The memorial as a discursive genre at the university: SULEAR to value and share

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.595

Keywords:

Memorial, Writing at university, Southern pedagogical practices

Abstract

Based on the reports socialized by my students in the final evaluation of the discipline Prática de Textos, I aim to give visibility to the comments related to the practice of writing of memorial genre, in order to investigate how the experience of writing about oneself at the University suleia to value and share, when transcending proposals of colonial pedagogical tasks. In the methodological scope, I opt for qualitative research, which allows a critical, post-abyssal, (inter)subjective and ideologically marked epistemic perspective, which denounces unique (and idealized) conceptions of text teaching at the University, in a certain way. In the theoretical-analytical scope, I analyze fragments of texts referring to the writing process of the memorial instigated by the critical and emancipatory pedagogy, in the light of a set of reflections brought by applied linguistics. Finally, I consider that we should privilege southern pedagogical practices in favor of a more symmetrical, a more dialogic, a more participatory, a more critical and post-abyssal teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ADAMS, T. Sulear. In: STRECK, R. D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010 [2008].

ALBUQUERQUE, R. A noção de gêneros textuais no ensino de português brasileiro como língua adicional (PBLA): por uma prática centrada na cena genérica. In: SILVA, F. C. O.; VILARINHO, M. M. O. (org.). O que a distância revela: Diálogos em Português Brasileiro como Língua Adicional. Brasília: UAB, 2017. p. 169-193.

ALBUQUERQUE, R.; PINHEIRO, L. L. S. Tarefas em perspectiva: um estudo das competências leitora e multimodal no contexto de Português Brasileiro como Língua de Acolhimento. In: LÔPO-RAMOS, A. A.; LIMA, R. (org.). Mobilidades linguístico-culturais: reflexões epistêmicas para o ensino. Brasília/Rio de Janeiro: Makunaima, 2020. p. 171-207.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010 [1992].

BANKS, M. Dados visuais para pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BLIKSTEIN, I. Kaspar Hauser ou a fabricação da realidade. São Paulo: Cultrix, 1985.

CAMPOS, M. D. A arte de Sulear-se. In: SCHEINER, T. C. (coord.). Interação museu-comunidade pela educação ambiental. Rio de Janeiro: Tacnet, 1991. p. 59-61. Disponível em: http://sulear.com.br/beta3/wp-content/uploads/2017/03/CAMPOS-M-D-A-Arte-de-Sulear-1-1991A.pdf. Acesso em: 3 mar. 2021.

CAMPOS, M. D. SULear vs NORTEar: Representações e apropriações do espaço entre emoção, empiria e ideologia. Rio de Janeiro: EICOS, Cátedra UNESCO de Desenvolvimento Durável, Instituto de Psicologia, UFRJ, 1999. p. 41-68. Disponível em: http://www.sulear.com.br/texto03.pdf. Acesso em: 3 mar. 2021.

CAVALCANTI, M. C. AILA 1996 e um estado da arte em microcosmo da Lingüística Aplicada. In: SIGNORINI, I.; CAVALCANTI, M. C. (org.). Lingüística Aplicada e Transdisciplinaridade. Campinas: Mercado das Letras, 1998. p. 197-212.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003.

FABRÍCIO, B. F. Lingüística aplicada como espaço de desaprendizagem: redescrições em curso. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma lingüística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 45-65.

FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2016.

FLICK, U. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009a.

FLICK, U. Qualidade na pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009b.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009c.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011 [1981].

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

GONZÁLEZ REY, F. Pesquisa Qualitativa e Subjetividade: Os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Thompson Learning, 2005.

KLEIMAN, A. B. Agenda de pesquisa e ação em Linguística Aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Linguística Aplicada na modernidade recente. São Paulo: Parábola, 2013. p. 39-58.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

MASON, J. Qualitative Researching. 2nd ed. London, Thousand Oaks & New Delhi: SAGE, 2002.

MISTAL, B. Theories of social remembering. Philadelphia: Open University Press, 2003.

MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma lingüística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006a.

MOITA LOPES, L. P. Uma lingüística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como lingüista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma lingüística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006b. p. 13-43.

MOITA LOPES, L. P. Lingüística aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma lingüística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006c. p. 85-107.

NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, v. 66, n. 1, p. 60-92, 1996. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u

PENNYCOOK, A. Uma lingüística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma lingüística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 67-84.

PRAGER, J. Presenting the Past: Psychoanalysis and the Sociology of Misremembering. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1998.

RAJAGOPALAN, K. Por uma lingüística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola, 2003.

RAMPTON, B. Politics and Change in Research in Applied Linguistics. Applied Linguistics, v. 16, n. 2, p. 233-256, jun. 1995. DOI: https://doi.org/10.1093/applin/16.2.233

RAMPTON, B. Continuidade e mudança nas visões de sociedade em Lingüística Aplicada. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma lingüística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 109-128.

RICHARDSON, L. Novas práticas de escrita em pesquisa qualitativa. Urdimento, Florianópolis, v. 2, n. 32, p. 542-561, 2018. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573102322018542

ROZO GAUTA, J. Sistémica y pensamiento complejo. Medellín: Biogénesis, 2004.

SANTOS, B. S. La universidad popular del siglo XXI. Lima: Programa de Estudios sobre Democracia y Transformación Global/Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales, 2006.

SANTOS, B. S. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007a.

SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estudos, n. 79, p. 71-94, nov. 2007b. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-33002007000300004

SANTOS, B. S. Do pós-moderno ao pós-colonial. E para além de um e de outro. Travessias, Coimbra, n. 6/7, p. 15-36, 2008.

SILVA, J. Q. G. O memorial no espaço da formação acadêmica: (re)construção do vivido e da identidade. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 601-624, jul./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n2p601

SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. 2nd ed. London, Thousand Oaks & New Delhi: SAGE, 2001.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009 [1998].

STRECK, D. R.; ADAMS, T. Pesquisa em educação: os movimentos sociais e a reconstrução epistemológica num contexto de colonialidade. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 243-258, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022012005000003

STREET, B. Literacy in theory and pratice. Cambridge: University Cambridge, 1984.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

WEBER, M. Science as a vocation. In: GERTH, H.; MILLS, C. W. (ed.). From Max Weber: Essays in Sociology. New York: Oxford University Press, 1946. p. 129-156.

Published

2023-12-02

How to Cite

Albuquerque, R. (2023). The memorial as a discursive genre at the university: SULEAR to value and share. Qualitative Research Journal , 11(28), 882–907. https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.28.595