico-Social dos Conteúdos e a Educação Física Brasileira. São Paulo: Edições Loyola, 1988.

GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GONZÁLEZ, F. J. Atuação dos professores da educação física escolar: entre o abandono do trabalho docente e a renovação pedagógica. In: BRACHT, V; ALMEIDA, U. R; WENETZ, I. (org.). A educação física escolar na américa do sul: entre a inovação e o abandono/desinvestimento pedagógico. Curitiba: Editora CRV, 2018. p. 51-64.

GONZÁLEZ, F. J; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do não lugar da EF escolar I. Cadernos de Formação RBCE, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 9-24, set. 2009. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/929. Acesso em: 31 maio 2024.

GONZÁLEZ, F. J; FRAGA, A. B. Afazeres da Educação Física na Escola: planejar, ensinar, partilhar. Erechim: Edelbra, 2012.

KUNZ, E. Transformações Didático-Pedagógicas do Esporte. Ijuí: Unijuf, 1994

MILLS, C. W. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.

NAHAS, M. V; PIRES, M. C; WALTRICK; A. C. de. A; DE BEM; M. F. L. Educação para a atividade física e saúde. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 57-65. 1995. Disponível em: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/452. Acesso em: 31 maio 2024.

OLIVEIRA, V. M de. O que é Educação Física. São Paulo: Editora brasiliense, 1983.

PIROLO, A. L; CAPARRÓZ; D. M; TERRA; D. V; CAPARRÓZ, F. E; PALAFOX. G. H. M. Componente curricular. In: GONZÁLEZ, F. J; FENSTERSEIFER, P. E (orgs.). Dicionário crítico de Educação Física. Ijuí: Ed. Unijuí, 2005. p. 90-94.

SOARES, C. L; TAFFAREL, C. N. Z; VARJAL, E; CASTELLANI FILHO, L; ESCOBAR, M. O; BRACHT, V. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

TEIXEIRA, I. V. F; SANTOS, S. D. G. Análise dos fatores condicionantes ao desinvestimento Pedagógico na Educação Física escolar. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 26, p. 1-21, e-20453.042, maio. 2023. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20453. Acesso em: 31 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.26.20453.042

TANI, G; MANOEL, E. de. J; KOKUBUN, E; PROENÇA, J. E. Educação Física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1988.

VAGO, T. M. Educação Física na escola: para enriquecer a experiência da infância e da juventude. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.

Published

2025-09-03

How to Cite

Furtado, R. S. (2025). Physical education as a curricular component: intellectuals, knowledge and teaching. Qualitative Research Journal , 13(36), 631–655. https://doi.org/10.33361/RPQ.2025.v.13.n.36.868

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.