Shall we schedule a meeting? Reflections on the use of non-face-to-face interview as a technique of data collection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.27.591

Keywords:

Qualitative research, Interview, Online data collection

Abstract

The use of non-face-to-face interviews appears in scientific debates as an alternative to the face-to-face collection technique, but with the spread of the COVID-19 pandemic their use increased. The present article sought to analyze the possibilities and challenges of using non-face-to-face interviews as a data collection technique, from the reports on experiences during the COVID-19 pandemic. The research is of qualitative approach by conducting semi-structured interviews (face-to-face and non-face-to-face), carried out with professors from the administration field of study. Data were analyzed based on content analysis. Results point to the realization of the use of the technique as a “new” way of collecting data in the post-pandemic scenario. Moreover, results provide reports that identify advantages and disadvantages of using this interviewing modality, in addition to discussing the tools available.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AZEVEDO, B. C; TENCA, L. C; MOMBELLI. C. S. Os Efeitos Da Pandemia De COVID- 19 Sobre O Trabalho Das Professoras Pesquisadoras De Relações Internacionais. Revista Conjuntura Austral, Porto Alegre, v. 12, n. 59, p. 73-88, jul./set. 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/2178-8839.113846

BARDlN, L. Análise de conteúdo. Lisboa edições, 70, 225, 1977.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus COVID-19. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Portaria-mec-343-2020-03-17.pdf. Acessado em: 16 jul. 2020.

BRINKMANN, S. Capitulo 26- The Interview. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (eds.). The SAGE Handbook of Qualitative Research. 5. ed. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2017. p. 997- 1038.

CAVALCANTI, Mario Lima. Os possíveis prós e contras na utilização do e-mail e dos comunicadores instantâneos como ferramentas para se fazer entrevistas, 2005. Disponível em: http://www.comuniquese.com.br/conteudo/newsshow.asp?op2=&op3=&editoria=135&idnot=21597. Acesso em: 10 de jul. 2023.

COUTO, E. S.; COUTO, E. S.; CRUZ, I. de M. P. #FIQUEEMCASA: EDUCAÇÃO NA PANDEMIA DA COVID-19. Interfaces Científicas, Aracaju, v.8, n. 3, p. 200 - 217, maio. 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p200-217

DEAKIN, H; WAKEFIELD, K. Skype interviewing: reflections of two PhD researchers. Qualitative Research, Londres, v. 14, n. 5, p. 603- 616, out. 2014. DOI: https://doi.org/10.1177/1468794113488126

FLICK, U. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.) Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

GRAY, L; WONG-WYLIE, G; REMPEL, G; COOK, K. Expanding Qualitative Research Interviewing Strategies: Zoom Video Communications. The Qualitative Report, Florida, v. 25, n. 5, p. 1292-1301, maio. 2020. DOI: https://doi.org/10.46743/2160-3715/2020.4212

HAIR JR., J. F.; BARRY, B.; MONEY, A. H.; SAMOUEL, P. Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman, 2005.

JANGHORBAN, R; ROUDSARI, R. L; TAGHIPOUR, A. Skype interviewing: the new generation of online synchronous interview in qualitative research. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, [S.l.], v. 9, n. 1, p. 24152, abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.3402/qhw.v9.24152

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

OLIVEIRA, C. L. Um apanhado teórico-conceitual sobre a pesquisa qualitativa: tipos, técnicas e características. Travessias, Cascavel, v. 2, n. 3, p. 1-16. 2010.

PAES, F. C. O; FREITAS, S. S. Trabalho docente em tempos de isolamento social: uma análise da percepção do uso das tecnologias digitais por professores da educação básica pública. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 12, n. 2, p. 129-149, set. 2020. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-4050

SANTHIAGO, R; MAGALHÃES, V. B. Rompendo o isolamento: reflexões sobre história oral e entrevistas à distância. Anos 90, Porto Alegre, v. 27, n. e2020011, p. 1-18. 2020. DOI: https://doi.org/10.22456/1983-201X.102266

SCHMIDT, B.; PALAZZI, A.; PICCININI, C. A. Entrevistas on-line: potencialidades e desafios para coleta de dados no contexto da pandemia de COVID-19. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, Uberaba, v. 8, n. 4, p. 960-966, out/dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.18554/refacs.v8i4.4877

SORDI, J. O. D. Elaboração de pesquisa científica. São Paulo: Editora Saraiva, 2013.

Published

2023-08-15

How to Cite

Rodrigues Antunes, L., Hennig Silva, A., Freddo Fleck, C., & Karagrigoriou Galanos, A. (2023). Shall we schedule a meeting? Reflections on the use of non-face-to-face interview as a technique of data collection. Qualitative Research Journal , 11(27), 561–583. https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.27.591

Most read articles by the same author(s)