Shall we schedule a meeting? Reflections on the use of non-face-to-face interview as a technique of data collection
DOI:
https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.27.591Keywords:
Qualitative research, Interview, Online data collectionAbstract
The use of non-face-to-face interviews appears in scientific debates as an alternative to the face-to-face collection technique, but with the spread of the COVID-19 pandemic their use increased. The present article sought to analyze the possibilities and challenges of using non-face-to-face interviews as a data collection technique, from the reports on experiences during the COVID-19 pandemic. The research is of qualitative approach by conducting semi-structured interviews (face-to-face and non-face-to-face), carried out with professors from the administration field of study. Data were analyzed based on content analysis. Results point to the realization of the use of the technique as a “new” way of collecting data in the post-pandemic scenario. Moreover, results provide reports that identify advantages and disadvantages of using this interviewing modality, in addition to discussing the tools available.
Downloads
Metrics
References
AZEVEDO, B. C; TENCA, L. C; MOMBELLI. C. S. Os Efeitos Da Pandemia De COVID- 19 Sobre O Trabalho Das Professoras Pesquisadoras De Relações Internacionais. Revista Conjuntura Austral, Porto Alegre, v. 12, n. 59, p. 73-88, jul./set. 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/2178-8839.113846
BARDlN, L. Análise de conteúdo. Lisboa edições, 70, 225, 1977.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus COVID-19. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Portaria-mec-343-2020-03-17.pdf. Acessado em: 16 jul. 2020.
BRINKMANN, S. Capitulo 26- The Interview. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (eds.). The SAGE Handbook of Qualitative Research. 5. ed. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2017. p. 997- 1038.
CAVALCANTI, Mario Lima. Os possíveis prós e contras na utilização do e-mail e dos comunicadores instantâneos como ferramentas para se fazer entrevistas, 2005. Disponível em: http://www.comuniquese.com.br/conteudo/newsshow.asp?op2=&op3=&editoria=135&idnot=21597. Acesso em: 10 de jul. 2023.
COUTO, E. S.; COUTO, E. S.; CRUZ, I. de M. P. #FIQUEEMCASA: EDUCAÇÃO NA PANDEMIA DA COVID-19. Interfaces Científicas, Aracaju, v.8, n. 3, p. 200 - 217, maio. 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p200-217
DEAKIN, H; WAKEFIELD, K. Skype interviewing: reflections of two PhD researchers. Qualitative Research, Londres, v. 14, n. 5, p. 603- 616, out. 2014. DOI: https://doi.org/10.1177/1468794113488126
FLICK, U. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.) Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
GRAY, L; WONG-WYLIE, G; REMPEL, G; COOK, K. Expanding Qualitative Research Interviewing Strategies: Zoom Video Communications. The Qualitative Report, Florida, v. 25, n. 5, p. 1292-1301, maio. 2020. DOI: https://doi.org/10.46743/2160-3715/2020.4212
HAIR JR., J. F.; BARRY, B.; MONEY, A. H.; SAMOUEL, P. Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman, 2005.
JANGHORBAN, R; ROUDSARI, R. L; TAGHIPOUR, A. Skype interviewing: the new generation of online synchronous interview in qualitative research. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, [S.l.], v. 9, n. 1, p. 24152, abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.3402/qhw.v9.24152
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
OLIVEIRA, C. L. Um apanhado teórico-conceitual sobre a pesquisa qualitativa: tipos, técnicas e características. Travessias, Cascavel, v. 2, n. 3, p. 1-16. 2010.
PAES, F. C. O; FREITAS, S. S. Trabalho docente em tempos de isolamento social: uma análise da percepção do uso das tecnologias digitais por professores da educação básica pública. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 12, n. 2, p. 129-149, set. 2020. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-4050
SANTHIAGO, R; MAGALHÃES, V. B. Rompendo o isolamento: reflexões sobre história oral e entrevistas à distância. Anos 90, Porto Alegre, v. 27, n. e2020011, p. 1-18. 2020. DOI: https://doi.org/10.22456/1983-201X.102266
SCHMIDT, B.; PALAZZI, A.; PICCININI, C. A. Entrevistas on-line: potencialidades e desafios para coleta de dados no contexto da pandemia de COVID-19. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, Uberaba, v. 8, n. 4, p. 960-966, out/dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.18554/refacs.v8i4.4877
SORDI, J. O. D. Elaboração de pesquisa científica. São Paulo: Editora Saraiva, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Qualitative Research Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Essa revista é licenciada pelo sistema creative commons 4.0, não-comercial.